Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Övrigt > Off-topic

Stängt ämne

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2003-09-14, 22:32   #1
Jonte
Senior Member

Reg.datum: Aug 2001
Skicka ett meddelande via ICQ till Jonte
Standard Fegheten vinner alltid i Landet Lagom

Blev så rackarns besviken på den svenska majoriteten, nu känner jag mig som en ensam europé i Sverige..

I landet lagom vinner alltid fegheten, man ska vara så försiktig och allting nytt är dåligt och farligt, det är konstigt att vi har elekticitet här..men man insåg väl att det kanske inte var så dumt ändå. Likadant blir det med Euron, tids nog inser nog även svenskarna att det är bra, man att vi ska vara så rackarns sega i det här landet...

Helt klart borde riksdagen ha fått avgöra det här då många inte har en susning om var det handlar om och dår hellre tar det "tryggare" alternativet, givetvis måste man acceptera att alla bödner nu röstade nej, det är ju så demokratin fungerar men jag är ändå bitter...

Ska föreslå att Skåne och Stockholm bildar ett eget land, hur bra skulle det gå för Sverige då ? Utan Stockholm och Skåne skulle Sverige vara ett bondesamhälle...

Nej nu vill jag inte säga mer för annars kan det såra någon...

Fy fan för Sverige ! [V]

Jonte
Jonte besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-09-14, 22:40   #2
tjalle
Medlem

Reg.datum: May 2003
Skicka ett meddelande via ICQ till tjalle Skicka ett meddelande via MSN till tjalle
Standard

Håller med .

Nu tar det säkert en låååång tid (många år) tills nästa tåg går .

tjalle besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-09-15, 04:10   #3
Janne
STW-member

Skicka ett meddelande via Yahoo till Janne
Standard

Citat:
quote:Tidigare skrev Jonte

Blev så rackarns besviken på den svenska majoriteten, nu känner jag mig som en ensam europé i Sverige..

I landet lagom vinner alltid fegheten, man ska vara så försiktig och allting nytt är dåligt och farligt, det är konstigt att vi har elekticitet här..men man insåg väl att det kanske inte var så dumt ändå. Likadant blir det med Euron, tids nog inser nog även svenskarna att det är bra, man att vi ska vara så rackarns sega i det här landet...

Helt klart borde riksdagen ha fått avgöra det här då många inte har en susning om var det handlar om och dår hellre tar det "tryggare" alternativet, givetvis måste man acceptera att alla bödner nu röstade nej, det är ju så demokratin fungerar men jag är ändå bitter...

Ska föreslå att Skåne och Stockholm bildar ett eget land, hur bra skulle det gå för Sverige då ? Utan Stockholm och Skåne skulle Sverige vara ett bondesamhälle...

Nej nu vill jag inte säga mer för annars kan det såra någon...

Fy fan för Sverige ! [V]

Jonte
Man kan också se det som en seger för det svenska folket om man så vill. Att inte likt en skock dumma får hoppa på det enskilt största ekonomiska experimentet världen hittills prövat utan att riktigt veta konsekvenserna av det. Nu får vi en chans att beskåda experimentet och sedan rösta ja om vi ser att det är till godo för europas folk. Man ska också beakta att hade vi röstat ja och det senare visat sig att vi skitit i det blå skåpet hade vi inte senare kunnat ändra oss -ett ja är på livstid. Det kan vi nu. Heja sverige och europa - än finns det hopp för oss!

Janne
Admin Svenska 3D-Tåg
Regler
Janne besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-09-15, 06:37   #4
pussgurkan
Medlem

