|
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
2010-11-02, 23:02 | #1 |
Veteran
Reg.datum: Aug 2001
|
Vad tycker du bäst och sämst om i simulatorerna?
Hej
Tyckte det kunde vara kul att läsa om vad Ni gillar och ogillar i dom tre simmarna. MSTS, Trainz och RW2. __________________________________________________ ______________ Jag börjar med mina tankar. MSTS: Positivt:är gammalt nu, men hänger med till 100 procent Snygg grafik, roligt (även lätt) att köra. Otroligt mycket gratismaterial och rutter, även Svenskt. Väldigt realistiskt. Sygga modeller( lok mm. vissa undantag finns ju som är mindre snygga) Snygga distance mountains. Bra med "Forest" 2000 meter synlighet och mycket mer förbättringar med programmet MSTS-Bin(oumbärligt) Bra sak är att man kan ställa in så tågen inte spårar ur (kanske orealistiskt, men...) Flyter bra på snabb dator. Lätt att måla om objekt. mm. Mängder med betal-addons ( om man har råd) Massor med tummar Negativt: Svårt att komma på något, men det skulle vara att det är omständigt att bygga rutter.(hög inlärningströskel) Kraschar ofta.(mindre om man är erfaren) __________________________________________________ ______________ Trainz: Negativt och positivt: Tycker personligen att simulatorn är för mycket modelljärnväg (i.o.f inget fel i det), om man gillar den sortens spel. Dåligt tågljud, rälsljud. Kommer inte på mer, för jag har inte Trainz inlagt. Jag hade det första gången det kom och gillade grafiken. Men Auran pressar användarna på pengar hela tiden med nya versioner, detta gillar jag inte. Lite tummar __________________________________________________ ______________ RW2: Positivt: Otroligt snygg grafik. Flyter mycket bra på snabb dator. Finessen med att i drive-mod, direkt hoppa in i edit-mode är fantastisk. Detta gör att det blir otroligt lätt att ändra fel man ser under körning(typ träd i luft mm...)en tumme till Om man blir insatt i hur man bygger rutter, så tror jag detta är mycket enklare än i MSTS Mycket snygga modeller (lok mm), mer detaljer än i MSTS, klarar förmodligen fler polygoner. Realistisk körning. Kommer inte på mer positivt just nu... Negativt: Ganska fula distance mountains. Inga strålkastarljus, dåligt!!! Mycket som behöver rättas till, men det kommer säkert. Känns som framtidens sim Blir välldigt dyrt spel om man skall köpa alla addons Dåligt med gratis-material, men det kommer mer och mer. Tunnsått med Svenskt materiel, får hoppas det kommer mer (mängder) Så här i början ,innan en massa fel(buggar) fixats till får det bara tummar. __________________________________________________ ______________ Sammanfattning, så tycker jag för tillfället bäst om att köra RW2, mest för den otroliga grafiken Vad tycker ni andra?
Senast redigerad av Hawk den 2010-11-03 klockan 01:09. |
|
2010-11-02, 23:11 | #2 |
Veteran
Reg.datum: Jul 2008
|
TRS: Grafiken ser bra ut på bilder, men är svårt att få till bra i själva simmen... Enkelt att bygga, men körningen är inte så verkligt. Inga äkta hytter osv...
RW: Helt ok, men har inte kört så mycket eftersom det än så länge inte finns så mycket svenskt. Kommer aldrig att bli kompis med editorn i RW, men det är väl jag som är den svaga länken... Bra grafik iaf! MSTS: Enligt mig bästa simmen. Alla (nästan) tåg har egna hytter, det finns FANTASTISKA ljud till många tåg, hundratals, kanske tusentals rutter att ladda ner, många i fantastisk kvalité! När man väl har lärt sig att bygga, så är det enkelt! Måste ställa en fråga: Vi har ju nu haft RS/RW i typ 2-3 år. När MSTS hade funnits så länge, hur mycket svenskt fanns det då? Jag var ju inte med på den tiden...
2010-11-03, 00:28 | #3 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Sep 2001
|
Intressant tråd...
