![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Mar 2011
|
![]()
Mitt första försök att bygga något till trainz blir en enkel vagn. Med hjälp av Korvtigers Blenderguide och exportfiler för Blender 2.5 från Spyfrog har jag fått till början på en vagn. Vagnen står på Kristianstads järnvägsmuseum så jag kan åka dit och titta på detaljer.
Jag försöker nu lära mig texturer och UV-mappning. Frågorna hopar sig. Vagnen är uppbyggd av flera olika objekt (buffertbalk, hjul, vagnsidor mm). Kan varje objekt ha en egen UV-mapp ? Väggar och golv är byggda av ett antal bräder. Är det bättre att göra dem av en enda "skiva" ? Hur gör jag med tex skyltar och övrig märkning? Jag använder Blender 2.59 och Photoshop Elements. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
|
![]()
Ser mycket lovande ut, fortsätt i denna riktningen!
Att bygga upp vagnen med flera objekt är smart, det burkar vara lättare att ändra och kolla då. Varje objekt få ju en egen UV-map, men de kan ju självklart mappas på samma texture! Så du behöver ju bara en texture även om du har flera objekt. Lägg på samma material på alla objekt och mappa dem. Dock så skall ju hjulen ha en egen liten texture då de är en egen asset. Jag rekommenderar att du har en platt yta som träsidorna och golvet och sköter brädandet med en texture, det sparar man polygoner på, som ändå skulle vara i stort bortkastade då det inte gör någon egentlig visuell skillnad. Märkningen målar du bara på texturen (i ett eget lager i elements, så spara alltid i en PSD-fil så att du har alla lager kvar! Texturen sparar du ju självklart sedan som .tga)
![]() |
#3 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2011
|
![]()
Hej Lenfas
Det ser jättebra ut sofar. ![]() Jag antar att det är denna söta lilla sak som är förebilden. MVH / BjornL |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
|
![]()
Det där är en bild som gjord att fila till texturer ur, nästan vinkelrät mot kameran, synd bara att den är 640x480, alldeles för grumligt, men någon besitter väl en mer högupplöst bild?
Ser ut att bli en prima J-vagn!!!
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() Senast redigerad av lan den 2011-08-19 klockan 19:00. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
Reg.datum: Mar 2011
|
![]()
Dagens försök med UV-mappning och texture blev till en sidolucka.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem
Reg.datum: Nov 2010
|
![]()
Ser bra ut!
![]()