Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Allmänt > Allmänt om 3D-design

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-01-04, 18:30   #1
Viktor
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2006
Inlägg: 316
Standard RC hytt

Hej!

För mig är en realistisk hytt minst lika viktig som utsidan på en motorvagn/vagnen/loket.
Just hytterna tycker jag att är väldigt tråkiga i Trainz (har inte någon större erfarenhet utav hytterna i övriga simulatorer.)
Den enda riktigt vettiga hytten i Trainz är Y1-hytten som någon gjorde väldigt bra!

Så varför inte göra något åt problemet, sagt och gjort bygget på en hytt har påbörjats.

Har försökt att knåpa ihop en RC 4 (?) hytt. Den är inte klar ännu, men jag tänkte slänga upp lite bilder på bygget ändå.
Bygget sker i SolidWorks 2010 eftersom det är det enda 3D programmet jag har har god kunskap inom.

Hur vida hytten är kompatibel för olika simulatorer har inte jag en aning om, men antar att den måste göras om i något program (gmax (?)) för att sedan få in den till en simulator.
Det aktuella filformatet är ".SLDASM" (SolidWorks Assembly Document.)

Det som ska göras är lokbroms, en interiör och andra småsaker så bilder lär behövs och tar gärna emot bidrag.

Kom gärna med synpunkter och för den som vill kan den få uppdraget att göra om den till ett lämpligt format när hytten är färdig!
Hytt bygget har precis påbörjats.


Hålen för alla knappar och instrument är på plats.


Några av alla knappar och instrument är nu på plats.


Nu även med D3 broms!


En närbild på instrumentpanelen. Notera att strålkastarspaken är vridbar.


En till närbild, även den stora blåa är vridbar (saknar formellt namn.)


Vridbar broms med begränsningar så att det inte går snurra 360 grader utan bara 128 grader.


Den sista bilden består av körspaken samt en växelspak som är behov utav en redigering i utseende.

Senast redigerad av Viktor den 2011-01-04 klockan 18:33.
Viktor besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2011-01-04, 18:36   #2
sealpower
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Luleå
Inlägg: 444
Skicka ett meddelande via MSN till sealpower
Standard

Ser mycket bra ut, men är lätt tveksam till valet av program eftersom som solidmodellering inte alls är lämpad för spel, men med lite städning i gmax borde det nog gå det med.

Exportering kan som du sa va ett problem, men om jag minns rätt borde du kunna exportera till .STEP-filer, som någon (jag exempelvis) kan importera till Autodesk Inventor och därifrån till 3dsmax. Därefter är det enkelt att spara i något gmax-kompitabelt format.
__________________
UVW = Usch, Vilket Wansinne
sealpower besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-01-04, 18:47   #3
Viktor
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2006
Inlägg: 316
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av sealpower Visa inlägg
Ser mycket bra ut, men är lätt tveksam till valet av program eftersom som solidmodellering inte alls är lämpad för spel, men med lite städning i gmax borde det nog gå det med.

Exportering kan som du sa va ett problem, men om jag minns rätt borde du kunna exportera till .STEP-filer, som någon (jag exempelvis) kan importera till Autodesk Inventor och därifrån till 3dsmax. Därefter är det enkelt att spara i något gmax-kompitabelt format.

Det går inte att Save as .STEP vet jag iallafall men det borde, med en enkel Googel sökning, gå att få fram ett konverterings program.
Viktor besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-01-04, 18:51   #4
sealpower
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Luleå
Inlägg: 444
Skicka ett meddelande via MSN till sealpower
Standard

Borde finnas under export i huvudmenyn

http://help.solidworks.com/2010/engl...Step_Files.htm
__________________
UVW = Usch, Vilket Wansinne
sealpower besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-01-04, 19:39   #5
KMW
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Karlstad, Sverige
Inlägg: 988
Standard

Ett tips är att undersöka exportmöjligheterna först innan du lägger mycket jobb.
Är rätt tråkigt att på slutet konstatera att det inte går att få in det i simulatorn.
Sedan är det som sealpower säger väl som så att det kanske inte är det mest lämpliga verktyget att jobba med.
Solidworks är väl till för typ gjutmodeller och liknande där man bygger med slutna kroppar vilket i en simulering resulterar i en massa baksidor som aldrig kommer att synas men ändå tar polygoner.
Sådant kan dock städas upp av en erfaren modellbyggare i lämpligt verktyg men med avancerade modeller kan det bli rätt jobbigt.

KMW besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-01-04, 20:09   #6
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Viktor,
det glädjer mig mycket att du tar dig an RC-hytten!!! Behöver du råd och annat från en som knölat till ett antal hytter så tveka inte att kontakta mig - jag hjälper gärna till!
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-01-04, 20:21   #7
Viktor
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2006
Inlägg: 316
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av KMW Visa inlägg
Ett tips är att undersöka exportmöjligheterna först innan du lägger mycket jobb.
Är rätt tråkigt att på slutet konstatera att det inte går att få in det i simulatorn.
Sedan är det som sealpower säger väl som så att det kanske inte är det mest lämpliga verktyget att jobba med.
Solidworks är väl till för typ gjutmodeller och liknande där man bygger med slutna kroppar vilket i en simulering resulterar i en massa baksidor som aldrig kommer att synas men ändå tar polygoner.
Sådant kan dock städas upp av en erfaren modellbyggare i lämpligt verktyg men med avancerade modeller kan det bli rätt jobbigt.

För mig själv personligen spelar det inte så stor roll om den går att få in i en simulator eller inte. Men kan inget annat än att säga att det vore ett stort plus om det går.

SolidW kanske inte är det bästa programmet för modell bygge men oerhört simpelt att jobba med, när man väl har satt sig in i det.
Med sealpower's hjälp så har även filformat löst sig!

Sen verka du har bättre kunskap om just polygoner som jag inte har någon koll på alls. Så för att sammanfatta det så skulle det kunna gå att få in hytten i en simulator för den som är villig att offra mycket tid för finliret. Själv hade jag gärna gjort men saknar kunskapen för tillfället.
Viktor besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-01-10, 23:29   #8
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av KMW Visa inlägg
Ett tips är att undersöka exportmöjligheterna först innan du lägger mycket jobb.
Är rätt tråkigt att på slutet konstatera att det inte går att få in det i simulatorn.
Sedan är det som sealpower säger väl som så att det kanske inte är det mest lämpliga verktyget att jobba med.
Solidworks är väl till för typ gjutmodeller och liknande där man bygger med slutna kroppar vilket i en simulering resulterar i en massa baksidor som aldrig kommer att synas men ändå tar polygoner.
Sådant kan dock städas upp av en erfaren modellbyggare i lämpligt verktyg men med avancerade modeller kan det bli rätt jobbigt.

Viktor,
din hytt ser så bra ut att den är värd ett bättre öde än att ej gå att exportera till våra olika simulatorer. Har undersökt 3D object Converter (som klarar hundratals olika format. och ständigt uppdateras med nya) men dessvärre varken SolidWorks eller Step. Om du undersöker om det finns fler exportmöjligheter skall jag sedan åta mig att kontakta konstruktören av 3D Object Converter och se vad han kan göra!

Hör av dig:
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:19.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009