![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Aug 2002
Ort: Stortorp, Trångsund, Sweden.
Inlägg: 328
|
![]()
Som jag antytt någonstans håller jag på att bygga en "riktig" bana efter alla år med fiktiva rutter.
Den här gången är det (kanske den första delen av SWB som står för förebilden. Gamla Stockholm Wästerås Bergslagernas Järnväg var ett omfattande järnvägsnät i den norra Mälardalen med angränsande bergslag. Stockholm-Ludvika och Kolbäck-Ramnäs var två av linjerna. Sträckan Kolbäck-Ramnäs var cirka 30 km lång och trafikerades fram till mitten av 1960-talet av såväl gods- som persontåg. Efter att persontrafiken lagts ned förekom godstrafik under ett antal år, bland annat för Surahammars Bruks räkning, som på den här tiden var en stor godskund. Under en period transporterade bruket flytande järn i specialbyggda vagnar från masugnen i Spännarhyttan till smältverket i Surahammar. När priserna och efterfrågan på stål minskade under 1980-talet upphörde de här transporterna och banan föll in i en törnrosasömn, som gott och väl kunnat fortsätta till våra dagar. Men "ödet" ville annorlunda och den 10 november 1991 (för drygt 22 år sedan) återinvigdes banan efter en kraftfull upprustning. Idag går trafiken från Stockholm till Ludvika den här vägen (istället för via Tillberga och Ramnäs) eftersom trafikunderlaget är väsentligt större än via den gamla sträckningen. Nu förbinds både Västerås, Hallstahammar och Surahammar med Stockholm och Dalarna. Däremot har Kolbäck, som tidigare var en livlig järnvägsknut med trafik mot Västerås-Stockholm; Köping-Frövi-Hallsberg och Eskilstuna-Flen-Oxelösund (TGOJ) förutom då linjen till Ramnäs och vidare mot Fagersta-Smedjebacken och Ludvika, totalt tappat betydelse. Idag är Kolbäck enbart två genomgångsspår med plattformar i vardera riktningen för trafikanter mot Eskilstuna, Västerås och Köping. Mot Hallstahammar, Surahammar och Ramnäs kan man numera endast ta sig med egen bil eller buss. Ett triangelspår har byggts för trafiken från Västerås som inte längre behöver angöra Kolbäck. Eftersom jag är en nostalgiker har jag valt att försöka efterlikna banan under "storhetstiden" i början av 1960-talet. Persontrafiken avvecklades med rälsbussar (Hilding Carlsson fram till november 1958 och därefter Y6 ![]() I Surahammar hade bruket ett eget växellok som skötte den omfattande växlingen för brukets räkning. När jag var liten var det ett gammal K-lok som bruket köpt av SJ. I oktober 1953 anlände så ett grönt under från Esslingen i Tyskland. Det var brukets något modifierade lok av samma typ som SJ:s litt V3. Men det här loket var grönt med silverdekorer. Det döptes i folkmun helt sonika till "Esslingen" därför att det stod så på kylargallret. Jag var själv på plats (nästan åtta år gammal) när loket levererade. Åtskilliga gånger fick jag senare åka med lokförarna Spennare och Henriksson under deras växlingspass. Det snygga V3-loket som finns för RW vore en nåd att stilla bedja om att få till min bana ;-). Nog snackat! Här kommer ett par nytagna bilder (trots det ruggiga höstrusket). http://web.stw.se/forum/attachment.p...1&d=1396539133 Du med godståg å järnvägsbron i Kolbäck. http://web.stw.se/forum/attachment.p...1&d=1396539133 Parti av Kolbäcksån i Kolbäck med Du och godståg. Bygget går nu vidare. Efter justering av bangården i Kolbäck för att optimera den kommer en del utsmyckning till och sedan går linjen mot Hallstahammar, Surahammar och Ramnäs vidare... Behöver jag säga att det är j-t kul? Likt Totte är jag ju pensionär och kan sitta vid datorn precis så länge jag vill (nästan). Åtminstone så länge som hustrun är på jobbet ;-) Vi hörs!
__________________
/Med vänlig hälsning "Tågny" |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Veteran
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Fagersta
Inlägg: 5 542
|
![]()
Spännande med en ny svensk rutt! Detta ska följas noggrant.
![]()
__________________
Mvh Björn ![]() Tågklarerare, Fagersta Central, Nora, Smedjebacken och Mora |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 841
|
![]()
Trevligt att en ny rutt till har blivit av.
![]() Lycka till! Jag har landställe utanför Nora. Det finns spår från Ervalla till Nora. NBJV har hand om den.
__________________
MVH TOTTE BanByggarna MSTS Rutt Trollhattan 2 RW-Trollhättan och Bergensbanen Beta Bygger RW-Trollhättan Bygger RW-Bergensbanen newS downloadsida Facebook Trainsimulator Sverige Facebook Trainsimulator Norge Senast redigerad av Totte den 2014-04-03 klockan 19:18. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
Reg.datum: Aug 2002
Ort: Stortorp, Trångsund, Sweden.
Inlägg: 328
|
![]()
Bygget av banan går vidare!
Än så länge koncentrerar jag mig på Kolbäcks bangård och dess omdelbara närhet. Målet är att det ska vara så lika originalet från början av 1960-talet som det går. Visst måste en hel del kompromisser göras, men i alla fall. Dagens stämningsbild visar rälsbussen mot Ramnäs (en Y6:a) som väntar på avgång framför stationshuset i Kolbäck en majdag 1962.
__________________
/Med vänlig hälsning "Tågny" |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Veteran
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Fagersta
Inlägg: 5 542
|
![]()
Snyggt!
![]()
__________________
Mvh Björn ![]() Tågklarerare, Fagersta Central, Nora, Smedjebacken och Mora |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem
Reg.datum: Aug 2002
Ort: Stortorp, Trångsund, Sweden.
Inlägg: 328
|
![]()
Man tackar! och "en gör så gôtt en kan"!
__________________
/Med vänlig hälsning "Tågny" |
![]() |
![]() |