Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Övrigt > Off-topic

Stängt ämne
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2002-06-04, 23:08   #1
Southpole
Member
 
Reg.datum: Dec 2001
Ort: Stockholm, , Sweden.
Inlägg: 61
Standard Olyckor i tunnelbanan

Connex strävar ju efter att göra Stockholms tunnelbana så säker som möjligt. Men trots detta så sker ju olyckor i form av människor som antingen ramlar, knuffas eller hoppar framför tågen. Sist jag hörde någonting stod det i Metro att olyckorna ökat under senaste två åren, kanske till följd av att nattrafiken togs upp igen efter att varit stängd, just på grund av olyckorna. Vid ett tillfälle hörde jag att siffran på personer som förolyckas per år skulle vara så mycket som 52, d.v.s. i snitt en per vecka.

Min fråga till Er är vad Ni har för erfarenheter av detta och på vilket sätt som man eventuellt skulle kunna göra tunnelbanan säkrare.

/Southpole

Southpole besöker inte forumet just nu  
Gammal 2002-06-04, 23:59   #2
Rogge
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sweden
Inlägg: 1 427
Standard

Citat:
quote:Men trots detta så sker ju olyckor i form av människor som antingen ramlar, knuffas eller hoppar framför tågen.

- Att man tex ramlar kan ju bero på sjukdom, typ epilepsi, hjärtattack, mm. Att folk knuffar ner andra på spåret kan ju ha flera orsaker: Slagsmål, fylla, psykisk obalans, mm. Att folk hoppar har oftast en förklaring av psykisk natur; depression, mm, mm.

Jag tror att alla dessa problem är svårlösta, men att ge mer resurser till psykvård skulle nog ha positiv verkan på statistiken. Att också ta tag i det ökande drickandet i Sverige skulle också ge positiv påverkan på statistiken.

Så jag tror att satsa på bättre säkerhet med bakgrund av att folk ramlar/hoppar/knuffas är sekundärt till det egentliga problemet. Men att lära folk stå längre från plattformskanten är ett givet ställe att börja på.




Mvh R o g e ®

Rogge besöker inte forumet just nu  
Gammal 2002-06-05, 00:10   #3
Trigger
Senior Member
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Helsingborg, , Sweden.
Inlägg: 1 513
Skicka ett meddelande via ICQ till Trigger
Standard

Kan man inte förbjuda Alkohol inom Stationens område?? Här i Helsingborg (Knutpunkten) sitter det många pundare och uteliggare och dricker varje dag på bänkarna, Rätt vad det är så kommer dom ivägen för ett X2 tåg eller nåt. Inte så bra. Det hade nog varit en bra lag om där hade funnits väktare som kunde vakta på stationerna.

MVH:Trigger


Trigger besöker inte forumet just nu  
Gammal 2002-06-05, 00:22   #4
Janne
STW-member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Vagnhärad, Sweden.
Inlägg: 2 299
Skicka ett meddelande via Yahoo till Janne
Standard

Bara en liten kommentar. Pundare super inte. Dom pundar.

/Janne
Janne besöker inte forumet just nu  
Gammal 2002-06-05, 00:43   #5
ziqane
Member
 
Reg.datum: Oct 2001
Ort: Stockholm, , Sweden.
Inlägg: 47
Skicka ett meddelande via ICQ till ziqane
Standard

Citat:
quote:
Kan man inte förbjuda Alkohol inom Stationens område??
Det är redan förbjudet tror jag...iaf i SL trafiken

/ziqane
Bra sås reder sig själv...

Edited by - ziqane on 04 June 2002 23:44:15
ziqane besöker inte forumet just nu  
Gammal 2002-06-05, 03:38   #6
Southpole
Member
 
Reg.datum: Dec 2001
Ort: Stockholm, , Sweden.
Inlägg: 61
Standard

I ett par andra länder så finns en lösning som hindrar folk från att gå ner på spåret. Glasväggar med dörrar. Men en sån investering är nog på tok för dyr.

En annan sak är förarnas påverkan av det som sker. Jag pratade med en klasskamrat som kör extra på, framförallt röda och gröna linjen och han sa följande:

- Personer som är tar självmord ställer sig sällan i början av perongen utan i mitten, där en större del människor kan se vad som sker. Eventuellt för att skapa uppmärksamhet. Tar man livet framför en tunnelbana så vill man säga nåt med handlingen.

- Blå linjen är mest drabbad.

