![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
|
![]()
Har gjort denna enkla platta i Gmax på 500x500 meter och mappat den med en Eniro-karta och som jag hoppas, kan vara ett litet hjälpmedel vid byggandet av olika banor.
I detta fall, är Eniro-kartan tagen från Hässelby Strand. Då jag såg att dom hade börjat med tunnelbanan därifrån. Men ser inget hinder, att lägga in andra kartbilder från Eniro (om dom nu håller samma zoomnings-nivå över hela landet). Ska försöka förklara tillvägagångsättet, med fler inlägg här nedan, tillsammans med några bilder. Är därför TACKSAM om ni avvaktar med inlägg i denna tråd. Tills jag har skrivit, att jag är klar. Så att alla steg för steg, hamnar efter varandra, utan en massa inlägg emellan. Fortsättning följer. .
![]() |
#2 |
|
![]()
Då ska jag försöka förklara tillvägagångsättet här.
Gå till Eniros kartor och välj plats, zooma till 14. Kör Print Scrn på kartbilden och klistra in den i ett bild-program och spara bilden. Gå tillbaka till Eniro-kartan och förflytta dig till nästa punkt som du vill ha och kör Print Scrn igen, men se till att kartorna överlappar varandra lite grann. O.S.V. tills du känner, att du har tillräckligt med bilder för stunden. .
Bengan Senast redigerad av Bengan den 2012-04-22 klockan 12:00. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
![]()
När du känner, att du har tillräckligt med bilder för stunden.
Så beskär du till dom, men ser till att dom alltid överlappar varandra. Sen skapar du en större tom bild i bildprogramet, där du kan klistra in dom beskärda bilderna. Denna bild, har jag fått krympa ner. För att kunna lägga upp på forumet. Storleken på denna bild, är egentligen 6000x4000 för mig. .
![]() |
#4 |
|
![]()
När du har beskärt och klistrat ihop flera kartbilder till en enda, som den i inlägget här ovan.
Så är det dax, att klippa ut lite fyrkanter som håller 830x830 pixel. Som ungefär motsvara 500x500 meter. När den första är utklippt och sparad, så brukar det gå att backa tillbaka ett steg eller ångra. Så att man kommer tillbaka till föregående steg i dom flesta bildprogram. Ta då och flytta på den linje, som är aktuell för just dig. För mig i detta fall, den vänstra linjen. Drar denna linje förbi (i detta fall åt höger) och över på den andra sidan, samt ser till att jag stannar på 830 pixel. Då ligger kartbilden fortfarande kant i kant med föregående. .
![]() |
#5 |
|
![]()
När ni har gjort som här ovanför.
Så ska ni ha en massa kart-bilder som dessa, som håller måtten 830x830 pixel och som passar ihop med varandra. .
Bengan Senast redigerad av Bengan den 2012-04-22 klockan 15:35. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
![]()
Detta steg är viktigt. Ni måste även krympa ner bilderna, från 830x830 pixel till 512x512 pixel.
Annars klarar inte Trainz av, att läsa av bilderna. Detta kan göras redan, när ni sparar bilderna och ni bör även rotera bilden 90 grader åt höger. Förr då hamnar Norr mot Norr i Trainz. Annars är ni tvungna att rotera hela plattan 90 grader inne i Trainz. Fortsättning följer om några timmar, måste åka iväg och hämta grabben min nu. Så var snälla med och avvakta att skriva i tråden, tills alla steg för steg är klara. .