Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > DTG - Train Simulator > 3D-design - DTG - Train Simulator

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-01-31, 01:05   #1
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 500
Standard Sv trävagnar paket 1

Nu är version 0v3 nära för trävagnarna. Ska packa ihop och skicka ut på provning, sedan kommer den upp på BB.

Innehållet i den här utgåven blir:

C3g 2590
C3d 2230
DF5 2880

den tidigare C3g har ju inte varit rätt på några saker, bl.a. så har C3g aldrig funnits i teak. den här utgåvans C3g har således en ny kostym på sig. Nu är den modell som går ut som C3d en placeholder, den är helt enkelt den gamla C3g i teak som sedan kommer bytas ut mot riktig C3d-korg. det är fönstersättning och inredning som skiljer.

Jag tänker göra så här att jag håller ett "knippe" vagnar i paket och varje paket ska då vara oberoende av andra installationer. något som skräpar sig redan här, då detaljer från O-vagnen finns i och således behövs O-vagnarna finnas installerade också för denna utgåva 0v3. Finns på BB dom med.

Tanken är väl ett 10-tal vagnar av samma stil i samma paket. Finessen är att då behöver man inte fundera på uppdateringar, utan jag kan smyga med uppdateringar på tidigare vagnar som då kommer med alldeles automagiskt.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg MAWP1_0v3_01.jpg (200.4 KB, 655 visningar)
Filtyp: jpg MAWP1_0v3_02.jpg (68.0 KB, 650 visningar)
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se

Senast redigerad av Mazz den 2012-01-31 klockan 01:09.
Mazz besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2012-01-31, 01:08   #2
gubben50
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2005
Ort: Falun
Inlägg: 1 066
Standard

Tack! så mycket för dom
__________________
Dator:
OS:Windows 10 Pro 64
AMD X4 3,4 GHZ
Minne: 8GB /1600 MHz
Grafik:Geforce GTX 550 Ti / 1024 Mb
SSD-hårddisk Agility 3 Series - 120 GB
24 tums skärm

John P
gubben50 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-01-31, 03:33   #3
Hawk
Veteran
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Mölndal
Inlägg: 4 267
Standard Test_kurva

Hej
Jag återvänder till Albula V.2, samma kurva.
Tyvärr spårar första vagnen ur direkt när den når kurvan.
Men det är ju inga smalspårsvagnar.
Men ruskigt snygga är dom







__________________


Senast redigerad av Hawk den 2012-01-31 klockan 03:40.
Hawk besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-02-04, 21:25   #4
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 500
Standard

Tack till Basse och Hawk som kommit med rapporter! Uppdaterat vagnarna nu och konstaterade att jag hade byggt in en bugg i C3-vagnarna. Att använda komma i ställer för punkt visar sig vara nått som RW å ena sidan tuggar i sig, men beteendet blir lite skruvat. Nu är alla komman borta ur blueprinten i alla fall.

Jag har nu som mål att klara 100m radie utan att det börjar bete sig konstigt. En testsnutt med krympande radier är iordninggjord och på 100m så klarar sig vagnarna, men vid 80m radie så börjar dom lyfta på hjul. Dom tar sig dock igenom, nyfiken på hur dom klarar Hawks märklin-kurva...

1. testtåget avgår
2. 100m radie, buffert mot buffert i innerspår och hjulen där dom ska vara
3. 80 m radie, nu börjar vagnarna lyfta
Bifogade bilder
Filtyp: jpg tv0v4_001.jpg (124.3 KB, 593 visningar)
Filtyp: jpg tv0v4_002.jpg (280.6 KB, 593 visningar)
Filtyp: jpg tv0v4_003.jpg (64.7 KB, 589 visningar)
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se

Senast redigerad av Mazz den 2012-02-04 klockan 23:17.
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-02-04, 23:36   #5
Hawk
Veteran
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Mölndal
Inlägg: 4 267
Standard Surkurvan

Hej
Bra försök, men den "surkurvan" verkar inget hjälpa mot
Kurvan ligger dessutom i en brant uppförsbacke

Första testet med Lokomotor Zss106 slutade med att det inte orkade dra vagnarna genom kurvan, det började backa i stället.
Bytte till ett starkt boggielok men det sk*t sig....
Sedan så blev avståndet så stort att kopplet inte räckte till
Nog lika bra att ge upp den sura kurvan, går nog bara med boggier

Man har ju svårt att ge kritik på en gratisrutt, men just här har allt byggaren klantat till sig.
Att det sedan inte finns något att köra på rutten med är ju inte heller så kul, syftar då på meter-spåren.

EDIT:
Tåget som är ingår i scenariot klarar kurvan
__________________


Senast redigerad av Hawk den 2012-02-05 klockan 00:40.
Hawk besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-02-05, 01:00   #6
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 500
Standard

tackar för provkörning!

3:e bilden, tyvärr råkade ett DF5-spöke komma med som inte skulle med. det råkade komma med 2 st DF5, men bara den som har 2880 i namnet är korrekt. Den andra tänkte jag inte på att den kom med, det räcker ju inte att ta bort den i source-mappen. Det långa avståndet mellan vagnarna är fel värden i "spöket"...

De vagnar som tar sig igenom kurvan, är dessa 2 eller 4-axliga?
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:29.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009