|
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
2011-01-18, 18:50 | #1 |
Veteran
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Mölndal
Inlägg: 4 267
|
RW Träd och skogar
Hej
I början så var jag mycket imponerad över hur smart dom löst problemet med att hålla ner polygoner, där träden snurrar runt, så att man alltid har hela träd att titta på. Men nu så tycker jag att varenda rutt se nästan likadana ut, tack vare dessa träd, ekskog (se bild) tror jag det är. Ända alternativet är ju 3DTrains: Rural Landsscapes (kostar pengar) och en del från Sad och newS. Träd att välja på är inte så omfattande, mest konstiga träd. Även granar är tunnsått med. Om jag bara vetat hur man gör..... så skulle jag gärna försöka tillföra RW en hel drös med nya granar och andra trevliga (Svensk-lika) träd. Kanske någon som vet hur man gör dessa snurrande träd och skulle vilja göra 3D modellen, så kan jag fixa rätt många texturer.
__________________
|
|
2011-01-18, 20:23 | #2 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Karlstad, Sverige
Inlägg: 988
|
Det ska vara en rätt enkel model, en fyrkant som med en särskilt namn på materialet alltid vänds mot betraktaren.
Texturen ska ha en alphakanal så att man kan se genom lövverket. Fler variationer på träd är naturligtvis välkommet (växtlighet överhuvud) så en lämplig 3D modell bör vi kunna skaka fram om du ordnar texturer. ps 3DTrains paket finns i en gratisvariant också. /æ |
2011-01-18, 21:30 | #3 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Karlstad, Sverige
Inlägg: 988
|
Detta väldigt svenska träd (Picea fractalis) slängde jag nu ihop på några minuter.
Bifogad zip-fil finner du allt du behöver för att börja experimentera. Innehållet packas upp i Source-mappen och du har en tga-fil i Textures-mappen. Får du till något tjusigt kan vi snart producera 3D modeller i lite andra storlekar. /æ |
2011-01-19, 00:19 | #4 |
Veteran
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Mölndal
Inlägg: 4 267
|
Hej
Tusen tack KMV Hoppas jag kan få till något trevligt, kan undra om man skall köra med "högupplösta texturer ? 256 låter lite snålt enligt mig, iaf. på träd som skall vara nära spåren. Där skulle jag nog föredraga 1024 eller mer Kan jag förstora din textur som är på 256 ?, så att det ändå passar ihop med 3D-filen? EDIT Hur får jag till alpha kanalen? Kan jag använda TgaTool, samma som till MSTS ?, och spara som ace-fil med alpha.
__________________
Senast redigerad av Hawk den 2011-01-19 klockan 00:27. |
2011-01-19, 11:01 | #5 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Karlstad, Sverige
Inlägg: 988
|
Texturens storlek går att ändra utan att det påverkar modellen.
Jag är dock tveksam till att göra den så stor som 1024 av prestandaskäl. Träd gör det ju inget dessutom om de är lite suddiga i kanten. Alphakanalen ska ett någorlunda bra ritprogram klara av. tga-filen är ett standard bildformat med alphakanal. Jag använder RwAceTool sedan för att konvertera den till ace-format. Jag vet inte om TgaTool klarar RS/RW ace-filer? Vilket fall skulle jag rekommendera skaffa ett ritprogram som klarar tga-filer då det blir så mycket lättare än om man ska kladda med alphakanalen separat. Finns flera gratisprogram som klarar tga-filer, själv använder jag Gimp. /æ |
2011-01-20, 00:31 | #6 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 912
|
Jag har använt RSBinTool och DXTBmp och Paint för att måla om tåg och objekt i RW. Tågen och objekten har haft TgPcDx-filer som texturer och dom har jag öppnat med RSBinTool och gjort om till dds-filer, som jag sedan öppnat i DXTBmp (ett program som liknar TgaTool) och därifrån skickat till vidare Paint. Lite omständigare än att måla om i msts, men funkar bra!
__________________
Mvh Pirpen |