Reg.datum: Jun 2003
Standard

[:0][:0][:0][:0][:0][:0][:0][:0]
Ett typiskt Svenskt uttryck
"SKÖT DIG SJÄLV OCH SKIT I ANDRA"
länge leve issolationspolitiken
Naturligtvis använder jag Windows 3.1 (man vet ju inte vad som händer om man uppdaterar?)
Jag åker Volvo Amason törs inte fan byta !
Jag spelar vinylskivor på min gramofon i mono
Varför skall vi ha samma valuta i hela Sverige?
Nog med sarkasmer
Denna fråga är så viktig att lilla jag (och förmodligen flertalet i detta land)
inte kan inse eller har tillräkliga kunskaper för att avgöra Sveriges framtid.
Och på Vanligt Svenskt maner har våra politiker fördärvat hela saken genom att
enbart komma med påståenden och ren skrämselpropaganda, och vältrat sig i strålkastarljuset
för att synas och få personliga fördelar.
[:0][:0][:0][:0][:0][:0][:0][:0]
Sensmoral
Lyssna inte på våra politiker de vet förmodligen inte mer än du
Tro inte på vad som står i tidningarna (de är bara ute efter att sälja mer tidningar)
Lyssna inte på radio och TV (de försöker bara dyvla på oss sin mening)
Nej Kolla istället med de länder ( läs Finland) som redan är med.

Och på Svenskt maner tror vi i vår enfald att när vi ändrar oss är det helt ok att komma med och leka
Vem vill ha med en sur bakåtsträvare som endast svarar nej jag vill inte.

pussgurkan besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-09-15, 07:59   #5
Pierre
Hedersmedlem

Standard

Mycket bra att politikerna inte lyckades lura svenska folket ännu en gång!

Som vi alla hört, t.o.m. av ja-sägarna, är tillväxten större i Sverige än i EMU-länderna. Dessutom har alla EMU-länderna fått prisökningar. Alla både ja- och nej-sägare säger att det inte kommer bli nån större skillnad i Sverige (mot det är nu!), vare sig vi är med eller inte i EMU. Så, varför skulle vi gå med?

Jag har sagt mig själv och till andra: Vad har blivit bättre för dig sen Sverige gick med i EU? Har du fått mer i plånboken? Har skatterna gått ner? Har arbetslösheten minskat? Ingen jag frågat (inte jag heller!) har märkt av några förbättringar.

Inför EU valet så lovade ju politikerna att allt skulle bli så underbart om vi gick med. Inte fan har jag märkt det! Har du?

http://pirpen.cjb.net/
Pierre besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-09-15, 08:17   #6
Fredrik
Admin & STW-member

Standard

Jo jag har märt en del... Jordgubbarna på stan är större och gurkorna i affären är längre

Fredrik besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-09-15, 09:38   #7
Rojje
Hedersmedlem

Reg.datum: Jan 2002
Standard

Glöm inte den nya fina registreringsskylten vi fått, med ett S och EU symbolen. Inte illa
Fredrik, menar du inte att gurkorna är längre och rakare [?] Böjda gurkor är ju så svåra att svälja

Roger

Rojje besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-09-15, 10:00   #8
Janne
STW-member

Standard

Du Pussgurkan, det har inte slagit dig att 56.1% av svenska folket möjligen kan ha rätt? På tal om enfald menar jag.

Janne
Admin Svenska 3D-Tåg
Regler
Gammal 2003-09-15, 12:28   #9
Daniel R
Medlem

Standard

Den uppfattning jag har om valkampanjen, och de kommentarer jag läst på olika forum det senaste dygnet, är att framför allt ja-anhängare har uppvisat en väldig arrogans, fullt i stil med moderat-Annas "Stockholmare är smartare än lantisar". Nu menar jag inte politikerna och valarbetare, utan många av de som på olika forum och chat-kanaler som privatpersoner har sagt att de kommer att rösta ja.

Saker som jag fått höra/läsa: "Är det bara jag och Johan som bryr oss om hur det går för Sverige?" - De flesta som röstar bryr sig väl om Sverige, bara att de har olika uppfattningar om vad som är bäst för landet?

Läste i morse en "monolog" som insinuerade att alla som röstat nej också ville att sverige ska gå ur EU, FN, undrar om inte tillbakadragandet av ambassaderna ingick också. - De flesta nej-sägare jag pratat med anser att internationellt samarbete generellt sett är bra, men att just EMU-projektet inte är bra.

Den här tråden verkar också vara ett bra exempel på det. Ni som klagar på att folk röstade nej, vad säger att ni har rätt, och att den majoritet som röstade nej har fel.

