|
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
2004-04-03, 15:15 | #1 |
Medlem
|
Tidtabeller
Håller på med ett projekt med Hans, att få fram ett så verkligt resande antal som möjligt, beroende på max begränsning och befolkningsantal. Vilket kommer att innebära att folket kanske tar slut vid en speciell tidsperiod, då får man vara utan,men folk stiger av.
Detta har nu kommit till ett stadium där jag behöver tidtabeller. Dom skall innehålla: Kontrakt nr., fullständig tidtabel med alla stoppen och tider. Jag har börjat med VHJ så skulle vilja ha trafiken där så fort som möjligt. Av den som sköter tidtabellerna. Tack O. Kjelstad SGTK http://sgtk.cjb.net/ |
|
2004-04-03, 17:48 | #2 |
Medlem
|
Här går det undan. Har nu själv tagit åt mig att göra tidtabell för VHJ. Kommer sen att ta i tur med SWE, NEJ och JBJ. Prata om att ta sig vatten över huvudet.[8D] Detta ser jag som en skojig och utmanade uppgift.[8)] O. Kjelstad SGTK http://sgtk.cjb.net/ |
2004-04-03, 18:19 | #3 |
Senior Member
|
Alltså, att passagerarna "tar slut" är väl inte lyckat? Snarare att antalet resande minskar under en viss tidsintervall.
För även om max antal resande är 100 från Station X mellan klockan 0600-0900 så innebär det ju inte att alla 100 personerna tar första tåget. Dessutom kommer det ju att spela in vart resenärerna ska åka resp vart tåget går. Dock har jag faktiskt förutspått denna utveckling, därav har jag låtit mina tåg bli "non-stop"-tåg mellan de stora städerna där det finns många resenärer. http://www.seaside.se/~sea1712d/ |
2004-04-03, 18:48 | #4 |
Medlem
|
Visst skall resenärerna ta slut förr eller senare. Det ultimata är också att resenärerna tar de billigaste tågen men det är nog svårt att åstadkomma
Ett exempel är NER's tåg 42011 som tar 442 personer i de sex vagnar han har med sig. Priset på 1 kr gör att tåget blir ca 50% fullsatt från utgångsstationen enligt kontraktet, i detta fall 221. Om man fyller tåget till 90% så kommer alltså 198 personer att stiga ombord. Sedan kan man tänka sig att 10% stiger på och av i mellanstationerna. (ett exempel bara). Visst skall det ta slut på resenärerna men samtidigt så kan ju ruttägaren investera i rutten genom att t ex köpa ett affärskomplex så att resandet ökar.... M v h /Pursche www.svttl.se |
2004-04-03, 20:06 | #5 |
Medlem
|
Vill också förklara att det är inte meningen att ex. 5 tåg som tar 140 pass....skall få fullt om det bor 600 pers. där. Lika är det för dom stora stationerna, detta för att inte få för mycket trafik utan underlag. O. Kjelstad SGTK |
2004-04-04, 02:39 | #6 |
Senior Member
|
Fast som det är nu är det ju 4 tidsintervaller som anger passagerarmängden (06-09, 09-15 etc). Vad jag menar är alltså att om 600 personer skall åka från Station X mellan klockan 06-09 så kommer ju inte alla att ta det första tåget klockan 0600. En del kommer ju att vänta till 0830 för att åka om man ska återge verkligheten. Dessutom verkar inte erat system ta hänsyn till vart tåget ska resp vart passagerarna ska åka. Det är ju ganska osannolikt att alla passagerarna ska åka till samma ställe och med samma tåg, bara för att det råkar avgå först i tidsintervallet.
Sen väljer väl inte alla passagerare det billigaste tåget? Jag hade t ex hellre åkt X32 än en X9 även om X32 råkar vara dyrare... http://www.seaside.se/~sea1712d/ |
2004-04-04, 10:19 | #7 |
Medlem
|
Du har helt rätt i detta. Därför tagit fram ett system som går efter den tidintervallen.
Första tåg som kommer i en tidsintervall kommer inte att få alla passagerarna. Helt rätt så kommer en del att vilja åka med ett lite dyrare tåg. Och detta är inget problem. Det som kommer att ske är, ett ex: För varje tåg som kommer in till en station så minska antalet som vill åka. Detta räknas med en procentsats om är baserad på max begränsningen. om 2 tåg kommer in samtidigt så får ett tåg med lägre pris fler passagerare, sånn är verkligheten. Detta görs för att få en spridning på tågen och inte alla i en tidsperiod. Naturligtvis kommer det ett exempel sen på hemsidan så att alla kan se. Då är det lättare att förklara också. O. Kjelstad SGTK http://sgtk.cjb.net/ |
2004-04-04, 12:32 | #8 |
Senior Member
|
Dåså
Jag var bara rädd för att någon skulle komma med ett ultralångt pendeltåg första minuten i varje tidsintervall och sno med sig alla passagerarna de kommande timmarna. Men nu kan jag sova gott igen [^] http://www.seaside.se/~sea1712d/ |
2004-04-04, 22:16 | #9 |
Medlem
|
Vill härmed förklara en sak. Varje bolag skall ju naturligtvis göra sin egen tidtabell. Det jag skall göra är en samanstälning av alla tåg. En för rutten och en för varje station. Bolagens egna tabeller får varje bolag ansvara för. O. Kjelstad SGTK http://sgtk.cjb.net/ |
2004-04-04, 22:27 | #10 |
Senior Member
|
|
|
|
Liknande ämnen | ||||
Ämne | Startat av | Forum | Svar | Senaste inlägg |
tidtabeller | seahawk | Allmänt om tågsimulatorer | 0 | 2003-12-04 14:18 |
Virtuella tidtabeller | Pson | MS Trainsimulator - Allmänt om MS Trainsimulator / Open Rails | 7 | 2003-09-20 14:52 |