![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
|
![]()
Går ju i tankar på ny dator (fast det beror på om jag får sälja av lite prylar!?). Har läst runt lite på olika forum (bl.a. Sweclockers), men tyvärr hittat många motstridiga svar. Så nu undrar jag om nån här vet vad som gäller...
1. Läste att mer cache i processorn ger bättre prestanda i spel och därför ska man välja Phenom över Ahtlon (om det är AMD man vill ha). Phenom har ju L3 cache också! Rätt eller fel? 2. Fyrkärninga processorer är alltid bättre, även om programmet/spelet inte stödjer dom. Dom kärnor som inte används av prog./spelet kan användas för annat. Rätt eller fel? 3. AMD Phenom II X2 550 Black Edition http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=437753 går (med rätt moderkort) att lås upp två kärnor på, så den blir fyrkärnig. Det skrivs dock att AMD låst på två kärnor på dessa prossesorer, för att det var nått fel på dom, men efter upplåsning kan dom fungera ändå. Rätt eller fel? Vad händer med cachen vid upplåsning, blir den mindre per kärna? 4. Lägre timing är bättre än hastighet på minnen. Ett CL7 1333Mhz är bättre än ett CL9 1600Mhz. Rätt eller fel? Ja, detta är väl vad jag undrar över just nu. Hoppas nån vet svaren!? Blir säkert fler frågor...
Mvh Pirpen Senast redigerad av Pierre den 2010-02-23 klockan 11:03. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Hedersmedlem
|
![]()
Ingen som vet!????
![]() |
#3 |
Medlem
Reg.datum: Jun 2004
|
![]()
1. Dock är L3 cachen på Phenom II större än Athlons. 6/4 mot 2. Om jag kommer ihåg rätt, och läshastighet är allt, Cachen fungerar som ett ruggigt snabbt minne från minnet (krångligt det lät?) för att få saker snabbare gjort, större är (inte alltid) bättre då den kan samla upp info åt kärnorna för att direkt läsa från cachen.
2. Om operativsystemet jobbar mot flera kärnor. 3. Stämmer att de är låsta från start då de inte gått igenom stabilitets tester fullt ut på alla kärnor därför låstes de. Om det är den exakta orsaken vet jag inte men hur som helst, låsta är dom. Upplåsning går att göra, inte bara på den processorn du länkade där utan: Phenom II x2 550, 545 Phenom II x3 720, 710, 700e, 705e Anledningen till att man vill ha två eller flera processorer placerade på samma chip är att man kan låta kärnorna dela på samma cache-minne. Att ha en hög hastighet mellan kärnan/kärnorna och cachen är en av de bästa sätten att få en CPU att prestera bättre. Så cachen ändras inte om du låser upp fler kärnor. 4. CL7 cycles @ 1066 megacycles/s = 7/1066= .0066 *10^-6s eller 6.6 nanosekunder CL9 cycles @ 1333 megacycles/s = 9/1333= .00675 *10^-6s eller 6.75 nanosekunder Om du inte överklockar så kommer du aldrig märka skillnad från CL7 mot CL9 minnen. Reservation för fel, och att jag inte är helt hemma på AMDs processorer. Vet inte om jag var till nån hjälp.
![]() |
#4 |
Hedersmedlem
|
![]()
Jodå lite hjälp var det allt. Men som jag fattat det, så har inte Ahtlon nån L3 cache utan bara L2 cache. Och det är därför dom säger man ska välja Phenom. Som jag uppfattar dig, så är spelar inte cachen så stor roll, utan hastigheten är viktigare. Har jag fattat rätt? För isånnafall kan man ju lika gärna köpa den billigare Ahtlon!
Upplåsning börjar man undra över. Vore inget skoj att låsa upp nått som sen blir ostabilt. Är nog bättre att köpa 4-kärnigt på en gång... Är det så liten skillnad på minnena, så spelar det ju ingen roll. När man läste på Sweclockers så lät det som det var en ruskig skillnad.
![]() |
#5 |
Medlem
Reg.datum: Jun 2004
|
![]()
Ursäkta för sent svar, glömde helt bort tråden.
Cachen är själva uppsamlingsplatsen för information som processorn ska bearbeta. Där spelar både storlek och hastighet in. Satsa på en med större cache då den på så sätt har lättare att bearbeta information utan att hämta den direkt från minnet, vilket är långsammare. Jag skulle satsa på en Phenom själv i valet mellan de två. Beror iofs. på hur stor prisskillnaden är. Angående upplåsningarna så är det även bara ett visst antal moderkort som stödjer upplåsningen, på dessa fungerar det dock bra vad jag hört. Sweclockers är Sweclockers, clockar du så har det mer inverkan än i stock utförande. Exakt hur mycket det påverkar vet jag inte. Om det klarnade upp någonting vet jag inte ![]()
![]() |
#6 |
Hedersmedlem
|
![]()
Tack för svaret Basse!
Från en 2-kärnig Ahtlon till en 2-kärnig Phenom så skiljer det inte mycket (ett par hundra). Men sen från 2-kärnig till 4-kärnig är det dubbla priset. http://www.komplett.se/k/kl.aspx?bn=11204&mfr=AMD Så det är den 2-kärniga Phenom jag funderar på! Men nu har jag läst en hel del över hur bra Intel I5 och I7 ska vara. Enligt flera är dom mycket bättre än motsvarande AMD. Hurvida detta stämmer eller inte vet jag inget om????? Så vilken vore bäst av dessa uppgraderingar?: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=479156 http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=495976 Själv tänker man direkt på AMD paketet. Enligt pappren ska det ju vara vassare! Har dock inte blivit av med xboxen än. Trodde faktiskt det skulle gå som smör i solsken, med tanke på det låga priset, men men jag ger inte upp än! EDIT: Kanske AMD paketet ovan inte riktigt är motsvarande Intel I5 paketet. Detta är nog bättre att jämföra med: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=432015
Mvh Pirpen Senast redigerad av Pierre den 2010-03-06 klockan 18:11. |
![]() |
![]() |