När det gäller politikerna och de officiella valarbetarna är nog min uppfattning tvärtom, där har jag uppfattat nej-sägarna som mer agressiva, okänsliga.

Diskutera gärna valresultatet, skriv gärna vad ni röstade och varför, bemöt varandras argument och lär av varandra, men låt bli att idiotförklara varandra, säga att majoriteten (och likväl den ganska stora minoriteten) inte begriper vad de pratar om.

// Daniel
Daniel R besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-09-15, 13:33   #10
Jonte
Senior Member

Skicka ett meddelande via ICQ till Jonte
Standard

Daniel nu är det faktiskt så att väldigt många inte bryr sig om politik eller är i varje fall ganska så ointresserade och därmed dåligt insatta, man vet ju själv att det man inte är intresserad av är man heller inte särskilt insatt utav, eller hur ?

När jag säger att man är dåligt insatt eller saknar kunskap så betyder det givetvis inte att man är dum eller ointelligent, utan det här berör enbart den poltitiska aspekten.

Vad tror du är mest logiskt när man inte är så insatt ? Att rösta för något man inte vet om eller rösta för det så kallade "trygga" alternativet ? Ja det är ju ganska lätt att själv sätta sig i samma situation och de allra flesta skulle nog välja det s.k trygga alternativet, dvs ett Nej.

Därför tycker jag det är bättre att rösta blankt istället för nej om man inte har tillräckliga kunskaper i frågan då det förstör så dessa människors okunskap förstör för miljoner svenskar.

Det finns givetvis människor utan kunskap i EMU frågan i båda lägren men helt klart fler på Nej-sidan.

Sedan kan man ju enkelt titta på en karta över Sverige hur man har röstat:

JA: Stockholms län (nästan hela), Malmö Hus Län, Södra Skåne (Landskrona, Helsingborg exempelvis, Kungsbacka och Haparanda.

NEJ: Övriga Sverige

Vad kan man dra för slutsats utav det här då ? Haparanda skulle givetvis ha gynnats utav ett JA då man har en omfattande gränshandel med Finland och har dessutom sett att det har gått bra för Finland med Euron. Kungsbacka har jag inget klart motiv över men Södra Skåne och Stockholms län kan man ju förstå, det är Sveriges starkaste tillväxtsregioner, internationella områden med en mer Europeisk känsla. Dessa två regioner står för 60% utav Sveriges inkomster och är navet inom forskning, handel och industri. Givetvis inser man hur viktigt det skulle vara med euron i dessa två regioner.

Att euron inte skulle ge så stora positiva effekter i Malå där man röstade nej (ett exempel) är ju mer förståligt, men då ska man komma ihåg att Robin Hood skatten gör att när Stockholm/Skåne går bra så gynnar det givetvis övriga Sverige...

Att exempelvis Göteborg rösta ja, om en knappt beror på att staden är känd som et starkt vänsterfäste.

Tyvärr så betyder inte EU så mycket för mindre samhällen, där är det viktigare att man kan se på Bingolotto, det jag menar att man är så långt ifrån makten och kanske känner att man inte har med den att göra och därmed är rädda för att tillhöra Europa ännu mera politiskt än idag, jag förstår dessa männikskors åsikter och det är något man måste arbeta mer med, men samtidigt så röstar man ganska egoistiskt och tänker inte på vad som är bra för det som faktiskt håller Sverige i så god tillväxttakt, dvs Stockholm och Skåne regionen.

Nu gormar vissa över att det är bara överklass kommuner som röstar ja och det är ett ganska felaktigt påstående, jag kan ta ett mycket bra exampel i Botkyrka söder om Stockholm. Ett område med Stockholms lägsta inkomster och stora segregationsproblem, dock ett internationellt område där man inte är så rädda och naiva som "vanliga" Svenssons är, dessa invandrar grupper förstår vad starkare internationella band ger och dessutom är många egna företagare som månar om sina företag.

Så vilka röstar ja då ?
JA: Egna företagare i tillväxtområden, affärsmän, chefer, invandrare, män.
NEJ: Pensionärer, kvinnor, glesbygdsbefolkningen

Tror många kommer att få ångra sina val men Svensson har gjort sitt beslut och det är bara bita i det sura äpplet och konstatera det...

