|
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
2014-01-28, 00:42 | #1 |
Medlem
Reg.datum: Jul 2013
Ort: Järfälla, Sweden
Inlägg: 53
|
Ibland blir man glad för det lilla ...
Ja, jag vill egentligen bara berätta att jag äntligen tagit mina första stapplande steg i 3-D modellering
Under någon månads kämpande och med hjälp av otaliga tutorials har jag tagit mig igenom de grundläggande stegen i Blender: Modellering, modifiers, unwrapping, UV-mapping och texturing. Blender är inte direkt intuitivt, så den första uppförsbacken när man tar sig an programmet är brant. Men när man väl har lärt sig användargränssnittet och lagrat de grundläggande snabbkommandona i minnet så är programmet riktigt roligt och framför allt snabbt, att jobba med. Jag har exporterat till .IGS, konverterat i Blueprint Editorn och lyckats få min första lilla "asset" att dyka upp i TS2014. Det blev en liten vägövergång, än så länge med en enkel "färgpyts"-textur. Nästa steg blir att jobba med riktiga texturer och normal maps. Min närmsta plan är att börja göra "clutter" som passar till svenska järnvägar i början på 1900-talet (träperronger, staket, stenmurar, etc.). Sedan blir det kanske gamla byggnader så småning om. Stenne |
|
2014-01-28, 01:28 | #2 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 500
|
Suveränt, ser finfint ut!
Välkommen till 3D-modellerandets förvirrade värld! |
2014-01-28, 13:33 | #3 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 800
|
Va kul att det blev fler 3D-byggare!
Kan du möjligen göra svenska flaggor? Vanlig flagga och vimpel? |
2014-01-28, 17:40 | #4 | |
Medlem
Reg.datum: Jul 2013
Ort: Järfälla, Sweden
Inlägg: 53
|
Citat:
Beställning redan, oj oj. Jag hoppas du inte menar en animerad, för det är jag långt ifrån. Men, en flagga behöver jag säkert också till min BKJ-rutt, så jag skall titta på det så småningom. Men, som sagt, först behöver jag lära mig mera om texturering och framför allt om olika shaders (den där guldknoppen längst upp skall nog ha en särskild shader), parent/child strukturer och mera avancerad UV-mappning. Stenne |
|
2014-01-29, 12:08 | #5 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 912
|
Det var en bra början och fint att du riktar in dig på äldre objekt. Träperronger är kanon! Kan du göra nån grusperrong också?
__________________
Mvh Pirpen |
2014-01-29, 18:01 | #6 |
Medlem
Reg.datum: Jul 2013
Ort: Järfälla, Sweden
Inlägg: 53
|
Tack!
Ja, en grusperrong ligger också högt upp på min lista. Många äldre stationer hade ju vid stationshuset en grusperrong med en kant av stenblock och sedan smala träperronger mellan spåren, så det ligger som sagt högt upp på listan. Stenne |
2014-01-28, 17:33 | #7 | |
Medlem
Reg.datum: Jul 2013
Ort: Järfälla, Sweden
Inlägg: 53
|
Citat:
Stärkande också att höra att det inte bara är man själv som är förvirrad. Det gäller väl bara att ha någon sorts kontroll på förvirringen och verkligen ta ett steg i taget. Stenne |
|