![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: May 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 115
|
![]()
Hejsan
Som vissa säkert vet håller jag på med ett gäng busskurer. http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=27018 Har nu installerat trainz 2010, men då visar det sig att mina busskurers transparenta ytor blir lite för genomskinliga. Man ser nämligen inga tåg eller texter på olika sceneryobjects genom fönsterna. I 06:an, fungerade det som det skulle. Någon som vet vad det kan bero på, kanske måste jag göra en annan typ av mappning? Kör kompatibilitetsläge om det kan vara till någon hjälp. Tack på förhand /Berke Senast redigerad av Berke den 2011-01-19 klockan 23:19. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
Troligtvis beror det på att du använder alphamap med gråtoner, alltså nyanser som inte är 100% svart eller 100% vitt (eventuellt en alphamap över huvudtaget) Jag rekommenderar att du kör med att justera alphareglaget i 3D-programmets materialeditor och använder istället för alphamap, där det går. Det kan kräva att du bygger flera detaljer, men du slipper dessa problem.
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
Reg.datum: May 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 115
|
![]()
Har nu provat med och utan alphamap.
Med vit eller grå alphamap får jag samma resultat som på bilden i mitt tidigare inlägg. Med svart alphamap försvinner det transparenta helt, vilket det borde. Kan det bero på att jag kör med Gmax och gammal exporter? Måste jag döpa materialen efter vissa standarder, typ glassm.onetex? /Berke Senast redigerad av Berke den 2011-01-21 klockan 21:31. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
Nej, det har inget med namn att göra, det är trainz sätt att hantera alphor som krånglar, det har den alltid gjort. Men testade du att bara sätta genomskinlighet på glasmaterialet och köra helt utan alphamap? Jag minns ej hur man gör det i gMax, men jag tror det finns en opacity slider för diffusemap i materialeditorn, dra ned den en bit.
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 531
|
![]()
Det verkar ju på bilden som att en del object faktiskt syns igenom glaset, det är inte så att de object som inte syns har trasig alpha, dvs något annat än svart och vitt i alpha kanalen?
__________________
"Till Statens järnvägsbyggnader skall antagas frejdade ingeniörer vilka föredra det tillräckliga framför det fullkomliga" -- Nils Ericson trainz.datorsystemdrift.se
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
Så kan det mycket väl vara, jag har aldrig riktigt litat på alphor, så jag kör med alpha reglaget för hela materialet istället där det är möjligt. Det blir lite fler polygoner, men det fungerar.
__________________
-k- |
![]() |
![]() |