Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-01-19, 23:11   #1
Berke
Medlem
 
Reg.datum: May 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 115
Standard Lite för transparent

Hejsan
Som vissa säkert vet håller jag på med ett gäng busskurer.
http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=27018

Har nu installerat trainz 2010, men då visar det sig att mina busskurers transparenta ytor blir lite för genomskinliga.
Man ser nämligen inga tåg eller texter på olika sceneryobjects genom fönsterna. I 06:an, fungerade det som det skulle.

Någon som vet vad det kan bero på, kanske måste jag göra en annan typ av mappning? Kör kompatibilitetsläge om det kan vara till någon hjälp.

Tack på förhand
/Berke
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Berke_20110119_0000.jpg (77.7 KB, 381 visningar)

Senast redigerad av Berke den 2011-01-19 klockan 23:19.
Berke besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2011-01-20, 20:52   #2
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
Standard

Troligtvis beror det på att du använder alphamap med gråtoner, alltså nyanser som inte är 100% svart eller 100% vitt (eventuellt en alphamap över huvudtaget) Jag rekommenderar att du kör med att justera alphareglaget i 3D-programmets materialeditor och använder istället för alphamap, där det går. Det kan kräva att du bygger flera detaljer, men du slipper dessa problem.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-01-21, 21:29   #3
Berke
Medlem
 
Reg.datum: May 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 115
Standard

Har nu provat med och utan alphamap.
Med vit eller grå alphamap får jag samma resultat som på bilden i mitt tidigare inlägg.
Med svart alphamap försvinner det transparenta helt, vilket det borde.
Kan det bero på att jag kör med Gmax och gammal exporter?
Måste jag döpa materialen efter vissa standarder, typ glassm.onetex?

/Berke

Senast redigerad av Berke den 2011-01-21 klockan 21:31.
Berke besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-01-22, 08:42   #4
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
Standard

Nej, det har inget med namn att göra, det är trainz sätt att hantera alphor som krånglar, det har den alltid gjort. Men testade du att bara sätta genomskinlighet på glasmaterialet och köra helt utan alphamap? Jag minns ej hur man gör det i gMax, men jag tror det finns en opacity slider för diffusemap i materialeditorn, dra ned den en bit.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-01-22, 11:40   #5
bear
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 531
Standard

Det verkar ju på bilden som att en del object faktiskt syns igenom glaset, det är inte så att de object som inte syns har trasig alpha, dvs något annat än svart och vitt i alpha kanalen?
__________________
"Till Statens järnvägsbyggnader skall antagas frejdade ingeniörer vilka föredra det tillräckliga framför det fullkomliga"
-- Nils Ericson
trainz.datorsystemdrift.se
bear besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-01-22, 16:36   #6
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
Standard

Så kan det mycket väl vara, jag har aldrig riktigt litat på alphor, så jag kör med alpha reglaget för hela materialet istället där det är möjligt. Det blir lite fler polygoner, men det fungerar.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:50.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009