|
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
2004-01-10, 16:50 | #1 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2002
Ort: , , .
Inlägg: 109
|
TRS 2004-frågor igen
Tack för svaren jag fick på förra TRS 2004-frågorna - tyvärr blev jag inte klokare ......... Jag citerar instruktionsboken igen under kap 9.1 "Om du kör flera tåg kan du välja mellan att köra alla tågen själv eller låta systemets Al-funktion köra tågen medan du sköter växlarna. Slutligen kan du upprätta särskilda order till förare som du tilldelar varje tåg"
Fredrik - ditt svar att högerklicka på loket och välja drive är ju lika som att ge order till en förare för det går inte att högerklicka på ett lok utan förare och välja drive .... Dessutom tycker jag tågen med order "drive" kör "planlöst" omkring på resp bana och drar växlar lite "hipp som happ" vilket gör att det blir svårt att styra tågen dit man vill och fram för allt få dem att stanna där man vill .... Min fråga är igen: vad är och vad innebär systemets Al-funktionen och hur startar man den? På min andra fråga om att "växla hytt" räcker det inte med att trycka på tangent å och vända sig om i hytten - har du då bytt ände på tåget och skall köra "tillbaka" blir det att man backar loket fast man kör framåt ... Dock fungerar T44:an ypperligt i det fallet - tryck alt + C så byter man riktning i hytten och man "kör framåt" även när man bytt körriktning på loket. Min fråga ang man får upp strömavtagaren i CAB Mode är jag tacksam om Mikael som svarade NUM 1 utvecklar detta lite - jag förstår inte riktigt vad du menar..... Tacksam för svar Goran |
|
2004-01-10, 17:52 | #2 |
Admin & STW-member
Reg.datum: Aug 2001
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 5 814
|
Jag använder AI på följande sätt.
Jag har min bana och har på den satt ut ett antal "trackmarks" (röd pyramidliknande sak) som också namnges med passande namn så att man vet var på banan "trackmark:en" finns. När jag sedan startar Driver högerklickar jag på det lok som AI ska ta hand om och väljer "drive to trackmark". På detta sätt bygger man upp kommandon. Jag har t.ex en bana A till B (enkelspårig) där jag har två AI-tåg körandes mellan två stationer helt själv. (dock krävs ju mötes spår på stationerna) Annars ska du precis som tidigare bara kunna sätta på AI som nu sker genom att högerklicka och välja "drive". Du ändrar växelläge med "J" eller direkt på 2D-kartan (m) Jag föredrar ju att använda trackmarks och på det sättet få tågen att gå precis som jag vill. Du kan ju sätta ut en trackmark vid en station och ge kommandont "drive to trackmark: namn" och sedan kommandot "wait 1 min" så stannar tåget till 1 min vid stationen... Vill du ha lite bilder hur man sätter ut dessa trackmarks så säg till ska jag visa. Jag hoppas också att detta gav svar på din fråga annars får du återkomma så ska jag försöka förstå bättre då. Ang Hg så saknas den funktionen jämfört med T44. Ska kolla med Mats om han har möjlighet att ordna att det blir som på T44. ___________________________________ Admin Svenska 3D-Tåg Regler |
2004-01-10, 18:18 | #3 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2002
Ort: , , .
Inlägg: 109
|
Tack för svaret!
Jag har redan satt ut en mängd trackmarks på mina banor - problemet är ju att det gäller att komma ihåg namnen och var man satt ut dem någonstans eftersom de inte syns på 2D-kartan. Förresten åt vilket håll skall de vridas för att resp tåg skall stanna framför märket och inte "köra förbi" och stanna med sista vagnen vid märket? Och hur "funkar" det med trackmarks när tågen kommer från olika riktningar. Jag tycker fortfarande att det är svårt att styra tågen i "Drive-läget" utan körorder till en bestämd plats. Om jag startat ett tåg med "drive" och lägger växlar på 2D-kartan och önskar att tåget stannar på en viss station framför en viss växel som jag "lägger fel" framför tåget - oftast är då även signalen vid växeln ställd på rött sken framför tåget. I UTC:n stannade då tåget snällt där man bestämt att det skall stanna. Dvs man lägger en tågväg precis som i verkligheten. I TRS 2004 börjar i stället tåget själv att ändra växlar och lägga tågvägar och fortsätter att köra när det kommit fram till den punkt jag vill att det skall stanna! Har tåget själv ändrat en växel går det icke att "rubba den" själv. Har det någon betydelse att jag kör på banor uppbyggda i UTC? Har även testat på banorna i TRS 2004 och kommit till samma resultat. Vad är och hur fungerar en trigger" Tacksam för svar Goran |
2004-01-10, 20:27 | #4 |
Niträknare & STW-member
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Segeltorp, , Sweden.
