![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
|
![]()
Hejsan
Jag håller på att ge mig in i skapande av 3d modeller till Trainz men är ny på Blender och naturligtvis även på att få in det i Trainz (har erfarenhet från ett annat 3D program sen tidigare - truespace). Eftersom jag inte är fakir så kör jag Blender 2.5 serien (senaste betan) och har lyckats få det nya trainz_export skriptet som finns att funka där. Men jag stöter på problem när jag skall ha med en textur över till Trainz. Mitt flöde var följande - jag skapade en kub med textur i Truespace. Exporterade denna till Blender mha Collada export. Läste sen in denna i Blender och den såg bra ut (texturen var kvar men felskalad). Gjorde export från Blender och fick ut: en .im fil en .texture.txt fil en .xml fil samt två jpeg filer (har även testa med tga filer) för texturen. När jag sen importerar detta i Trainz så får jag en varning: "Texture 'file_0.texture' is missing or could not be loaded for mesh 'kubmtextur.im'." I CMC så står objektet som felaktigt. Vart sjutton tog .texture filen vägen? Varför skapades inte den? Är det något fel jag gjort i Blender? Behövs den? Skall Trainz skapa den? Förvirrad! Hjälp tas tacksamt emot. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
|
![]()
Det visade sig att det var importen av Collada som ställde till det... tydligen var den kombinationen av Truespace och Blender inte bra, iaf inte med de inställningarna. Experimentet fortsätter...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 531
|
![]()
Förr använde Trainz texturer i .texture format, detta hänger tyvärr kvar i felmedelandet. Det du behöver göra är att kopplets in .texture.txt filen med det namn som felmedelandet anger men med ändelsen ,texture.txt. Sedan kopierar du in en tga fil som är själva texturen, namnet på den anges i .texture.txt filen. Observera att tga filen måste vara okomprimerad och ha en storlek som är en jämn 2 potens tex 512x512 1024x1024. 1024x512.
__________________
"Till Statens järnvägsbyggnader skall antagas frejdade ingeniörer vilka föredra det tillräckliga framför det fullkomliga" -- Nils Ericson trainz.datorsystemdrift.se
|
![]() |
![]() |