![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Sep 2002
Ort: Stockholm, Sweden
Inlägg: 1 430
|
![]()
Hej alla glada!
Någon som pysslat med Normal mapping osv i TS2009/10? Jag håller på att bli tokig över att inte hitta någon vettig manual någonstans som förklarar ex hur en config som innehåller en normal map ser ut.. Så, har någon detta på lager så vore det ju trevligt ^^
__________________
/Leoj Jaudidamdamdubidamdam |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
En normalmappad sak syns inte i configen vad jag vet. I textureconfig möjligtvis, men de skapas ju när man exporterar saker så du ska inte behöva göra någonting. Kör du Blender så har du tutorial här:
http://en.wikibooks.org/wiki/Trainz/...7;28TRS2009%29 Med 3Dsmax vet jag ej.
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Så vitt jag vet har normal mapping inget med configen i Trainz att göra utan är ett sätt att mappa de modeller man gör i gmax, 3Dmax, Blender eller vad de nu alla heter. För att exportern till trainz skall fungera har man infört en standardiserad namnsättning av material:
xxxx.m.typ där typ talar om för exportern hur mapparna i materialet skall hanteras. De olika typer som finns är: nomap onetex reflect gloss tbumptex tbumpglass tbumpenv där de tre sista använder sig av en normal map (eller bumpmap) pricis som man använder en reflectmap i ett xxx.m.reflect material eller en opacity map i ett onetex-material. Det finns säkert nån annan som vet hur man gör själva normalmappen (lär vara en del pyssel har jag hört?). Exempel finns på Trainz Dev Wiki (man måste logga in! http://www.trainzdev.com/index.php?o...wiki&Itemid=39
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() Senast redigerad av lan den 2010-01-25 klockan 17:22. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
Reg.datum: Sep 2002
Ort: Stockholm, Sweden
Inlägg: 1 430
|
![]()
jotack, config menade jag inte utan menade såklart texture filen
den där devsidan är.. tja, hopplös.. Men tack iaf, kanske ska försöka hitta något där igen då ![]()
__________________
/Leoj Jaudidamdamdubidamdam |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Paul Hobbs Tutorial om Blender har ett avsnitt om Normal mapping på sid 18 f.f. i del 2.
Kanske finns når där?
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 531
|
![]()
Den här länken bookmarkade jag när jag funderade på att testa hur det fungerade, den kanske kan vara till nytta. http://en.wikibooks.org/wiki/Trainz/...pping_(TRS2009)
__________________
"Till Statens järnvägsbyggnader skall antagas frejdade ingeniörer vilka föredra det tillräckliga framför det fullkomliga" -- Nils Ericson trainz.datorsystemdrift.se
|
![]() |
![]() |