![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Member
Reg.datum: Apr 2002
|
![]()
...sticker jag ut mina buffertar!
Jag har följt det mesta här i forumet och tycker ni gör ett himla bra jobb. MEN...... Jag tycker att ni lägger för mycket jobb på fiktiva saker. Ex. Ommålning av fordon med fantasi design. Jobba med fiktiva linjer. Omgjorda linjer tex USA o Japan med svenska signaler. Åker vi över till våra bröder i väster, Danmark. Så har dom snart laggt in HELA Danmark i MSTS. Vilka linjer har vi? Sedan har någon mage att be våra bröder att dom skall göra våra Svenska linjer!! Själv håller jag på med linjen Skövde-Karlsborg. Som ett test för att se hur man bygger en sådan linje. Jag tycker att det går rätt lätt. Men att det krävs mycket tid. Jag använder dom blå kartorna och bangårdsritningar från 1960. Lite trixande men det går. Har i dagsläget gjort Skövde-Fagersanna samt Skövde-Ulfsåker (mot Törreboda). Så har jag en fråga, om någon nu vill hjälpa mig. Hur får jag tag i linjerna på Lolland i Danmark? Det fanns en sida där man kunde hämta den plus EDK, men sidan fungerar ej längre. mvh Kjell Ericsson Lokförare på SJAB mvh FFF |
![]() |
|
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Aug 2001
|
![]()
Hej Kjell !!
jag tror väl knappats att någon blir upprörd av vad du säger ![]() ![]() Ditt projekt låter väldigt intressant och det skulle vara kul att se lite bilder ifrån det ![]() Sidan du efterlyser är känd för att vara svår att komma åt så där är det bara att prova och prova och prova, Alternativt så kan man maila till han som har sidan så hittar han säkert en lösning på det ![]() ![]() Glad påsk och lycka till med ditt projekt ![]() Tomas/repman The Vehicles shop www.banbyggarna.com |
![]() |
![]() |
#3 | |
Moderator
Reg.datum: Dec 2002
|
![]() Citat:
![]() Helt fullt av " ![]() ![]() --------------- Hälsningar: VD, Olaf Lindström VGC-IC Koncernen |
|
![]() |
![]() |
#4 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Sep 2001
|
![]()
Japp... Håller på och bygger ett rep i 3D nu och ser ut en lämplig plats på banan att knyta fast dig...
![]() ![]() Närå, jag tar inte åt mig alls, var och en är salig i sin tro... Jag vill dock ge mitt perspektiv på det hela, varför jag egentligen tycker det är roligare att göra en fiktiv rutt... Om man börjar i den endan att fundera över vad man behöver för att göra en verklighetsbaserad rutt, så hamnar man i den vetskapen att majoriteten av jobbet blir att samla underlag... I allafall om man har den kravnivån som jag har om man ska kunna kalla en rutt för verklighetsbaserad. Då ska växellägen, växeltyper, kurvradier, spårlängder osv vara med så liten avvikelse som möjligt. De byggnader som är signifikanta utmed banan ska vara med och du bör dessutom inhämta tillstånd från de företag som blir berörda. Så, det blir åtskilliga dokumentationssafari utmed banan för att skaffa texturunderlag och spårlägesunderlag. Från den här utgångspunkten kan man naturligtvis sedan dra ner på ambitionsnivån så man kommer till en hanterbar arbetsmängd, men ju mer man drar ner, ju längre kommer man ifrån att det är en verklighetsbaserad rutt. Man har ett annat problem också vad gäller verklighetsbaserade stora samhällen. Det finns ju den gamla kända storleksbegränsningen med antal objekt i varje tile. (ja, eller vad begränsningen egentligen är, iinte riktigt utrett, men i praktiken omvandlat till nån slags maxgräns av objekt) Den begränsningen gör att du i praktiken om du