- Om någon skulle hamna under tåget raporterar föraren till ledningscentralen via kommunikationssystemet, som samtliga tåg hör; "Person under tåg" och geografik plats. Innom 10-15 min skall ledningscentral vara på plats, polis och sjukvård. Stationen, töms stängs och resterande linjen ersätts ofta med buss.

- Krishantering finns på SL internt.

- Det är långt ifrån bara självmord som sker. Spårarbetare, klottrare i tunnlarna och knarkare som söker sig till bergvärmen under vintern hör också till offren.

Tja, det här var lite kuriosa om ett ämne som faktiskt tyvärr är ganska vanligt men som det sällan talas om.

Rogge: Som Du säger, om folkets beteende gemtemot alkohol och droger skulle förändras så skulle nog i statistiken se betydligt ljusare ut på de flesta områden. Hinder för folk att överhuvudtaget komma i närheten av spårområdet skulle kanske vara ett alternativ - ett dyrt alternativ

Trigger: Sl har ju idag både tågvärdar och väktare, plus en speciell rotel inom polisen som logiskt nog heter Tunnelbanepolisen. Vad den roteln utgör för funktion har jag dock ingen aning om.

Ziqane: Jag har också för mig att det är förbjudet med droger av alla de slag. (Rökning, Drickande och Pundande) Men hur funkar det egentligen? Går det någonsin att få bukt med problemet.

Southpole besöker inte forumet just nu  
Gammal 2002-06-05, 10:49   #7
Trigger
Senior Member
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Helsingborg, , Sweden.
Inlägg: 1 513
Skicka ett meddelande via ICQ till Trigger
Standard

Tack för ett fint svar Southpole.

MVH:Trigger


Trigger besöker inte forumet just nu  
Gammal 2002-06-05, 11:23   #8
Patrik
Senior Member
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: , , .
Inlägg: 171
Standard

Hej,

Betr Tunnelbanepolisen, eller OT som den också heter; Ordningspolisen Tunnelbanan, i Stockholm finns en speciell grupp som enbart arbetar i tunnelbanan. Deras arbete är att se till att det är lugnt på stationerna, till exempel vid stora evenemang i Stockholm. Tyvärr så har den gruppen minskats från 150 till 50 poliser. Man har också tekniska specialkunskaper om t.ex vagnars och stationers utformning, nödutgångar etc. Det förekommer ju att en del ger sig in i tunnlarna och då är OT en bra specialresurs här i Stockholm.

/Patrik



Patrik besöker inte forumet just nu  
Gammal 2002-06-05, 16:05   #9
Pson
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Linköping, , Sweden.
Inlägg: 2 663
Skicka ett meddelande via ICQ till Pson Skicka ett meddelande via MSN till Pson
Standard

Hej,

Mycket bra svar Southpole.

Det är tråkigt att folk ska behöva ramla eller knuffas ner på spåret framför ett ingående Tunnelbanetåg!

Ni pratar om galler/glas väggar som öppnar sig när tåget har stannat på stationen - en mycket bra lösning men kanske ack så dyr - men på sikt en bra investering!

Southpole nämnde Spårarbetare som olycksdrabbade - hur kan det komma sig att dem blir påkörda? I sådana fall är det ju något som brister mellan SL/Connex - Tunnelbanetåget - Spårarbetarna.

Jag såg för länge sedan en dokumentär om olyckor i Stockholms Tunnelbana. Det var en arbetare som kördes ihjäl på en bro. Bron var väldigt smal. Det enda som var uppsatt var en skylt med typ "Kör sakta, arbete pågår" men föraren blev dock bländad av solen och såg inte skylten...

Hur ofta händer det egentligen att folk hoppar framför ett vanligt Pendeltåg eller Fjärrtåg på en vanlig Centralstation (då inte Stockholm)...? I Tunnelbanan är det nog mycket mera olycksfall men varför just mera än en vanlig Centralstation?

(Jag tar förgivet att det händer mera olyckor i Tunnelbanan)

Tack för ordet!

Med vänliga hälsningar:



X2000 - Sveriges stora stolthet, ända in på 2000-talet.
Pson besöker inte forumet just nu  
Gammal 2002-06-05, 17:45   #10
MrPoyz
Member
 
Reg.datum: Oct 2001
Ort: Östersund, , Sweden.
Inlägg: 33
Standard

Tänkte bara berätta att lösningen med glasdörrar, som öppnas först när tåget stannar, finns på Lisebergsstationen i Göteborg, om det var någon som inte visste det.... Huvudanledningen till detta är dock, om jag förstått det hela rätt, att tåg ska kunna passera stationen i full hastighet, det blir ju lite "drag om öronen" annars....

