Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2004-05-12, 22:37   #1
Joel
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2002
Inlägg: 540
Standard Frågor om de svenska signalerna i TRS 2004

Hej!

Sitter och experimenterar lite i Surveyor nu, men jag håller inte på med något särskilt. Men jag skulle i alla fall vilja veta hur de svenska signalerna i TRS 2004 ska sättas ut. Som hur jag använder blocksignler, dvärgsignaler och den där andra typen som jag inte kommer ihåg vad den hette. Och så de där gula skyltarna under signaltavlorna, vad ska man skriva på dom? När jag sätter ut signaler så vill jag ju helst inte att det ska bli så rörigt och signalerna ska fungera rätt i diverse situvasioner. Det finns ju också en massa svenska, gula små skyltar avsedda för att sitta på kontaktledningsstolparna. Vilka ska användas till vad? Och så har jag en fråga till, och det är vart man ska sätta ut ATC-baliser? Nu kanske ni tycker att jag är lite jobbig som ställer så många frågor, men ni kan ju svara på dom ni kan och har tid med!

/ Joel

Joel besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2004-05-13, 01:11   #2
rotten
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2002
Ort: Skellefteå, Sweden.
Inlägg: 160
Standard

Det var många frågor på en gång. Jag ska försöka hjälpa dig så gott jag kan. Jag sitter inte på facit men jag råkar sitta på ett par länkar där du kan skaffa informationen själv.

Signaler: om du köpt STWs CD med addons (Svenska Tåg 2004) så hittar du på den en guide om hur STWs signaler fungerar. Jag tror den guiden även finns här på sajten någonstans, men var vet jag inte. Någon annan kan säkert hjälpa till med det. Prova även att söka på ordet signaler här på forumet. Du är inte den första att fråga och du kommer säkert att finna nyttig information i de tidigare svaren.

Gula skyltar på signaler: Växlar och signaler har beteckningar. För att lära dig litet om signalbeteckningar (och även litet om växelbeteckningar) så kan du kolla på denna sida. Kolla gärna runt på den sajtens övriga sidor för matnyttig information och signalering.

Gula skyltar på kontakledningsstolpar: Det finns väldans många sådana skyltar och det skulle ta för lång tid att gå igenom dem alla (inte för att jag själv vet vad varenda en är till). Kan du begränsa dig till någon specifik till att börja med? På denna sajt finns information om några järnvägsskyltar. Kanske finner du några av dem där.

ATC: För information om ATC kan denna sida vara en bra utgångspunkt.

Lycka till!

//John
rotten besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-05-13, 02:01   #3
Rc1166
Niträknare & STW-member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Segeltorp, , Sweden.
Inlägg: 1 428
Standard

Tack John!

Det var ett bra svar. Hur var och varför man överhudtaget sätter ut signaler i verkligheten är en omöjlig fråga att svara på.
Det finns fortfarande banor där det bara får finnas ett tåg i taget. Ibland pratar vi om "vut" banor där mellan bemannade stationer det "normalt" bara får finnas ett tåg.
Sedan finns ju alla regler från växlingsrörelse till det som anger högsta sth för en X2000 på samma lilla spårbit.
För oss som har varit tågdiggare under många år så är det lätt att glömma att tack vare MSTS och Trainz så har det blivit fler nya tågdiggare och att förhoppningsvis de nya kan hjälpa oss gamlingar att hitta de mönster som vi inte längre ser.

Kenny
Rc1166 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-05-13, 09:51   #4
sigtpe
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 15
Standard

Lite grundläggande tips om hur man bör placera ut baliser på svenska banor i Trainz:

Om banan är lågtrafikerad är den kanske inte utrustad med ATC och då skall det förstås inte finnas några baliser på den. Vid den ände som gränsar till ATC-utrustad bana skall det dock finnas baliser samt skylt "ATC börjar" resp. "ATC slutar".

HUVUDSIGNALER:
- Det skall finnas baliser vid samtliga huvudsignaler (inkl. huvuddvärgsignaler och blocksignaler) däremot aldrig vid dvärgsignaler.
- Det finns alltid minst två baliser vid en huvudsignal. (A- och B-balis)
- Om spåravsnittet efter signalen lutar <I>nedåt</I> bör det finnas en tredje balis (C-balis) som talar om för ATC-systemet ombord på tåget att det ska räkna med förlängda bromssträckor pga lutningen.
- Om signalsträckan (avståndet från en huvudsignal till nästa huvudsignal i samma riktning) är kortare än tågets stoppsträcka måste tåget få information om detta i huvudsignalen före. Denna föregående huvudsignal skall då ha en extra balis för detta. (P-balis) Stoppsträckan beror förstås på tågets och banans sth. En X2:a (X2000) behöver t.ex. ca 2700m för att stanna från 200 km/h.

FRISTÅENDE FÖRSIGNALER:
- Skall oftast ha lika många baliser som huvudsignalen den förvarnar om.

HASTIGHETSTAVLOR:
- Skall ha två baliser

ORIENTERINGSTAVLA FÖR LÄGRE HASTIGHET:
- Skall ha två baliser

PLATTFORMAR DÄR TÅG STANNAR VID HALVA PLATTFORMEN:
- Har ofta repeterbaliser som en försignal strax framför stopp-punkten. Detta för att tidigt uppdatera ett tåg som stannat om läget framöver.

Signal och balisplacering är inte alls omöjligt. Det är en väldokumenterad vetenskap, noggrant beskriven i SÄO men framför allt i BVF:er. (BanVerkets Föreskrifter)

Det är vad jag sysslar med till vardags.

/Tobias
sigtpe besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-05-13, 12:26   #5
rotten
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2002
Ort: Skellefteå, Sweden.
Inlägg: 160
Standard

Tack för den informationen! Det inlägget borde ligga som sticky så att det inte tappas bort.

//John
rotten besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-05-15, 23:25   #6
Joel
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2002
Inlägg: 540
Standard

Tack för alla svaren!

/ Joel
Joel besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-05-16, 01:42   #7
Rc1166
Niträknare & STW-member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Segeltorp, , Sweden.
Inlägg: 1 428
Standard


Tobias!

Jo jag tog i lite väl mycket när jag sa att det var omöjligt. Jag vet att det idag är en "exakt" vetenskap med några få undantag. Min lilla kommentar gällde att bestämmelser ändrats under åren eller att vissa geografiska skillnader finns. Det var ju inte så länge sedan de sista "tyska" signalerna försvann på fd TGOJ.
Om det är något jag lärt mig under mina år i järnvägshobbyn är att "aldrig" och "alltid" är ord man aldrig bör använda.

Kenny
Rc1166 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Radera delar av Svenska Tåg 2004 från PC:n alvesta Trainz - Allmänt om Trainz 1 2005-03-03 08:15
Svenska tåg 2004 Hinken Trainz - Allmänt om Trainz 6 2004-12-18 04:22
Svenska Tåg 2004 larserikbergsten Trainz - Allmänt om Trainz 4 2004-01-13 22:14
alla objekt (svenska i TRS 2004) leoj Trainz - Allmänt om Trainz 0 2003-12-03 18:07



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:36.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009