Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2014-08-20, 18:36   #1
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Red face Modernare godsvagnar ...

fullt ut STL-anpassade, med animerade skjutdörrar eller huvar och välstrukturerade lastköer är det projekt jag och Bengan håller på med just nu.
Det började ju med Shimmns och sedan fick jag idén att göra samma med Hbbillns, sen Hbis och nu Nordwaggons Laaips med hoptryckbara pressenningshuvar. (några bilder på den!). Bengan jobbar med texturgrupperna och Beta-test och jag animerar och bygger. Kul
Bifogade bilder
Filtyp: jpg lan_20140820_0000.jpg (114.4 KB, 261 visningar)
Filtyp: jpg lan_20140820_0001.jpg (117.9 KB, 263 visningar)
Filtyp: jpg lan_20140820_0002.jpg (142.3 KB, 264 visningar)
Filtyp: jpg lan_20140820_0003.jpg (142.2 KB, 262 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2014-08-20, 18:55   #2
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
Standard

Ser ut som om du använder mesher som skjuts in i varandra, men borde det inte att gå att animera det där med bones för att nyttja mesh-deformation för att få det mer realistiskt? Vi diskuterade väl det här när vi pysslade med dragspelsbälgarna till STL-k?
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-08-20, 20:21   #3
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Nja, Trainz Exporter stöder inte Scale-animering, bara translation och rotation.
Jag tror det vore önskvärt att det införs i Tane men jag betvivlar det.
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-08-20, 23:13   #4
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
Standard

Nej, du misstolkar mig! Jag vet att exportern inte stödjer scale-animering, men animering med bones och deformering! Blenders exporter skall enligt vad jag minns klara det i alla fall. Man lägger ut en kedja med bones i vagnens längdriktning och skinnar(=kopplar rätt delar av meshen till rätt bone i armaturen) takduken så att den veckar sig om man skalar ned bonen i Y-led. Det skulle bli enklast om Trainz/exportern stödjer skalning av bones, vilket den säkert inte gör, och om den gör det så behöver man bara en bone i mitten som man skalar i Y-led. Men om det inte fungerar att skala bones så går det att lösa på ett annat sätt, men det blir lite jobbigare. Då måste man ha en armatur för varje kant på takduken som går i vagnens längdriktning, fyra i detta fallet, där man i varje kant har en boneskedja som går i sick-sack med verticerna i vecken. Sedan animerar du bara bonekedjan genom att "skala ned" dem i Y-led, så att det ser ut som den fjädrar ihop och så att vecken fjädrar ihop sig med den. Kan slänga ihop ett exempel om du fortfarande inte är med på vad jag menar. Vet ej om det är värt besväret, men det vore en kul sak att prova!
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-08-21, 08:41   #5
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Ja, det är inga problem att göra det i max, ser kanonbra ut men det blir ingen skalning vid exporten. Jag vet att vi höll på med detta med bälgarna och du fastnade för ett bälgbibliotek med 16 mesher som Svenolov skriptade in i sitt skriptbibliotek. Tyvärr går det inte att använda till lastdörrar som ju skall triggas av helt andra saker än ihopkoppling av vagnar. Jag nöjer mig nog med det jag gjort på Laaips, men som du säger det vore önskvärt med en ordentlig uppdatering av Trainz Exporters och Grafikmotorn i Trainz så att sådana här saker kan implementeras.
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-08-21, 11:59   #6
rac_hammer
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: göteborg
Inlägg: 1 377
Skicka ett meddelande via MSN till rac_hammer
Standard

snyggt gör verkligen vagnen mer levande!
rac_hammer besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:14.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009