Tack för ordet!

/MrP

MrPoyz besöker inte forumet just nu  
Gammal 2002-06-05, 22:12   #11
niofem
Guest
 
Inlägg: n/a
Standard

Jag var upprörd (har mått mycket dåligt den senaste tiden) och var i desperat behov av att klanka ned på något. Oerhört dumt gjort och jag tar tillbaka allt jag sagt/skrivit, men nu har jag tagit bort meddelandet. Naturligtvis menade jag inte vad jag skrev.

Jag hoppas att ni har överseende med detta, och jag lovar att aldrig göra om det. Precis som jag nyss skrev har jag mått mycket dåligt den senaste tiden.

Förlåt.

<div align=right>


Med vänliga hälsningar
Lukas Nilson

/ Webmaster på www.s-klass.cjb.net

</div id=right>
 
Gammal 2002-06-05, 22:38   #12
Daniel R
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: , , .
Inlägg: 208
Standard

Jag har tagit bort mitt inlägg som citerade Niofems numera borttagna inlägg. Jag föreslår att MrPoyz gör samma sak.

mvh Daniel

Daniel R besöker inte forumet just nu  
Gammal 2002-06-05, 22:40   #13
bobjörk
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2001
Ort: Nacka, , Sweden.
Inlägg: 902
Skicka ett meddelande via ICQ till bobjörk Skicka ett meddelande via MSN till bobjörk Skicka ett meddelande via Yahoo till bobjörk
Standard

Citat:
quote:
- Om någon skulle hamna under tåget raporterar föraren till ledningscentralen via kommunikationssystemet, som samtliga tåg hör; "Person under tåg" och geografik plats. Innom 10-15 min skall ledningscentral vara på plats, polis och sjukvård. Stationen, töms stängs och resterande linjen ersätts ofta med buss.
Tänkte bara säga att man oftast använder koden PUT för person under tåg, eftersom det inte är lika påtagligt vad som hänt om någon annan skulle höra. Förare som kört på nån får inte fortsätta köra förrän dom pratat med psykolog som ansett att dom kan fortsättta köra...

Jonas M. Bobjörk

"Vem är du att dömma en smörgås? Den är ju inte mer än macka!"
http://www.bobjork.nu/download/btab/
VD, BTAB
bobjörk besöker inte forumet just nu  
Gammal 2002-06-05, 22:54   #14
MrPoyz
Member
 
Reg.datum: Oct 2001
Ort: Östersund, , Sweden.
Inlägg: 33
Standard

Citat:
quote:
Jag har tagit bort mitt inlägg som citerade Niofems numera borttagna inlägg. Jag föreslår att MrPoyz gör samma sak.

mvh Daniel

Naturligtvis! Nu tycker jag vi fortsätter den ursprungliga diskussionen!

/MrP

MrPoyz besöker inte forumet just nu  
Gammal 2002-06-06, 00:33   #15
Southpole
Member
 
Reg.datum: Dec 2001
Ort: Stockholm, , Sweden.
Inlägg: 61
Standard

bobjörk: Bra där! PUT!

Pson: Till alla spårarbeten skall naturligtvis också nämnas att det finns externa personer på spåren som jobbar för något annat bolag. Framförallt dom som klistrar upp reklam på stortavlorna mittemot perongen.

Patrik: Okej, besparingar finns överallt men skulle tunnelbanepolisen kunna finns på fler ställen. Skulle det rent av vara mer lönsamt med stationsvärdar än tågvärdar?

Southpole besöker inte forumet just nu  
Stängt ämne


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Snyggaste T - vagnen och färgen i tunnelbanan? DJTimboy Lokaltrafik 21 2003-07-22 20:57
Färger i tunnelbanan... DJTimboy Lokaltrafik 6 2003-03-25 16:15
Tunnelbanan..? XSS Off-topic 10 2002-09-11 21:48
Tunnelbanan!! Trigger Landskapsdesign - MSTS / Open Rails 6 2002-05-24 16:12
Snyggaste(?) tunnelbanan på gång... Fredrik Landskapsdesign - Trainz 1 2002-04-18 23:38



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:50.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009