![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Detta är en tips och frågetråd rörande Bergskärningarna och Tunnlarna:
Nisse kommer nog med lite tips här.
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
... det var du som ville ha denna tråd för dina pedagogiska manualer om hur man hanterar skärningar och tunnlar i praktiken. Kommer det kanske?
![]() ![]()
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
|
![]()
Har hållit på med tunnlar i fem hela dagar. Ögonen är som tunnelmynningar. Manualen fabrikseras just nu.
Nisse |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
|
![]()
Att lägga ut två manualer för ett objekt torde anmärkningsvärt - men nu rör det sig om ett anmärkningsvärt objerkt; nämligen LAns Tunnlar. Anledningen är helt enkelt att tunnlarna är så flexibla att installationen kan hanteras på minst två olika sätt; nämligen a la LAn och a la undertecknad.
Jag vill gärna slå ett slag för modell LAn som inte bara medger en snabb installation utan även exakt. Undertecknads version är mer flexibel, främst när det gäller tunnelmynningen. Men frågan är; räcker det med två manualer? LAn och undertecknad är inte alls säkra på att våra manualer är de bästa. Vi bjuder därför in Forum-medlemmarna till ett manual-race. Vem tar priset? Allt material som behövs, jämte de två manualerna, finns i downloadtråden. Välj en av tunnlarna, skapa en ny bana med ett baseboard, skriv in 20 m i Topology/Use height och lägg in tunneln. Nisse |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Umeå, Sweden
Inlägg: 147
|
![]()
Hej Nisse och LAn!
Till att börja med, tack för ert eminenta arbete med skärningar och tunnlar. Jag har testat tunnlarna, bergsskärningarna är inget problem, men tunnelutsättningen är svår. Särskilt då man ska försöka skära bort "gridden" vid tunnelöppningen. Det funkar inte för mig, även om jag gör precis som det står, tror jag, i de båda manualerna. Det är säkert jag som gör fel, men utskärningen av "gridden", så att man får sikt genom tunneln går jag bet på. Är det någon av er som kan förklara närmare för en dumbom?
__________________
Trucken |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
|
![]()
Bra Ekv - problem älskar både LAn och jag. Använd inte TUB Tunnelkniv att ta dig in i tunneln.
Sänk inte ner tunneln under mark. Du ska se hela tunneln ovan mark. Res den rätt upp och ner och zooma dig in i tunneln med högsta läge. Ta fram LAns manual och titta igenom den. Glöm inte att anteckna rälsens ingångs- och utgångsvärden med stora svarta bokstäver Mer problem? Skriv - både LAn ocj jag älskar att svara. LAn och Nisse |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
|
![]() Citat:
Enligt LAns manual kan man nu också få en marköppning. Försök inte åtgärda den eftersom exaktheten kan rubbas. Min manual tar hänsyn till den här effekten. Nisse |
|
![]() |
![]() |