Jag börjar med Trainz; Eftersom jag inte är aktiv användare av Trainz, så hoppar jag över att bedöma vare sig bra eller mindre bra. Jag har fler versioner av Trainz även om min nyaste är pinsamt gammal nu (TRS2004), men har aldrig riktigt kommit in i simulatorn och fått "wao"-känslan liksom. Sannolikt mig det är fel på, konstaterar att de Trainz-aktiva har en härlig och blomstrande verksamhet, så ska det vara. Hade jag tid, skulle det nog vara dags att prova 2010 nu. MSTS; Otrolig simulator som snart fyller 10 år, häftigt! Plus: Härlig körkänsla, särskilt om man har en rutt som har bra spårläge. Effektiv rutteditor. Ja, jag tycker faktiskt det, även om den var apa att lära sig en gång i tiden. Men den har mycket bra egenskaper som inte direkt syns och den har väl på nått sätt bara "avancerat edit-mode" utan användarvänliga knappar där den ovane hittar rätt. Ett evigt liv? Ja vem vet, men Open Rails känns lovande med ny fräsch funktionalitet/grafik och fyller i där microsoft slutade. Minus: Begränsat möjlighet till max antal objekt per ytenhet, en tile om c:a 2 x 2 km. Begränsade möjligheter till texturformat och shaderfunktionalitet för modeller Tafflig verifieringsfunktion på aktivitetseditorn, inte sällan uppförde sig inte aktiviteten lika i editor som i simulator. RailWorks 2 Min huvudsimulator för stunden... Plus; Jämfört med MSTS som får bli min referens, så har den mängder med förbättringar i stort som smått. Har en hel del "dialekter" från MSTS som jag upplever det. Det nya användar-interfacet är en höjdare. Fått en del kritik, men jag tycker det fungerar kanon. Ambitionen från utvecklarna har varit om jag förstått rätt, att försöka förmedla sådan information som verklighetens förare har för att kunna ta beslut om hur att agera i olika lägen. Så har t.ex. informationen om en signals status tagits bort och man behöver nu vara observant på hur aktuell signals status, bevaka försignalering och ge akt på försignalavstånd osv. Man försöker ju överföra den information som en förare redan har genom linjekännedom och jag tycker man lyckats riktigt bra. Att med den nya reglagen stanna fint på rätt ställe tycker jag har blivit överlägset lättare nu med den nya interfacet. En annan kritik har väl varit att reglagen inte ser ut så som dom gör, men å andra sidan hur verkligt är det med ett tangentbord då? Den tar plats har jag också sett nån anmärka på. Men, en cab då? Den tar ju minst lika stor plats... Lättjobbad rutteditor Finfin struktur för LOD i modellerna, busenkelt att få på plats från början. Minus: För stort intresse från utvecklarna på brittiska fordon. Jag anser det vara en usel affärside att prioritera intäkter på i huvudsak brittiska fordon i stället för att ge ut nya versioner av kärnprogramvaran. Utvecklarna måste få intäkter, men jag skulle hellre se att det blir på kärnprogramvaran än på nya trista engelska saker. Hellre ta betalt för nya versioner än att ge ut gratis-versioner som denna RW2 blev. Effekten blir ju att kärnprogramvaran inte utvecklas i den takt som jag skulle önska. Finns ju inga pengar att tjäna på bättre kärnfunktionalitet med en sådan princip... Avsaknad av reflekterande ljus. Borde redan funnits, se ovan. Blueprints. Till och med MSTS vanliga editerbara konfigurationsfiler är bättre än dessa blueprints... otydliga att jobba med helt enkelt. Grafiken i menuerna i t.ex. rutteditorn är dålig läsbarhet på, färgvalen med vit text på svartaktig botten är svårläst. Tycker jag... Dokumentationen är undermålig. Saknas fortfarande massa information. Det finns visserligen ett antal steg_för_steg beskrivningar, men det saknas en mer djupgående teknisk dokumentation för olika parametrar som dessa beskrivningar föreskriver. Ta t.ex. de olika måtten som ska anges i en blueprint för pivot-punkter på olika delkomponenter, det hade varit fint med en illustration vad dessa mått rent tekniskt reglerar så man lätt kan översätta det till sitt aktuella bygge. Samma sak här, man tjänar inga nya pengar på att förbättra dokumentationen. Usel ritning av natur på långt håll. Ja, man tjänar väl inga pengar på att förbättra det, är väl mer lönsamt med ett nytt engelskt diesellok... Finns garanterat en hög med fler plus o minus, men kan ju inte sitta här hela kvällen... |
