![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem
|
![]()
Hej alla glada!
Tänkte att jag skulle visa lite grann vad jag snickrat på i smyg... Nämligen en hästdragen timmerdoning av Älvsby-typ från 40-talet ungefär. Har bara börjat och min gräns för detaljnivån är absurd så jag vet inte hur lämplig modellen blir som ett statiskt objekt i en simulator, men det är mindre viktigt, huvudsaken man har roligt och på samma gång låter lite av kulturarvet leva vidare ![]() Detta projekt är tillägnat min sedan några år avlidne farfar som livnärde sig med en sån här i många år. Känner mig ganska nöjd men ännu inte helt klar med Bocken (fämre stöttingen) och just börjat med Geten (bakre). Tanken är att det ska dit en Nordsvensk arbetshäst, ett timmerlass och en gubbe med vadmalsjacka och krimmössa också ![]() Tänkte bara att ni kanske var intresserade...
![]() |
#2 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
|
![]()
... sånt här är mycket värdefullt att det byggs, som du säger, ett kulturarv som skall bevaras. Hur många av våra förfäder har inte "dragit stockar ur skogen" på detta sätt iskalla vintrar. Heder till dem och heder till dig Sealpower!
![]() ![]() ![]() ![]() ![]()
![]() |
#3 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2009
|
![]()
Ska bli kul att se vad detta är för något, för en ungdom som mig (än är jag väl ung förhoppningsvis?!
![]() ![]()
![]() |
#4 |
Medlem
|
![]()
Nice älskar saker som hör skogsbruk till att pryda banan med
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
|
![]() Citat:
Nisse |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem
|
![]()
Tack för de vänliga orden, jag instämmer helt och hållet vad gäller bevarandet av kulturarvet och det är just därför som jag brinner så starkt för detta projekt.
Jajemän Jockes nog är den till för att dra timmer alltid. Det var en omständig och halvbökig process (som jag kommer förklara vid ett senare tillfälle) men med denna sinnerika uppfinning kunde en duktig kusk på en väl vattnad och isad körväg dra fram över 7 fastkubik timmer i ett svep och med en enda häst (mer än mången modern traktorvagn ![]() Vad gäller modellen så kan jag väl roat påstå att 3dsmax inte direkt är avsett för att hantera smidd och frihandsbockad plåt ![]() Många timmar utan direkt stora framsteg, men frammåt går det. "Geten" börjar ta form...
UVW = Usch, Vilket Wansinne ![]() Senast redigerad av sealpower den 2013-11-04 klockan 03:12. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Medlem
|
![]()
Jamen dåså... bara "Skacklen" kvar då och sen är själva doningen i princip klar
![]()
![]() |
#8 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2009
|
![]()
Ska bli kul att se vad det blir - jag har ännu ingen aning om hur den ser ut, men du måste väl ha någon bildreferens du kanske kan bidra med?
![]()