Inlägg: 1 428
|
Jag låter sällan AI förarna köra men när jag gör det så är det med drive TO och inte bara drive. Mitt förtroende för dom är inte stort nog för att släppa dom lösa på egen hand (även om en av dom har stora likheter med mig ). Dom kör iblad vart dom vill och uppfyller inga av de krav som finns i någo Säo. Lägger om växlar utan tillstånd och glömmer att lägga tillbaka dom är ju bara ett exempel.
Kenny |
2004-01-11, 15:38 | #5 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2002
Ort: , , .
Inlägg: 109
|
Är det möjligtvis en "bug" i programmet att det inte går att styra tågen dit man vill genom att lägga växlarna? I manualen står det ju uttryckligen att det är du själv som styr tågen med Al-funktionen (vad det nu är) Automatkörningen i UTC:n är ju aslagbart suverän!!
Lägger man en växel "fel" framför tåget för att det skall stanna vid en specifik punkt som du själv bestämmer så stannar tåget där! År det så att man måste lägga ut en hiskelig mängd trackmarks för att få ordning på trafiken?? I så fall måste man kräva av AURAN att man kan se dem + namn lika som växlarna när man kör en session - det går ju inte att komma ihåg namn/plats/, på varje trackmark. Tacksam om fler skriver om sina erfarenheter, synpunkter, mm på ovanstående. Goran |
2004-01-12, 00:22 | #6 |
Medlem
|
Problemet är ju att UTC och TRS har helt olika automatkörningsfunktioner, det som funkar med UTC funkar inte alls eller lika bra i TRS och omvänt.
Det finna en regel ("rule") på DS att ladda ner som gör att man kan få automatkörningsfunktionen i TRS att fungare likadant som UTC gör, har laddat ner den men ej testat den ännu. MVH Bengt L. |
2004-01-13, 23:33 | #7 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2002
Ort: , , .
Inlägg: 109
|
Hade nog lite för bråttom med mina synpunkter på TRS 2004!!!
Har nu byggt upp en svensk enkelspårsbana med 3 mötesstationer och flera industrier, bl a svenska torvindustrin som test - "tacka sjutton" för att det inte fungerar när man inte gör det hela rätt. TRS 2004 är mycket sofistikerad och kräver en hel del av oss som använder den .... Tex måste en sådan enkel sak som placering av växelkloten vara rätt ... se signalmanualen och signalerna placeras ut rätt. Kan nu köra upp till 5 tåg samtidigt med både körorder till industrier eller trackmarks samt endast "drive" samtidigt!! Det fungerar utmärkt - tågen stannar så snällt vid resp stationer och väntar på mötande tåg innan de kör vidare ...... Ett stort tack till er som tagit fram allt svenskt material!!! Hoppas det kommer mera..... Goran |
|
|
Liknande ämnen | ||||
Ämne | Startat av | Forum | Svar | Senaste inlägg |
Kustpilen för Trainz 2004 | csgaard | Trainz - Allmänt om Trainz | 9 | 2004-12-15 15:17 |
Nattkörning i TRS 2004 | goran | Trainz - Allmänt om Trainz | 4 | 2004-02-09 23:00 |
Frågor om TRS 2004 | Joel | Trainz - Allmänt om Trainz | 10 | 2004-01-17 11:46 |
Problem med Norton Antivirus 2004 | Rogge | Off-topic | 5 | 2003-10-09 12:45 |
Press release - Trainz Railroad Simulator 2004 | Fredrik | Trainz - Allmänt om Trainz | 31 | 2003-05-23 11:51 |