2010-11-03, 00:38 | #4 |
Tidigare Traindriver94
|
MSTS
Plus: Lätt att köra tåg, bra grafik för sin ålder, bra med strålkastare på tågen. Minus: Jobbig editor, jobbigt att föra in downloads TRS Plus: Antar att det är rätt smart med DLS egentligen (när den funkar..) Minus: Grafiken känns verkligen som ett spel, inte en simulator RW Plus: Bra grafik, lätt att köra, lätt att bygga, blir mer och mer populär (fler saker kommer ut) Minus: Inga strålkastarljus, man kan inte välja själv när dörrarna ska öppnas och stängas
2010-11-04, 00:42 | #5 |
Hedersmedlem
|
MSTS
Plus: Gott om add-ons. Bra körkänsla och ljud. Minus: Tar lång tid att lära sig rutt editorn. TRAINZ Plus: Mycket add-ons finns. Bra rutt editor. Minus: Kommer många nyare versioner hela tiden och ingen bakåt kompabilitet. DLS (Download Station) fungerar sällan som den ska. RAILWORKS Plus: Bra grafik och körkänsla. Lätt att bygga rutter. Gratis uppdatering till RW 2. Minus: Många add-ons är payware, dåligt med gratis grejer (ännu!). Strålkastarna lyser inte upp spår och omgivning. Jag har MSTS, Trainz, TRS2004, Railsimulator och Railworks. Ska man bara köra tåg och vill ha mycket add-ons är MSTS det man ska köpa (om man får tag i den!?). Vill man dessutom bygga egna rutter, tycker jag man ska köpa Railworks. Det kommer komma mer och mer add-ons till den. Trainz kan jag inte rekommendera till nån p.g.a. av det som jag skrev under minuset där! Man för förbannad och frustrerad bara...
2010-11-03, 00:33 | #6 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Mar 2002
|
MSTS är ju gammal och lever än och många i världen kör fortfarande.
Den är mycket realistiskt när det gäller körningen av simmen. Landskapbyggen har jag hållit på länge (snart 9 år). Ruttbygge har kraschat många gånger för mig i början av åren, men det går bra än så länge. Massor av gratis Download. Dessutom har jag svenska språket installerat i simmen, toppenbra! RW Har jag kört lite grann. Körningen av simmen är jag inte riktig nöjd. För mycket zoom-aktigt på spåren från lokets ruta. Strålkastaren lyser ju inte på spåren och landskap, det tycker jag det är beklagligt. Grafiken är väldigt bra på tågen och objekten. Det är alldeles för få gratis Download och det är dyrt för mig att ladda hem prissatta grejer. Trainz 2006 har jag prövat lite grann, vet lite om den.
MVH TOTTE BanByggarna MSTS Rutt Trollhattan 2 RW-Trollhättan och Bergensbanen Beta Bygger RW-Trollhättan Bygger RW-Bergensbanen newS downloadsida Facebook Trainsimulator Sverige Facebook Trainsimulator Norge Senast redigerad av Totte den 2010-11-03 klockan 00:39. |
2010-11-04, 12:25 | #7 |
Medlem
Reg.datum: Jun 2008
|
MSTS var det första tåg spelet jag spelade så det gör att spelet är lite speciellt.
Det var så länge sedan jag spelade det så jag kommer inte ihåg så mycket men det var bra körkänsla och bra grafik för att vara så gammalt och många add-ons. TRAINZ Till trainz finns det många add-ons det är ju bra,bra spelkänsla och mycket svenskt. det dåligaste var nog att det var många buggar, mina banor pajade rätt ofta. Det som är bra med railworks är ju att det är bra grafik,bra ljud,det finns massor av bra saker med railworks. Det dåliga är ju att det nästan inga svenska tåg,banor och objekt finns och så är det ju mycket buggar fast det var ju mer på rail simulator. Sen vet jag inte om jag kommer på något mer dåligt. strålkastarna lyser inte upp så det är ju svårt att se när det är mörkt.
Några av mina pågående projekt till Train Simulator 2014: Y31 X40 Kinnekullebanan ---------------------------------------------------------------- Gå gärna in på mina hemsidor. http://andreashoff.se www.andreashofftag.net http://andreas13railworks.webs.com Senast redigerad av Andreas13 den 2010-11-04 klockan 12:38. |
2010-11-19, 10:39 | #8 |
Veteran
|
bevis
Hej
För er som tror att jag inte har Trainz 2010, här är min betalda räkning.
