Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Downloads

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-07-28, 11:41   #1
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Arrow SJ CDF1 3kl vagn m. Post- och Resgodsavdelning

Denna vagn tillkom för att så mycket från CF4 gick att återanvända och det jag skrev om CF4 gäller även CDF1.
En del assets är samma som på CF4 så ladda hem den först!
Bifogade bilder
Filtyp: jpg CDF1 Klar.jpg (133.7 KB, 490 visningar)
Bifogade filer
Filtyp: cdp SJ CDF1 Thytt 3.12.1.cdp (1.43 MB, 188 visningar)
Filtyp: cdp SJ_CDF1_texturegroup.cdp (1.44 MB, 187 visningar)
Filtyp: cdp SJ CDF1 3 kl m Post- och Resgodsavdelning 3.12.1.cdp (2.63 MB, 183 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2011-07-28, 14:15   #2
rely
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Stockholm
Inlägg: 1 062
Standard

Tack för dessa underbara vagnar LAn!
__________________
rely besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-07-28, 20:52   #3
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 721
Standard

Vagnen CDF1 fanns i två exemplar, båda ombyggda från CF4b år 1923, numren var 2024 och 2280. Lans vagnsmålning med mässingstext och modern postmärkning är därför helt åt skogen, men han ville ha med den i alla fall. I mina ögon svider det av sådan märkningsmisshandel...

Vagnarna gick som CDF1 tills 1947 då de byggdes om till CF1, man tog helt enkelt bort postutrymmet som fick bli extra resgodsutrymme. Så de såg då ut som en CF4b men med en tredjeklasskupé mindre och förlängt resgodsutrymme. Min märkning passar under hela vagnens period, dock lite detaljer som ändrades, se närmare: http://www.wnj.se/underleverantor/vv...t/markning.pdf
Vagnen skall gå i vagnsetets ände, med tredjeklasskupén inåt, eftersom resgods och postutrymmet var låsta (notera skyltarna med "tågpersonal") Detta för att passagerare inte skulle springa runt i resgodsutrymmet och (för-)störa. I resgodsänden finns dessutom en plats för konduktören/tågbefälhavaren där även destinationsskyltar och handlyktor med mera förvarades.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-07-28, 21:12   #4
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Det är fördelen med texturegroups, mina orginal kan se ut som jag vill, dvs. helt uppåt väggarna fel, och de "rättrogna" som Korvtiger får göra de rätta texturerna, förbaskat bekvämt för mig så jag inte tappar sugen! (konstnärlig frihet igen?).
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Taggar
personvagn, resgodsvagn, sjlittcdf1


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:55.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009