|
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
2011-11-26, 13:09 | #1 |
Medlem
Reg.datum: Mar 2011
Ort: Äljalt, Röke
Inlägg: 123
|
Snöplog - Blender
Jag försöker göra snöplogar av den typ som sitter på lokets buffertbalk för att rensa spåret från mindre snömängder. Hur åstadkommer jag detta i blender??
Någon som har bra detaljritningar? |
|
2011-11-26, 18:22 | #2 |
Medlem
Reg.datum: Mar 2011
Ort: Äljalt, Röke
Inlägg: 123
|
Har klarat ut det. Skapat en cylinder och och placerat på rätt stället vinklat i både horisontal- och verikalled. Från sidovyn av loket har jag skapat en polygon efter ytterkanten på plogbladet och extruderat i x-led till en lång "pinne". Därefter en boolean modifier på "pinnen" och cylindern. Efter rensning av oönskade delar blir det kvar ett relativt snyggt plogblad.
Kvarvarande problem är vilken radie cylindern skall ha för att plogbladets krökning skall bli korrekt. Jag försöker mig fram. |
2011-11-26, 18:40 | #3 |
Medlem
Reg.datum: Jun 2004
Ort: Stockholm
Inlägg: 797
|
Plogar kan vara lite knepiga att hålla på med då de varierar så mycket i form. Ofta från nästan platta längst ut på bladet till smala och mer cylinderformade i spetsen samt vinkeln på bladet.
Det beror nog på hur mycket jobb du vill lägga ner på plogen, som med allt annat
__________________
/Tänk först. Tänk igen. Tänk igenom allt en gång till. Skriv sen.\\Basse |