![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Apr 2005
Ort: GBG
Inlägg: 44
|
![]()
Hejsan
Har samlat på mig ett par frågor ang just Trainz(2010) och Content manager, tänkte kolla om någon utan av er kan hjälpa mig? Min första fråga är, Hur implementerar man lutning i hytten? Tex X2000, måste det vara en specifik hytt eller kan man lägga till det till alla "Hytter" Min andra är, Vissa filer i content manager är helt blanka när man försöker "edit" filen, dvs går ej att välja/trycka fliken "edit" kan man på något sett gå förbi det? (dessa filer är ej Aurans egna) Min sista fråga är, Har laddat ner Dieselloket V5, försökte lägga till en annan hytt förutom original hytten för just det loket, det som händer är att den nya hytten hamnar väldigt högt uppe nästan vid kontakt ledningarna, kan man själv sänka hytten? (vet att det finns "cameralist" men där ändrar man väl bara "kamerans höjd och inte hyttens höjd eller? Mvh/Rekin |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
1. Cabinsway finns och det läggs i lokets config. Tyvärr är detta ett av de många sorgebarnen i Trainz eftersom det lutar hytten UTÅT i kurvorna (se bild). Eftersom man anger ett decimaltal som värde så tror man ju att ett negativt värde borde ge lutning INÅT, men icke sa Nicke!
De två funktionerna i vehicle.gs som sköter detta ser du nedan, på något vis verkar det som om absolutbeloppet används. Loket på bilden har cabinsway -40.0, men vad hjälper det!? public native void SetCabinSwayAmount(float amount); //! Gets the cabin sway amount for this vehicle. // // Note: // See the SetCabinSwayAmount() method for details on cabin sway. // // Returns: // Returns the cabin sway amount for this vehicle. Higher positive values indicate higher // levels of cabin sway while a 0.0 indicates no cabin sway. // public native float GetCabinSwayAmount(void); //! Gets the default cabin sway factor for this vehicle. // // Note: // See the SetCabinSwayAmount() method for details on cabin sway. // // Returns: // Returns the default cabin sway factor for this vehicle as defined in its configuration. // Higher positive values indicate higher levels of cabin sway while 0.0 indicates no cabin // sway be default. // 2. Vet inte vad du menar? Posta ett screenshot !!! 3. Detta beror på var a.cabfront (resp. a.cabback) ligger i lokets mesh. Det krävs att man flyttar ned dessa. detta kan möjligen göras med en hexeditor direkt i meshen, men är inget man gärna ger sig in påom man inte är ruskit insatt!
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Veteran
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 078
|
![]()
1. Du kan oxå prova att lägga till en rule som heter "Banking consist", då lutar även hela tåget.
Funkar tyvärr inte alltid riktigt på alla tåg, ibland lutar dom åt fel håll, ibland lutar dom inte alls (har att göra med hur boggiernas att.points är vända har jag läst någonstans). 2. ????????????????? 3. Du kan även göra en dummy mesh (och använda som default) med PEVSofts program Attachment Maker, då kan du ändra position på cabfront/back, jag har gjort det själv på ett helt gäng lite äldre USA-lok bl.a åt folk, där man satt uppe i trädtopparna och körde annars. Gäller att se upp bara (om loken t.ex. är skriptade, eller har en massa "lösa delar" i configen, typ koppel, etc) så att man skriver om configfilen rätt (får inte alltid heta "Default" i mesh-tablet, men måste stå överst i detsamma), annars kan vissa saker sluta att fungera.
__________________
Ekan Senast redigerad av ekankal den 2013-03-01 klockan 11:37. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
Reg.datum: Apr 2005
Ort: GBG
Inlägg: 44
|
![]()
Tusen tack för svaren!
Återkommer ang fråga 2 ( är på jobbet) Ian, nu när jag tänker efter så körde jag tgv i trs2006 (tror jag) och den lutade in vid varje kurva, så nog borde det gå, tror inte den gör det i trs2010 däremot, men ska undersöka saken senare Ännu en gång tack för hjälpen killar ![]() Med vänlig hälsning,/Rekin |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
Reg.datum: Apr 2005
Ort: GBG
Inlägg: 44
|
![]()
så här ser det ut när jag försöker edit bogeyn, vf?
![]() min stora plan i det hela är att försöka hitta kuid till själva "spårljudet" så att jag kan lägga till det till dem svenska pass-vagnarna Senast redigerad av Rekin den 2013-03-02 klockan 14:29. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]() Citat:
Klicka på "View Asset versions i listen!
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
|
![]() |
![]() |