Jonte
Jonte besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-09-15, 13:53   #11
Fredrik
Admin & STW-member

Standard

Jag bestämde mig för ett NEJ efter att ha sett flera inslag från Danmark och Finland där det har visat sig att hittils har det inte skett någon direkt märkbar skillnad. Jag håller med i det Janne säger att detta ÄR ett stort experiment och när jag ser att det blir BETYDLIGT bättre att vara med då vill jag verkligen att Sverige går med.

Fredrik besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-09-15, 15:13   #12
niofem
Guest

Standard

Citat:
...Därför tycker jag det är bättre att rösta blankt istället för nej om man inte har tillräckliga kunskaper i frågan då det förstör så dessa människors okunskap förstör för miljoner svenskar.

Det finns givetvis människor utan kunskap i EMU frågan i båda lägren men helt klart fler på Nej-sidan.

Jonte
Jaha, och jag som trodde att det var det som var meningen med folkomröstningar, att hela folket är med och bestämmer?

Nej, självklart har du rätt, visst ska det bara vara välutbildade som ska få rösta... de andra kan ju ta och skita i det hela eftersom de enligt dig inte kan ett smack och därmed inte ska ha ett smack och säga till om!

- Varför inte införa ett krav på minst tre års universitetsutbildning och minst 500 000 kronor i årslön för att få rösta?
För att inte tala om alla som eventuellt skulle kunna rösta nej, de ska inte ha någon rösträtt hur välinformerade de än är!
Lika bra att på en gång bara trycka upp ja-valsedlar, så att folk inte råkar rösta "fel"...

Det skulle säkert bli jättebra, kör på med ditt synsätt och se hur många du kan få med dig... [}]

/ Lukas Nilson

www.s-klass.cjb.net

Gammal 2003-09-15, 16:57   #13
Janne
STW-member

Standard

Citat:
Så vilka röstar ja då ?
NEJ: Pensionärer, kvinnor, glesbygdsbefolkningen
Tror många kommer att få ångra sina val men Svensson har gjort sitt beslut och det är bara bita i det sura äpplet och konstatera det...
Jonte
Ja du Johan, det är inte klokt så mycket visdom det kan komma från en 18-åring. Ett helt långt liv av erfarenhet att ösa ur. Tänker du aldrig innan du skriver?

Janne
Admin Svenska 3D-Tåg
Regler
Gammal 2003-09-15, 17:46   #14
Pierre
Hedersmedlem

Standard

"Så vilka röstar ja då ?
NEJ: Pensionärer, kvinnor, glesbygdsbefolkningen"

Ovanstående är ju rena fantasier. Samma sak med att nästan hela Stockholm och Skåne rösta ja och övriga landet nej.

Helt klart så fanns det pensionärer och folk i övriga landet som röstade ja och folk i Stockholm och Skåne som röstade nej. Att alla inte röstade som du, verkar ha upprört dig kraftigt. Jag tycker man ska respektera allas beslut och eftersom alla skulle påverkas av detta beslut så borde ju självklart (och det fick vi ju!) alla få rösta om det!

Jag tycker informationen har varit väldigt dålig på båda sidor och trodde därför att dom blanka sedlarna skulle vara fler. Både ja- och nej-sidan har bara sagt vad dom tror kommer hända, ingen av dom sa att detta kommer hända.

Tycker du verkligen, på fullaste allvar att man ska ta en chansning med Sveriges framtid????? Säg inte att man ska se på hur det är i t.ex. Finland. Sverige är inte Finland. Alla länder är olika med olika förutsättningar och borde därför inte ens försökas slå ihop på detta sätt. EU och EMU är ju ännu på exprimentstadiet och därför är det vettigt att inte ha för bråttom in i det.

Detta är vad jag tycker och tänker och om nån tycker annorlunda så respekterar jag naturligtvis deras/din uppfattning!

http://pirpen.cjb.net/
Pierre besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-09-15, 17:50   #15
Janne
STW-member

Standard

Pierre, håller fullständigt med!

Janne
Admin Svenska 3D-Tåg
Regler
Stängt ämne

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:50.