![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Mar 2010
|
![]()
Hej på er.
Som ny här på forumet (och oerfaren när det gäller tågsimulering) så skulle jag uppskatta om någon kunde tipsa om hur man kan ta sig förbi problem där ett lok låser en växel. Har letat både här o på Auran utan att finna svar. Jag har försökt skifta mellan olika signaler och dess placering men inget tycks hjälpa ![]() Ska enda sättet att komma förbi problemet vara att lägga in en trackmark som man går via o direkt därefter ett "release junction xxxx" kommando? Vet inte ens om detta skulle hjälpa alla gånger.... Lite om hur det ser ut. Tåg A ska in på ett stickspår mot vad vi kan kalla en liten bangård och måste därmed korsa ett huvudspår. Tåg B finns inne på den s.k. bangården och ska ut på det spår som Tåg A ska korsa. Tåg A har låst sin närmaste växel medan Tåg B "äger" resterande fyra växlar som de båda tågen ska passera. Enda sättet att lösa det hela är att manuellt beordra Tåg A att "release junction xxxx". Skulle förenkla om jag kunnat skicka upp en bild. Med till det krävs det tydligen en Url, och någon sådan kan jag inte få fram för tillfället. Mvh Leif Senast redigerad av Leif den 2010-03-22 klockan 17:03. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Sep 2005
|
![]()
Hej och välkommen till forumet!
Det går utmärkt att bifoga bilder utan url, du trycker bara på "hantera bifogade filer" när du skriver ditt forumsinlägg. Jag ska fundera lite på din fråga så återkommer jag om ingen annan hinner före. Testa att bifoga en bild så får vi se om det hjälper. //Henke |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
|
![]()
Tack Henke.
Okej, då försöker jag posta en bild på det hela. Ni kan bortse från det tredje tåget (Gröna loket, glömt namnet) då situationen uppstår ändå. Mvh Leif |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
Reg.datum: Mar 2003
|
![]()
Detta är ett typiskt problem där olika AI tåg Kämpar om samma tågväg. Jag skulle använda en trigger på spåret som tåg A skall till och låta tåg B vänta till det triggas av tåg A då släpper tåg B alla växlar och låter tåg A passera. Till detta använder du "WaitForTrigger" finns på DLS Trs 2004 Fungerar utmärkt även i senare versioner. Avvänder själv i 2010.
![]() |
#5 |
Medlem
|
![]()
Tack för förslaget hgkn.
Tyvärr tror jag ditt förslag blir lite för omständigt för mig då ett flertal tåg passerar de aktuella växlarna. Men ska klura på saken. Slogs av en tanke, kanske en tokig sådan, men ändå. Kan det ha att göra med vissa lok? Har noterat att alltid SD-40 Union Pacific är ena parten då konstigheter uppstår. Noterade t.ex att SD-40 slog om en växel nästan framför nosen på ett RC lok. Har väl RC loket fått grönt ska väl växeln ligga låst till RC passerat växeln ![]() Nåväl, har nu bytt ut SD-40 mot ett RC o låter nu AI förarna testa någon timma. Sedan får vi se vad som hänt. ![]() Mvh Leif |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem
Reg.datum: Sep 2005
|
![]()
Jag tycker faktiskt att detta låter lite konstigt… Jag har för mig att det borde bli så att en av förarna får förkörsrätt före den andra och sen så löser dom det. Tycker faktiskt att det är lite märkligt att dom låser varsina växlar och hamnar i ngt dödläge, tror inte jag har upplevt det innan...
Hur har du placerat signalerna? Det ser ut som det saknas några på bilden. Risken finns väl då iof att vi då hamnar i samma situation som jag har gjort angående blocksträckor och tåg som står nos mot nos… Jag har aldrig testat det men det här med Train priority, kan det vara ngt? |
![]() |
![]() |