![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
|
![]()
Svensk cab-bana har nu föråldrats och bytt namn till Cabbanan. Det har skett med hjälp av Svenolovs och Korvtigers nya svenska signaler och som fungerar fantastiskt bra. En pytteliten del av banan har byggts om och föråldrats minst 70 år. Här stod jag och vinkade till de s k tysktågen. I dag finns inget kvar av det som visas på bilden. Banvakt Nils Larssons dressin har dock återfunnits och blivit museiföremål. Lan har gjort loket (BJ litt O, senare SJ Bk) liksom bearbetningen av Marmars dressin. Den lilla vägen i höjd med loket är ur-E 45:an och bortplöjd. Passar samtidigt på med en påhälsning i Ånimskogs station, södra växeln.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: May 2004
Ort: Tokarp, Jönköping, Sweden.
Inlägg: 916
|
![]()
Visa gärna fler bilder från din bana...
__________________
MVH /Stina-Märklinist & fåtöljrallare! |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
|
![]()
Så gärna så - här kommer ett fyrtal.
De två första bilderna visar Dalslands sjörike med fällbron över Dalslands kanal (på väg ner). Personvagnarna anförs av litt Ds. De två andra bilderna ytterligare prov Korvtigers skicklighet. I bakgrunden till försignalsbilden med O/Bk-loket skymtar järnvägsbron med Vovven47:s E 2 ångandes över BJ-banan. Försignalen visar klart spår och semaforen spår 3. O/Bk- och Ds-loken är av bästa LAn-märke och betatestas f n. Nisse |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Ser ruskigt fint ut det du gör!!!! Men var verkligen semaforerna vända med vingarna in mot spåret, ser lite riskabelt ut med elledning och allt!? Om så är fallet borde avståndet till spårmitt ökas. Jag är rätt rudis på signaler men jag vet några som kan detta.
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
|
![]()
Håller med dig, men jag har kollat elledningarna. Har ett klart minne av placeringen och fått det dessutom vidimerat av stationskarl Kalle, som använde övergången dagligen. BJ (Bergslagens Jernvägar) var ju lite udda och hade sina egna regler. För ångloksförare innebär placeringen problem - inte minst när det gäller försignalen, som alltså sitter på fel sida (eldarens sida), men BJ var ju tidigt ute med elektrifiering.
Kort och gott; jag har inget emot att byta sida. Rätt ska vara rätt. Nisse |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem
Reg.datum: May 2004
Ort: Tokarp, Jönköping, Sweden.
Inlägg: 916
|
![]()
Är det inte lite av grejen.. att se en bildtext.. då kan man ju sätta sig in i byggarens tankegångar.. Kul .. o fortsätt så här Nils..
__________________
MVH /Stina-Märklinist & fåtöljrallare! |
![]() |
![]() |