vill ha riktig signalering och tillräckligt med statiska objekt hamnar nånstans vid ett max på 20 - 25 spår i bredd. Jag vet många bangårdar i verkligheten som har betydligt fler än så. Och, optimalt placerar man bangården så den utnyttjar fler tiles för att lägga de intensiva delarna på, men om man bygger verklighetsbaserat så kan du inte flytta bangården 1 km bara för att hamna bättre till i tilen. Då får kanske en tile bära alla objekt som hör till bangården o samhället och då är 20 spår i bredd ingen option. Jag bestrider inte nöjet att ha en verklighetsbaserad rutt på något sätt, men för min egen del ställer jag mig tveksam om det mervärde det ger att den är verklighetsbaserad är värt det merarbete som det innebär. Dessutom finns det ett för mig viktigt mervärde i att bygga en fiktiv rutt... jag bestämmer själv vad det är för typ av transporter och fordon som ska trafikera banan. Det kan jag välja och designa utifrån att det ska vara underhållande, tillgängliga fordon, lägger spår så begränsningar i sim inte hämmar för mycket osv. Och ingen kan påstå att det inte stämmer med verkligheten, eftersom jag själv är envåldig kung i den här fiktiva världen... ![]() Så, jag tycker att en verklighetysbaserad rutt inte är nått att satsa på då? Näe, det sa jag inte... ![]() Fantasidesignade fordon? Tja, dom kan man utnyttja om man vill... Eftersom verkligheten bjuder på ganska många varianter så känns det ju inte fel att sin bana har ett eget designprogram... Man kan ju låta andra göra ommålningarna... ![]() Avslutningsvis så vill jag ge en eloge till våra danska bröder för det arbete de har gjort, det är mycket imponerande. ![]() LLJ forum: http://forum.wendel.nu/viewforum.php?f=14 |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
|
![]()
Jag gör i alla fall realistiska ommålningar, sug på den du! [8D]
![]() Med vänlig hälsning Pson ![]() X 2000 - Kungen av sveriges järnvägar. |
![]() |
![]() |
#6 |
Moderator
|
![]()
Jag har en hemlis här på datorn som jag pular lite med men den är på relativt tidigt stadium då jag måste sammla mera material om Nässjö station
Skulle någon som har lust möjlighet vilja leta upp göra en spårplan över Nässjö station!?[ ![]() ![]() Andra byggnader som finns efter linjen får också kommas fakta om. Brinnellskolan´s station skulle kanske någon kunna bidra bilder på? Eller har Sibbmark byggt denna?(såg en liknande i LLJ som sibmark byggt!) ![]() Jag var och mätte stationsdelar förra veckan och bygger upp den bit för bit Nä nu ska vi sluta att prata "OT"! ![]() --------------- Hälsningar: VD, Olaf Lindström VGC-IC Koncernen |
![]() |
![]() |
#7 |
Moderator
|
![]()
Rutten jag pratar om är Nässjö Oskarshamn Jänväg.(dock så är min version slut i ORMARYD för tillfället!)
--------------- Hälsningar: VD, Olaf Lindström VGC-IC Koncernen |
![]() |
![]() |
#8 |
Member
|
![]()
Hej Kjell, jag planerar också en riktig rutt när jag kan så pass mkt om RE och andra diverse verktyg som jag köpt eller laddat hem, att jag kan gå vidare. Ännu så länge håller jag bara på med diverse tester att använda TsTools2 tillsammans med RE för att skapa terrängen. Jag gör också försök med blå, eller gula kartan, samt där det finns orienteringskartor i mindre skala som är de bästa vad gäller nogrannheten på kurvradier etc. Jag ska ge mig på att göra Sthlm C till Norrköping C, (både Nyköpingsbanan och över Katrineholm) vilket lär väl ta så lång tid av mitt liv att jag riskerar att aldrig bli färdig, utbränd etc.
