Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Övrigt > Arkiverade forum > Virtuella Tågbolag

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2004-04-15, 11:41   #1
alaska
Medlem

Reg.datum: Feb 2004
Skicka ett meddelande via MSN till alaska
Standard Får ruttägare göra som dom vill?

Jag måste frågasätta hur det går till.
Ska lämna ett exempel:

Man kommer överens om ett kontrakt.
Man hyrköper tågen och anställer personal. Detta drabbar ekonomin direkt. Det är inget fel med det.

MEN.........

Sen får man vänta på kontraktet, och man får inte in pengarna i ekonomi förän det finns ett kontrakt. Detta innebär att man går förlust direkt.
Sgtk...köpte in 2 X14 och anstälde personal till en kostnad på runt 500 000. Kontraktet som inte kommit än skulle ge en vingst på runt 1 miljon. Detta innebär att förlusten är runt 1,5 mille per vecka. Och detta är inte det enda tåget som står, trots att man betalar för vagnparken.
Ett kontrakt som skulle förlängas från V.16 till V.26 har inte heller kommit, visste inte att det skulle ta mer än 2 veckor att ändra en 1 till en 2.
I runda tal förlorar SGTK 2 mille i veckan på detta maktmissbruk av ruttägare.

Detta kan ju inte vara rätt. En domstoll skulle nog vara på sin plats i den virituella världen.

Sgtk kommer inte att i dagsläget att fullfölja dom muntliga avtalen av kontrakt, utan kommer att ge bort en del av Vagnparken mot övertagande av hyrköp kontrakt. Kommer även att se över personal frågan.

Finns något intresse av övertagande går det bra att ta kontakt via mail SGTK@hotmail.com eller via vår hemsida.

O. Kjelstad
VD..

alaska besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2004-04-15, 12:04   #2
DJ Clinton
Medlem

Reg.datum: Feb 2003
Standard

Det är just därför jag har en ide. Alla företag utser någon som INTE är verksam i företag! Dom personerna från olika företag är dom personer som tar emot anmälningar m.m. Sen så agerar dom domstol också genom att döma nåt företag till vite eller så att dom blir ersättningsskyldiga. Men innan nån dömer så ska allt "bevismateriel" kontrolleras och sen så dömer gruppen företaget.

Hoppas alla förstår vad jag menar.

Mvh
Mohammad Mafiha, vd för EuropaTåg AB
DJ Clinton besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-04-15, 15:17   #3
Pursche
Medlem

Reg.datum: Aug 2001
Skicka ett meddelande via MSN till Pursche
Standard

- Du går för närvarande 300 000:- back per vecka och ingenting annat (kaffepengar i sammanhanget).
- Du har köpt motorfordon för drygt 22 miljoner plus en massa annat (rutten skall ändras så du slipepr betala de pengarna.)

Jag skall vara fräck och ta Erik i försvar här. Du säger själv att de nya kontrakten kommer att ge en vinst på 1 miljon. Om vi ruttägare inte hinner med allting under en vecka (Skola, jobb, familj och annat) så är detta inte jordens undergång. Det räcker med att jag får dessa kontrakt före helgen (vilket jag sagt till Erik) eftersom jag gör uppdateringarna då. Det finns också ett skäl till att jag inte fått dessa. De ligger nämligen som en fil i skolan enligt uppgift och vi har påsklov... Skulle jag nu inte få dessa kontrakt före nästa vecka så förlorar du inte 1 miljon som du säger eftersom man bara skriver en ny startvecka för kontraktet så att det gäller 10 veckor framåt. Du förlorar tillfälligt 300.000:- men lånen blir avbetalda och snart är dessa maskiner dina.

M v h
/Pursche
www.svttl.se
Pursche besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-04-15, 15:40   #4
alaska
Medlem

Standard

Ja man kan tydligen räkna som det passar en bäst.

Visst kan hålla med om att det är 300 000 i veckan jag går back.
men jämför med dom siffror jag har nu och dom jag skulle haft om kontrakten var klara, så blir det en väldig skillnad.
Men man skall kanske inte räkna som man gör i det verkliga livet?

Är inte heller intreserad av att datum flyttas så det passa ruttägaren.
Detta kan ju innebära att jag köper tåg som skall vara igång V.10, men sen flyttar datumet till V.15, inte slipper jag betala för dom 5 veckorna då. Där ska man bita ihop och betala.
Det kanske inte passar in i den planering som det företaget har. Är det så det skall fungera så har ju ruttägarna verkligen monopolstyre.

Sen när det gäller dom kontrakt som nämns från Erik (KMJ) så är inte det akuellt längre, vilket jag har medelat både SVTTL och RTS.

alaska besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-04-15, 16:27   #5
andreasrosen
Senior Member

Reg.datum: Dec 2003
Skicka ett meddelande via ICQ till andreasrosen Skicka ett meddelande via MSN till andreasrosen
Standard

Dj Clinton, hur menar du att ett bolag skall utse personer som inte har med sitt företag att göra? Sin mamma då eller? För alla anställda hos mig har ju med mitt företag att göra!

I ett civilrättsligt mål skulle tingsrätten i ovan nämnda fall gett 'alaska' ersättning för både direkta och indirekta förluster. Att ha någon som kan lite juridik med civilrättslig inriktning är inte fel om en domstol skall upprättas. MEN, eftersom en sådan domstol inte finns kommer STAB att starta en underavdelning med inriktning mot juridisk rådgivning. Syftet är i första hand att skydda egna intressen men i andra hand att även ge råd och stöd till andra företag.

Ska man nu gå från det ena till det andra så tycker jag som Pursche att vi ska inte vara fyrkantigare än nödvändigt, fel skall kunna rättas till i efterhand. MEN om Erik har berättat för Pursche att han ska ta tag hand om kontrakten senare så är det väl inte fel om han även berättar samma sak för den drabbade operatören? [8]

http://www.seaside.se/~sea1712d/
andreasrosen besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-04-15, 16:48   #6
Pursche
Medlem

Reg.datum: Aug 2001
Skicka ett meddelande via MSN till Pursche
Standard

Så du menar att Erik skall ta sig till skolan fast att det är lov då, Alaska?

M v h
/Pursche
www.svttl.se
Pursche besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-04-15, 17:00   #7
alaska
Medlem

Standard

Nej det menar jag inte, Purche.
Men ska en rutt och företagen vara styrd av skolans öppettider?

alaska besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
vill göra om regina? jswmusic Trainz - Allmänt om Trainz 26 2005-04-24 03:32
Någon som vill ta över??? Bengan Landskapsdesign - Trainz 10 2004-03-09 21:30
Jag vill ha, jag vill ha, jag vill ha!!!!!!!! Bengan Off-topic 2 2002-05-29 17:12
Hur göra om man vill "share" sin egengjorda bana? Kvarne Trainz - Allmänt om Trainz 1 2001-12-16 14:39

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:36.