|
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
2011-09-07, 17:58 | #1 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
GSJ Lokomotor
Med benäget tillstånd och hjälp av Bear har jag lyckats uppfylla en gammal dröm jag närt i många år, att bygga Säröbanans lokomotor nr 1. Saxar lite ur boken 'Säröbanan' utgiven av Trafiknostalgiska Förlaget och Ringlinjen:
"Lokomotor Den 23 juni 1955 levererades från Kalmar Verkstad en lokomotor med följande data: Motor: Scania-Vabis, typ D-815, effekt 160 hk, 8 cyl. Växellåda: typ Wilson Broms: tryckluft och handbroms av hävstångsmodell Längd över buffertar: 8 800 mm Hjulbas: 4 000 m Bredd över hytt: 2 750 mm Tjänstevikt: 18 ton Dragkraft: 4 ton Sth: 55 kmph Inköpspris: 140 000 kr Avsikten var att lokomotorn skulle kunna användas som dragkraft såväl för banavdelningens behov som för persontåg under sommartrafiken. Av sistnämnda anledning behölls boggivagnarna 10, 11, 16 och 17, vilka försågs med tryckluftsbromsar för en kostnad av sammanlagt 21 000 kr. Det visade sig dock att lokomotorns kapacitet var helt otillräcklig för detta ändamål, varför personvagnarna snart slopades. Enligt bromstabell skulle dock en maximal tågvikt av 300 ton kunna tillåtas. Lokomotorn behölls till den 15 juni 1965, då den lämnade Göteborg efter att ha blivit försåld förr 30 000 kr. Den efterträdde ånglok nr 2 hos Öresundsvarvet i Landskrona. Den fick vid Säröbanan öknamnet "Ökenråttan" - den "skuttade" fram och åter längs linjen. (Lokomotorn finns kvar i Landskrona idag [2004]) " Denna lokomotor ingår inte i Texture-groupen eftersom den är ordentligt olik de andra Z43rna, men använder i övrigt samma "Assets": Stort Tack till Bear!!!
__________________
"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn Senast redigerad av lan den 2011-09-07 klockan 18:02. |
|
2011-09-07, 19:00 | #2 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Uppsala
Inlägg: 852
|
Hej LAn
Snygg! men , men, du sa för två dar sedan att detta skulle bli ett höstprojketet. Har du redan julstädat? själv går jag fortfarande i kortärmat MVH / BjörnL |
2011-09-07, 19:36 | #3 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
Höst ?
Va, här sitter man i långkalsingarna och bygger! Nu har ju Bear gjort 95 % av jobbet så hösten kom väldigt fort i år :-)
__________________
"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn |
2011-09-08, 11:02 | #4 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
Ny version av "Ökenråttan"
Nu har jag rundat alla kanter *, monterat en riktig motorgrill och sänkt buffertarna till GSJ-höjd samt monterat även smalspårskoppel. Jag misstänker att "Ökenråttan" fick växla motorvagnar vid Slottsskogen efter misslyckandet att dra Säröbanans tunga personvagnar?
Jag låter den första versionen ligga kvar men denna är betydligt mer lik orginalet! *se denna post f.f. i Byggtipstråden: http://www.e-buzz.se/forum/showpost....3&postcount=18
__________________
"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn |
2011-09-08, 11:41 | #5 | |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 374
|
Citat:
Det skulle vara trevligt, med en variant till utav henne i denna runda form. Då med standardhöjden på buffertarna och utan smalspårskoppel. För det finns några varianter på henne, som man skulle kunna ge sig på, med diverse ommålningar av henne senare.
__________________
Bengan |
|
2011-09-08, 12:07 | #6 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
Då ordnar jag det när jag dammsugit huset!
__________________
"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn |
2011-09-08, 16:46 | #7 |
Medlem
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
|
Smalspårskoppel och "centralkoppel" för standardhöjd borde vi implementera i STL-koppel, eller...?
__________________
svenolov I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse). |
2011-09-13, 07:29 | #8 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
GSJ Lokomotor
Här kommer allt som rör Säröbanans lokomotor och varianter på av den att samlas.
Alla inlägg från Bears Tråd "Ny version av den moderna Z43 lokomotorn" kommer så småningom att hamna här istället.
__________________
"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn |
2011-09-14, 11:34 | #9 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
"Ökenråtteserien", verklighet och fantasi.
Jag har slutjusterat Ökenråttan som blev Öresundsvarvets men lika gärna kunde blivit Eriksbergs, Götaverkens eller Lindholmens. Så var då denna "sannsaga" all !
__________________
"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn Senast redigerad av lan den 2011-09-14 klockan 11:36. Anledning: Slippa leta coronor! |
2017-04-01, 16:26 | #10 |
Medlem
Reg.datum: Nov 2016
Ort: Vänersborg
Inlägg: 602
|
Snyggt! Har testat dom i Tane & dom fungerar bra.
Ska bara bytta hytt så blir allt perfekt
__________________
Stinsen Brinner för Bergslagernas Järnvägar. Edwin Bohm |
Taggar |
gsjsaker, lokomotor, motorvagn |
|
|