![]() Hur samlar du in material för att få din rutt så verklighetstrogen som möjlig, och hur mkt av verkligheten tar du med? Det krävs ju inte bara spårbygge, det krävs ju en massa 3D bygge med, och det kan ju ta hur lång tid som helst. Jag tänkte använda både video och digitalkamera när jag är ute och rekognoserar, men för videoupptagningen efter linjen borde det ju vara lämpligt att följa med ett tåg. Filma från sista vagnen går ju bra, men ännu bättre följa med i loket, men det får man väl aldrig tillstånd för... ![]() Har du använt video från loket när du dokumenterat din rutt? Går det att få tag på bangårdsritningar över stationer från t.ex Banverket? Det skulle ju vara bra att ha för t.ex större stationer som är svåra eller omöjliga att överblicka helt och hållet från marknivå. Lantmäteriverkets fotoöversikter från luften är inte heller dom särskilt tydliga på hög höjd vad gäller spårplaner på större stationer. Har kollat t.ex Sthlm C, som iofs mest är under tak, men spåren i dagen är nästan omöjliga att se på ett sånt foto och LMV:s kartor, blåa, gröna eller gula kartan, är ju inte heller de särskilt detaljerade vad gäller spårplaner på stationerna. Linjen Sthlm-Järna (Grödingebanan) har jag rätt bra underlag på nu, vilket räcker ett tag när jag planerar att börja med den sträckan först. Har fotat en del större objekt, samt samlat in material på internet, skaffat kartor, det är vad som är gjort hittills.... Som sagt, med risk att bli bunden till detta projekt för all evighet, så skulle det vara intressant att höra hur mkt du tar med av det som finns i verkligheten. Bygger du i TSM eller GMAX dina 3D modeller? Hur många spårmeter lägger du på t.ex en timme? Lycka till med rutten! / P E |
![]() |
![]() |
#9 |
Moderator
|
![]()
Vad är "blå kartan" för något?[
![]() Var får ni tag på orienteringskartor[?][|)] Jag bygger själv inte alla objkt i 3d men några![8D][ ![]() --------------- Hälsningar: VD, Olaf Lindström VGC-IC Koncernen |
![]() |
![]() |
#10 | |
Medlem
Reg.datum: Oct 2001
|
![]() Citat:
Orienteringskartor får du tag på genom orienteringsklubbarna. Titta in på http://www.orientering.se/ så hittar du både klubbregister och kartresgister. (Ollis tittar lämpligen på kartregistret över Småland: http://147.14.243.23/kartor/smaland.htm ) Själv har man en del orienteringskartor, men det kanske beror på att man är orienterare... ![]() /Jocke ![]() C16 2919, 1987-2001 http://www.saltsjobanan.tk |
|
![]() |
![]() |
#11 |
Moderator
|
![]()
Tack för hjälpen Jocke!
![]() --------------- Hälsningar: VD, Olaf Lindström VGC-IC Koncernen |
![]() |
![]() |
#12 |
Medlem
|
![]()
Själv pysslar jag med en fiktiv rutt därför at det är ett bra sätt att lära sig RE:s begränsningar och möjligheter(?). Och så har jag ju fitkiva målningart, för att det är det bolagte som skall köra på rutten :-). Och lugn... en verklighetsbaserad rutt kommer säkerligen... det är inget man bygger på ett ögonblick....
Jonas M. Bobjörk Missa inte Tanto 25/4! Planet Pogo releaseparty! http://www.bobjork.nu/download/msts/ |
![]() |
![]() |
#13 |
Member
Reg.datum: Apr 2002
|
![]()
Jag använder dom blå kartorna. Fotografier på banan. Bangårdsritningar som man kan få från Landsarkivet.
Videofilm har jag bar på Göteborg-Kungsbacka (som enkelspårig), samt Göteborg-Alingsås. Anledningen till att började göra Skövde-Karlsborg var att jag forskade i Banvaktstugor och ville se hur dessa var placerade på banan. Att få denna bana rätt till 100% går nog inte så stationshus och andra bygnader stämmer inte. Men man får i alla fall en "riktig känsla". Skall försöka lägga ut några bilder senare. Jag gör bara linjen och använder endast färdiga hus som finns att hämta lite varstans. Mvh Kjell mvh FFF |
![]() |
![]() |
#14 |
Medlem
|
![]()
Hej Flensburg
Du kan hente EDK og Lollandsbanen på henholdsvis http://www.ts-ef.dk og http://www.ts-ef.com Hälsninger til alla Erich F. Routebuilder erich.falensteen@mail.tele.dk |
![]() |
![]() |
#15 | |
Medlem
Reg.datum: Aug 2002
|
![]() Citat:
Jag har inte byggt den, än... Men vem vet vad jag får lust att göra imorgon. (Nej, se det inte som ett löfte...) /Bosse |
|
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Ämne | Startat av | Forum | Svar | Senaste inlägg |
ang. rälsen er borte i route ed. | Steinar | Landskapsdesign - MSTS / Open Rails | 0 | 2003-03-22 11:37 |
"Risk för sol" | Hawk | Off-topic | 7 | 2002-07-05 20:40 |
Hur får man rälsen att gå ihop? | Pson | Landskapsdesign - MSTS / Open Rails | 1 | 2002-05-18 22:50 |