Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > DTG - Train Simulator > 3D-design - DTG - Train Simulator

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2014-05-20, 19:13   #1
AlleDahlle
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2012
Ort: Kristianstad
Inlägg: 763
Standard Öresundståg (X31K/X32K) projekt....

Sådär ja då har jag tagit det kloka (eller?) beslutet att importera mitt öresundståg till railworks. Yeah...

Har suttit nu ett par dar med att försöka få in en simpel låda i RW. Det lyckades jag med. Lyckades till och med få textur på lådan, även om den inte blev helt perfekt. Meniga lyckades även importera själva tåget som en scenery. Försökte lägga på en 64x64 textur som var enfärgad men får den inte att visas. Tåget blir randigt med färgerna rött och grönt. Fatta inte varför. Kan vara att jag inte uvw-nappade ordentligt. Kan inte 3DS Max så bra än. För om tåget har RW-material så fungerar inte uvw editorn. Ska jag kanske mappa tåget i Maya eller med ett standard-material innan jag lägger på RW-materialet?

Detta är väl det största problemet jag har just nu. Det är en del detaljer kvar på tåget, samt inredning och hytt. Så det kommer nog ta ett tag.

Men det kommer.
__________________
//AlleDahlle

Øresundståg (X31K)

Försöker just nu få in öresundståg(X31K/X32K) i Railworks/Train simulator
AlleDahlle besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2014-05-21, 22:02   #2
AlleDahlle
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2012
Ort: Kristianstad
Inlägg: 763
Standard

Såg nu att jag lyckats få en del stavfel. Skrev på telefonen och verkar inte ha läst igenom så ordentligt innan jag skickade in. Ber om ursäkt för det.

Är det någon som har någon idé på detta med uvw-mappningen?
__________________
//AlleDahlle

Øresundståg (X31K)

Försöker just nu få in öresundståg(X31K/X32K) i Railworks/Train simulator
AlleDahlle besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-05-21, 22:57   #3
Kungsfisk
Medlem
 
Reg.datum: May 2013
Ort: Skåne
Inlägg: 396
Standard

Tja! Åter sorry för jag inte hunnit svara på dina mail =)

Jag gör såhär:

Jag mappar ALLT i Maya för 3DS är VÄRDELÖS på UV-mapping. (Högst personlig åsikt!)
!OBS! - Om du mappar i Maya kan du inte ändra en pinal i 3DS max...då sabbas UV-mappingen.

Exportera från Maya via .obj format och se till att exportera texturkoordinaterna samtidigt.
Viktigt är att också importera dem i 3DS.

Ibland använder jag .FBX också. Autodesk egna.

Om du har ett RW material kan du UV mappa i 3DS. Om det inte funkar har du nog bara glömt kryssa i något eller sånt du vet. Men...jag tycker själv att UVW-editorn i 3DS är rätt sunkig, men har funktioner som inte maya har osv.


Gällande de konstiga ränderna, det låter som att texturen saknas, eller något med att en sökväg är fel. Har inte fått det själv dock, men dubbelkolla gärna UV-mappingen (i 3ds max så att den inte sabbats speciellt om du exporterat från annat 3d program).


Underskatta inte möjligheten att lägga upp bilder, de säger ju trots allt mer än tusen ord
__________________
X2000 LATEST BEST 5TH JUNE
Kungsfisk besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-05-22, 09:04   #4
AlleDahlle
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2012
Ort: Kristianstad
Inlägg: 763
Standard

Är inte hemma just nu därför har jag inga bilder

Kommer hem på söndag, så då ska jag pilla lite med detta!

Men jag kanske borde ta och fixa texturen i Maya först då. Funderar bara på vad jag kan ha glömt att kryssa i, i 3DS Max.

Men det ska nog lösa sig.

En annan fundering jag är att när jag väl fick in tåget i RW så verkade det vara något lustig med viewdistance. Boggierna som är separata objekt samt hjulen försvinner och man måste vara väldigt nära för att de ska synas. Även om jag har namngett dem såhär 1_2000_NAMN. Blir ett frågetecken.
__________________
//AlleDahlle

Øresundståg (X31K)

Försöker just nu få in öresundståg(X31K/X32K) i Railworks/Train simulator

Senast redigerad av AlleDahlle den 2014-05-22 klockan 09:07.
AlleDahlle besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-05-22, 14:27   #5
Kungsfisk
Medlem
 
Reg.datum: May 2013
Ort: Skåne
Inlägg: 396
Standard

Tänk på att boggier och hjulaxlar måste ha namnen:


Kod:
1_2000_bo01
||
===1_2000_bo01wh01
||
===1_2000_bo01wh02


1_2000_bo02
||
===1_2000_bo02wh01
||
===1_2000_bo02wh02

Dessa måste också länkas så att hjulaxlarna är "child" till resp boggie.
Om dina objekt flippar brukar det nästan alltid vara något med namnen.
__________________
X2000 LATEST BEST 5TH JUNE
Kungsfisk besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-05-22, 15:22   #6
AlleDahlle
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2012
Ort: Kristianstad
Inlägg: 763
Standard

Måste det även vara så om man bara gör en scenery/hus? det var då jag gjorde nu. jag har inte gett mig in på att få in det som ett tåg.
__________________
//AlleDahlle

Øresundståg (X31K)

Försöker just nu få in öresundståg(X31K/X32K) i Railworks/Train simulator
AlleDahlle besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-05-22, 19:57   #7
AlleDahlle
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2012
Ort: Kristianstad
Inlägg: 763
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Kungsfisk Visa inlägg
Tänk på att boggier och hjulaxlar måste ha namnen:


Kod:
1_2000_bo01
||
===1_2000_bo01wh01
||
===1_2000_bo01wh02


1_2000_bo02
||
===1_2000_bo02wh01
||
===1_2000_bo02wh02

Dessa måste också länkas så att hjulaxlarna är "child" till resp boggie.
Om dina objekt flippar brukar det nästan alltid vara något med namnen.
Okej så jag ska inte ha fyra hjul utan 2 hjulaxlar?
__________________
//AlleDahlle

Øresundståg (X31K)

Försöker just nu få in öresundståg(X31K/X32K) i Railworks/Train simulator
AlleDahlle besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:53.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009