Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Allmänt > Allmänt om 3D-design

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-10-05, 02:15   #1
Mawkish
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Uppsala
Inlägg: 562
Standard Stencil shadows...

Ok jag har stångats, brottats och använt en hel drös med svordomar för att komma fram till en fungerande taktik för att besegra stencil shadow eländet. Det känns mer som det är slumpen som avgör om det kommer att se bra ut eller om skuggorna ser ut som en känd ost från alperna. Vill bara ha en allmän åsikt om hur viktiga ni tycker att de är och på vilka objekt man ska ödsla timmar på att få det att fungera, jag inser att lok och vagnar kräver det, men hur ser ni på andra objekt? Räcker det med texturer med inbakade skuggor?
__________________
Försöker bygga Älvsjö godsbangård men svär mest över UVW mappning.
Mawkish besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2010-10-05, 20:08   #2
KMW
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Karlstad, Sverige
Inlägg: 988
Standard

Förstår inte riktigt frågan?
Stencil shadows och texturer med inbakade skuggor är två helt olika saker.
Stencil shadow får ljussättningen i en simulator att skugga andra objekt som t.ex. marken.
Inbakade skuggor i texturen ger ju skiftningar i ljushet på det egna objektet för att framhäva kanter och ledstänger t.ex.

KMW besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-10-06, 02:09   #3
Mawkish
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Uppsala
Inlägg: 562
Standard

Jepp förstår skillanden även om min förvirrade post pekar på att det skulle vara antingen det ena eller det andra. Det var mer en fråga om på vilka objekt anser ni det är värt jobbet(lok,vagnar exkluderat) att tillverka stencil shadows för?

Kanske är det bara jag som tycker att det är ett elände att tillverka dom eller har missat något grundläggande i hur man går tillväga.
__________________
Försöker bygga Älvsjö godsbangård men svär mest över UVW mappning.
Mawkish besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-10-07, 14:12   #4
KMW
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Karlstad, Sverige
Inlägg: 988
Standard

Det är ett elände tills man har lärt sig vad som funkar och inte.
Större objekt såsom hus tycker jag bör ha det medan mindre saker som skyltar, stolpar, bänkar och liknande kan klara sig utan.

KMW besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-10-09, 19:39   #5
Mawkish
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Uppsala
Inlägg: 562
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av KMW Visa inlägg
Det är ett elände tills man har lärt sig vad som funkar och inte.
Större objekt såsom hus tycker jag bör ha det medan mindre saker som skyltar, stolpar, bänkar och liknande kan klara sig utan.

ok tackar Får experimentera vidare och se om jag kan lista ut vad som går snett. Om jag absolut inte får det att fungera så ska jag försöka posta en bild på modellen och se om någon är villig att gå igenom hur skuggmodellen kan byggas upp i grova drag.
__________________
Försöker bygga Älvsjö godsbangård men svär mest över UVW mappning.
Mawkish besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-10-09, 20:16   #6
KMW
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Karlstad, Sverige
Inlägg: 988
Standard

Grundreglerna är att hålla den enkel och konvex, dvs inga inbuktningar någonstans i skuggmodellen.
Dessutom ett absolut krav att den är helt försluten.
Tänk på den som en ballong, den måste vara helt tät och alla ytor ska puta utåt.

KMW besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-10-10, 16:10   #7
Mawkish
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Uppsala
Inlägg: 562
Standard

Tror att jag har knäckt nöten nu Rensade bort alla spår av den gamla skuggmodellen och började om och gjorde del för del för att hitta anledningen till varför den bröt ihop och det verkar vara "extrudes" som får det att krackelera. Med den slutsatsen så har jag nu börjat om igen och bygger upp modellen(i detta fall med en antal lådor med 8 punkter) utan extrudes. Resultat med 1/3 tak visas i bilden nedan.

Texturen blir dock väldigt mörk där skuggorna landar, ska man kompensera något med ljussättning på texturer eller kan man få skuggorna lite "mjukare" på något sätt med hjälp av inställningar i shadern?
Bifogade bilder
Filtyp: jpg shadow.jpg (162.1 KB, 105 visningar)
__________________
Försöker bygga Älvsjö godsbangård men svär mest över UVW mappning.
Mawkish besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-10-10, 19:06   #8
Mawkish
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Uppsala
Inlägg: 562
Standard

Bestämde mig för att göra stencil shadows till ett till objekt för att se om jag verkligen hade fått kläm på det hela nu och inte bara hade tur Nästa fas blir väl en något mer komplicerad modell som t.ex. en bro. Tack KMW för hjälpen!
Bifogade bilder
Filtyp: jpg sh2.jpg (206.8 KB, 96 visningar)
__________________
Försöker bygga Älvsjö godsbangård men svär mest över UVW mappning.
Mawkish besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-10-11, 14:36   #9
Fredrik
Admin & STW-member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 5 814
Standard

Det ser lovande ut inför brobygget :-) Snyggt detaljerat räcke
__________________
Fredrik
Din lokala fotograf - www.brightphoto.se
Fredrik besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-10-11, 17:24   #10
Micke.L
Tidigare Traindriver94
 
Reg.datum: Aug 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 508
Skicka ett meddelande via MSN till Micke.L
Standard

Verkligen! Det har jag verkligen saknat till RW. Broar med skydd för kontaktledningen

Ser mycket bra ut! Keep up the good work!
__________________
Mina arbeten i Trainsimulator 2012:
Appleford - Slough Färdig
Bergslagsbanan V2.0 Färdig!
Bergslagsbanan V3.0 Under arbete!
Micke.L besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-10-17, 22:55   #11
Mawkish
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Uppsala
Inlägg: 562
Standard

Tackar tackar Har blivit lite mer spårdragning och växeltrassel(engelsmän pust och stön!) än 3d-meckande den den senaste tiden men det är nog dags att ta tag i bro-rackaren denna veckan.
__________________
Försöker bygga Älvsjö godsbangård men svär mest över UVW mappning.
Mawkish besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-10-17, 23:13   #12
Basse
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2004
Ort: Stockholm
Inlägg: 797
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Mawkish Visa inlägg
Tackar tackar Har blivit lite mer spårdragning och växeltrassel(engelsmän pust och stön!) än 3d-meckande den den senaste tiden men det är nog dags att ta tag i bro-rackaren denna veckan.
Jag har bråkat med engelsmän de senaste dygnet en del med, de är inte roliga! Känns som programmet är ganska känsligt för vinklarna för att kunna konstruera dom.
Förövrigt snyggt räcke
__________________
/Tänk först. Tänk igen. Tänk igenom allt en gång till. Skriv sen.\\Basse
Basse besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:39.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009