2010-11-19, 12:35 | #9 | |
Veteran
Reg.datum: Jun 2008
|
Citat:
Nästan ALLA nya spel har väl buggar, men sköter man uppdateringarna riktigt så brukar dom lösas efterhand som dom upptäcks, så är även fallet med Trainz. Eftersom jag bara kör med Trainz, tänker jag inte säga mer än att jag är MYCKET MYCKET nöjd med själva simulatorn. Däremot finns ett STORT minus, precis som b.la Pierre nämnde, och det är bakåtkompabiliteten med äldre ver. och material, som bara blir mer och mer påfallande ju fler nya ver. som kommer. Mycket tråkigt när man hittar kanonfint material på nerladdningssidor, som man sen inte får att fungera. Går i.o.f att få bukt med det mesta, men då krävs det att man ska ha ingående kunnskaper i hur man ändrar i config-filer, klarar av att konv. filer etc. och hur många förstagångsanvändare har det? Tyvärr så ratar Aura/Trainz material helt efter eget tycke å smak, bl.a behåller man en del "gammalt" som fortfarande "duger" att skicka med i nya ver. av spelet (T.ex vagnar som har hjul som inte ens rullar, katastrof m.a.o). Rent ut sagt usel strategi. Risken med den, är väl att man gräver ner sej i sin egen grop tillslut.
Ekan Senast redigerad av ekankal den 2010-11-19 klockan 12:38. |
|
2010-11-20, 09:09 | #10 |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
|
Hur många sådana här trådar, finns det nu här på forumet egentligen.
Tycker att det kastas skit, hit och dit, på alla dom olika simulatorerna och detta har pågått i flera år. Är det inte dax, att vi inser att smaken är som baken, delad. Vad jag tycker är bra. Betyder inte att alla tycker detta och samma sak, med vad jag tycker är dåligt. Kan vi inte glädjas istället åt, att ett samarbete mellan dom olika simulatorerna har kommit igång, med utbyte av modeller, där tyvärr MSTS kommer i kläm p.g.a. sin ålder.
2010-11-20, 11:39 | #11 | |
Hedersmedlem
|
Citat:
Som alla kan se så har alla tågsimulatorerna sina plus och minus, sen får man ju själv bestämma vilken man vill köpa...
2010-11-20, 23:09 | #12 | |
Veteran
|
Citat:
Tack Pierre, du kunde inte ha mer rätt Detta handlar helt om ren konsumentrådgivning och absolut inget om att kasta skit på någon simulator, eller några personliga påhopp.
2010-11-21, 01:17 | #13 |
Månadens bild - Mars 2005
Reg.datum: Feb 2002
|
Efter att ha hållit på med tågsim i närapå 10 år nu och med erfarenhet från de tre stora simulatorerna så blir detta mina slutsatser:
MSTS FÖRDELAR
TRAINZ FÖRDELAR
RAILWORKS FÖRDELAR
SLUTSATS Alla tre simulatorer har sina förtjänster och problem. Det är egentligen helt upp till användaren att välja märke utifrån vad han eller hon önskar göra i sin simulator. En annan sak som aldrig brukar nämnas, kanske mest beroende på att det bara är jag som är av den åsikten, är att nytt och kraftfullt inte alltid är bättre. 3D-modeller i Railworks till exempel kan idag göras nästan hur detaljerade som helst. Personligen så tror jag att det är en av anledningarna till att det inte kommer fram särskilt mycket nytt material. Kraven är helt enkelt så stora att det inte finns många byggare som klarar av att leva upp till dom idag, både vad gäller kunskap och tid att lägga på ett projekt. Om man tittar på MSTS till exempel så fanns det vid den här tiden mycket mer svenskt material ute än vad som idag finns till Railworks. Visst, modellerna var inte alls lika detaljerade, men visst hade vi kul med dom ändå. Detaljer är inte allt. I slutändan är känslan viktigast. Slutsatsen blir enligt mig att tågsimulatorns framtid ligger bakom oss. Med det menar jag flera mindre detaljerade modeller istället för ett fåtal precisionsbyggen. Men det är såklart bara min åsikt. mvh .... Mats Senast redigerad av MatsH den 2010-11-21 klockan 01:20. |