Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Downloads

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-09-07, 17:58   #1
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard GSJ Lokomotor

Med benäget tillstånd och hjälp av Bear har jag lyckats uppfylla en gammal dröm jag närt i många år, att bygga Säröbanans lokomotor nr 1. Saxar lite ur boken 'Säröbanan' utgiven av Trafiknostalgiska Förlaget och Ringlinjen:

"Lokomotor

Den 23 juni 1955 levererades från Kalmar Verkstad en lokomotor med följande data:

Motor: Scania-Vabis, typ D-815, effekt 160 hk, 8 cyl.
Växellåda: typ Wilson
Broms: tryckluft och handbroms av hävstångsmodell
Längd över buffertar: 8 800 mm
Hjulbas: 4 000 m
Bredd över hytt: 2 750 mm
Tjänstevikt: 18 ton
Dragkraft: 4 ton
Sth: 55 kmph
Inköpspris: 140 000 kr

Avsikten var att lokomotorn skulle kunna användas som dragkraft såväl för banavdelningens behov som för persontåg under sommartrafiken. Av sistnämnda anledning behölls boggivagnarna 10, 11, 16 och 17, vilka försågs med tryckluftsbromsar för en kostnad av sammanlagt 21 000 kr. Det visade sig dock att lokomotorns kapacitet var helt otillräcklig för detta ändamål, varför personvagnarna snart slopades. Enligt bromstabell skulle dock en maximal tågvikt av 300 ton kunna tillåtas.
Lokomotorn behölls till den 15 juni 1965, då den lämnade Göteborg efter att ha blivit försåld förr 30 000 kr. Den efterträdde ånglok nr 2 hos Öresundsvarvet i Landskrona.
Den fick vid Säröbanan öknamnet "Ökenråttan" - den "skuttade" fram och åter längs linjen. (Lokomotorn finns kvar i Landskrona idag [2004]) "

Denna lokomotor ingår inte i Texture-groupen eftersom den är ordentligt olik de andra Z43rna, men använder i övrigt samma "Assets":

Stort Tack till Bear!!!
Bifogade bilder
Filtyp: jpg lan_20110907_0001.jpg (155.3 KB, 990 visningar)
Filtyp: jpg lan_20110907_0002.jpg (126.7 KB, 980 visningar)
Bifogade filer
Filtyp: cdp GSJ Ökenråttan.cdp (940.2 KB, 174 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn

Senast redigerad av lan den 2011-09-07 klockan 18:02.
lan besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2011-09-07, 19:00   #2
bjornl
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Uppsala
Inlägg: 852
Standard

Hej LAn

Snygg! men , men, du sa för två dar sedan att detta skulle bli ett höstprojketet.

Har du redan julstädat? själv går jag fortfarande i kortärmat

MVH / BjörnL
bjornl besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-09-07, 19:36   #3
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Wink Höst ?

Citat:
Ursprungligen postat av bjornl Visa inlägg
Hej LAn

Snygg! men , men, du sa för två dar sedan att detta skulle bli ett höstprojketet.

Har du redan julstädat? själv går jag fortfarande i kortärmat

MVH / BjörnL
Va, här sitter man i långkalsingarna och bygger! Nu har ju Bear gjort 95 % av jobbet så hösten kom väldigt fort i år :-)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-09-08, 11:02   #4
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard Ny version av "Ökenråttan"

Nu har jag rundat alla kanter *, monterat en riktig motorgrill och sänkt buffertarna till GSJ-höjd samt monterat även smalspårskoppel. Jag misstänker att "Ökenråttan" fick växla motorvagnar vid Slottsskogen efter misslyckandet att dra Säröbanans tunga personvagnar?

Jag låter den första versionen ligga kvar men denna är betydligt mer lik orginalet!

*se denna post f.f. i Byggtipstråden:
http://www.e-buzz.se/forum/showpost....3&postcount=18
Bifogade bilder
Filtyp: jpg lan_20110908_0001.jpg (128.3 KB, 949 visningar)
Bifogade filer
Filtyp: cdp GSJ Z43 Ökenråttan RSK.cdp (955.1 KB, 150 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-09-08, 11:41   #5
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 374
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
Nu har jag rundat alla kanter *, monterat en riktig motorgrill och sänkt buffertarna till GSJ-höjd samt monterat även smalspårskoppel. Jag misstänker att "Ökenråttan" fick växla motorvagnar vid Slottsskogen efter misslyckandet att dra Säröbanans tunga personvagnar?

Jag låter den första versionen ligga kvar men denna är betydligt mer lik orginalet!

*se denna post f.f. i Byggtipstråden:
http://www.e-buzz.se/forum/showpost....3&postcount=18
Lennart.

Det skulle vara trevligt, med en variant till utav henne i denna runda form.
Då med standardhöjden på buffertarna och utan smalspårskoppel.
För det finns några varianter på henne, som man skulle kunna ge sig på, med diverse ommålningar av henne senare.
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-09-08, 12:07   #6
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Då ordnar jag det när jag dammsugit huset!
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-09-08, 16:46   #7
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Bengan Visa inlägg
Lennart.

Det skulle vara trevligt, med en variant till utav henne i denna runda form.
Då med standardhöjden på buffertarna och utan smalspårskoppel.
För det finns några varianter på henne, som man skulle kunna ge sig på, med diverse ommålningar av henne senare.
Smalspårskoppel och "centralkoppel" för standardhöjd borde vi implementera i STL-koppel, eller...?
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-09-13, 07:29   #8
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard GSJ Lokomotor

Här kommer allt som rör Säröbanans lokomotor och varianter på av den att samlas.
Alla inlägg från Bears Tråd "Ny version av den moderna Z43 lokomotorn" kommer så småningom att hamna här istället.
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-09-14, 11:34   #9
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Cool "Ökenråtteserien", verklighet och fantasi.

Jag har slutjusterat Ökenråttan som blev Öresundsvarvets men lika gärna kunde blivit Eriksbergs, Götaverkens eller Lindholmens. Så var då denna "sannsaga" all !
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Ökenråtteserien.jpg (145.2 KB, 242 visningar)
Bifogade filer
Filtyp: cdp GSJ Ökenråttan.cdp (1.02 MB, 130 visningar)
Filtyp: cdp Z43 Eriksbergs.cdp (951.4 KB, 121 visningar)
Filtyp: cdp Z43 Götaverken.cdp (992.0 KB, 124 visningar)
Filtyp: cdp Z43 Lindholmen.cdp (821.4 KB, 128 visningar)
Filtyp: cdp Z43 Öresundsvarvet.cdp (1.05 MB, 127 visningar)
Filtyp: cdp Coronor.cdp (24.4 KB, 136 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn

Senast redigerad av lan den 2011-09-14 klockan 11:36. Anledning: Slippa leta coronor!
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-04-01, 16:26   #10
Vänersborgs_Stinsen
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2016
Ort: Vänersborg
Inlägg: 602
Standard

Snyggt! Har testat dom i Tane & dom fungerar bra.

Ska bara bytta hytt så blir allt perfekt
__________________
Stinsen Brinner för Bergslagernas Järnvägar.
Edwin Bohm
Vänersborgs_Stinsen besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Taggar
gsjsaker, lokomotor, motorvagn


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:41.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009