|
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
2004-08-09, 22:03 | #1 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
Skalenliga växlar och korsningar på gång!!!
Tre engelsmän, Andi Smith, Mike Banfield och Charlie Lear har lyckats göra "riktiga växlar och korsningar" till Trainz. Och inte bara det, all dokumentation, G-max-filer och script kommer att vara helt öppna! Det innebär att man kan göra egna "svenska" spår. Detta är säkert mycket efterlängtat istället för Aurans "spagettikorsningar".
Allt detta finns snart på Auran DLS (när dom behagar lägga ut det). Se denna tråd: http://forums.auran.com/TRS2004/foru...329#post637145 och Andi's hemsida: http://www.ajsmith.nildram.co.uk/trs/ Detta är ett lyft för alla "Tågrealister"!!! LAn |
|
2004-08-09, 22:45 | #4 |
STW-member
|
ja detta är mycket intressant. Om någon kan nånting vilka vinklar på växlar som gäller (och övriga mått samt växelmotorer) så skriv gärna utförligt så hjälper det oerhört! Jag kommer definitivt att göra sådana här växlar, men behöver hjälp med måtten isåfall
Allmänna foton på växlar mottages tacksamt också. Tomas |
2004-08-10, 19:10 | #5 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
Citat:
jag har fått själva mallen som Andi använder i PDF-format. Den är nog viktig när man gör egna växlar. Det kommer säkert mer info från Andi som lovat släppa all källkod, även gmax och script. Jag mejlar Dig mallarna (PDF + comments) LAn |
2004-08-13, 22:00 | #6 |
Medlem
Reg.datum: Mar 2003
Ort: Kista, Sweden.
Inlägg: 763
|
Har försökt testat dessa växlar med blandat resultat.
Vanliga växlar går bra även 3-vägs växeln. Det är en fröjd när man ser växeltungorna sluter med naturlig hastighet. Men nu problemet, jag får inte kryssväxlarna att fungera hur jag en gör. Nu är min ängelska inte den bästa så jag skulle vilja ha hj älp med vad skaparen menar med att växlarna måste kodas innan dom fungerar eller om jag inte fatta rätt. så här står det i mannualen. Wiring a Double Slip 1. Connect the outer nodes diamond markers as shown above. 2. Connect each node point with the one diagonally opposite. (red lines) 3. Make sure that all the point levers are placed outside the track. 4. Drag each track node to its nearest red diamond marker and check the alignment. 5. Double slips must be coded before they will work. Här är åter igen en länk till mannualen.http://www.ajsmith.nildram.co.uk/trs/ Jag har provat åtskiliga varianter men får det inte att funka endå. Bifogar bilder på 2 varianter vore väldigt glad för svar. GN |
2004-08-13, 22:09 | #7 |
Medlem
Reg.datum: Mar 2003
Ort: Kista, Sweden.
Inlägg: 763
|
Råkade trycka på fel knapp därför kom inte bilerna med.
Dessutom står det något om att det är fritt arr använda annan textur etc. stämmer det. Snälla ge ett svar till en lite klen engelsk kunnig. Göran. GN |
2004-08-13, 22:51 | #8 |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 374
|
Det var nog det härligaste jag har läst på länge Göran. Har snart suttit halva kvällen med dessa växlar och snart slitit av mig håret på grund av dessa. Skönt att få läsa att andra har samma problem som en själv.
Finns det någon vänlig själ. Som skulle vilja förklara hur dessa fungerar och eventuellt skissa upp hur man ska dra dessa blåa och gröna grejor. Får snart stryk av gumman, för att jag har slösat bort hela kvällen för detta. Bengan. |
2004-08-13, 23:34 | #9 |
Medlem
Reg.datum: Mar 2003
Ort: Kista, Sweden.
Inlägg: 763
|
Tack Bengan. Nu är det bara att hoppas på att någon gerös vettig person ger en förklaring på svenska för oss som inte har så bra kunskap i språket men är väldigt kreativa och verkligen lapar i oss den kunskap som kommer oss till del.
MVH. Göran. GN |
2004-08-14, 12:00 | #10 |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 374
|
Göran.
Jag får tågen att åka som jag vill genom växeln. När jag gör som man gjorde med den vanliga rälsen, när man gjorde en fyrvägsväxel. Men får ingen ordning på växeltungorna, men det kanske är så enkelt att det inte är någon animering på just dessa växlar. Kanske någon annan sitter inne med svar på detta. Bengan. |
2004-08-14, 13:46 | #11 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2004
Ort: Hägersten, Stockholm, Sweden
Inlägg: 41
|
Växeltunga?? Är det den lilla grejen som rör på sig??
Jag har precis laddat ner och börjat testa. Har lyckats med "vanliga" växlar enligt instruktionerna. MEN dessa f-b kors (single slip och dubble slip)! Får fram ljudet men ingen animation. Enligt instruktionerna så måste båda dessa, single-/dubble- slip, kodas. Det finns ett avsnitt som heter "Coding Junctions". Enligt denna så är det viktigt att man namnsätter växeln på likartat sätt. Här kör jag fast. Förstår vad som står men kan för lite om Trainz för att omsätta i praktik. Kanske vi kan hjälpa varandra? Richard |
2004-08-14, 22:01 | #12 | |
Medlem
Reg.datum: Jan 2002
Ort: Skellefteå, Sweden.
Inlägg: 160
|
Citat:
Efter litet nattsömn har jag idag lyckats koda en växel som den i din bild. Med början med växelväljaren vid den blåa ploppen och klockvis runt växeln namngav jag växelväljarna J 1, J 2, J 3 samt J 4. Observera att det är ett mellanslag mellan J och efterföljande nummer. Sen gick jag till scenery objekts fliken, valde frågetecknet samt klickade på själva växelobjektet. Denna namngav jag till J [1,2,3,4]. Observera att det återigen är mellanslag mellan J och den efterföljande klammern medans det inte är några mellanslag någonstans mellan klammrarna. Med detta gjort så fungerar animeringen. Lycka till! EDIT: Ska kanske precicera mig litet och nämna att när man namnger växelväljarna så skall dessa börja med samma ord (eller kombination av ord). Det som får (läs ska) skilja är det sista ordet/tecknet/siffran. När man sedan namger växelobjektet så ska namnet börja på samma ord (eller kombination av ord) och avslutas med med det som skiljer sig åt i växelväljarnas namn, detta placerat inom klammrar []. Till sist: när man matar in det som ska stå i klammrarna så skall man utgå ifrån växelväljaren vid blåa pluppen och gå klockvis runt växeln. EDIT2: För att ge ett exempel så skulle växelobjektet i din bild få namnet Junction [7,4,6,5] för att fungera. //John |
|
2004-08-15, 00:05 | #13 |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 374
|
TACK rotten.
Äntligen fungerar dom för mig som dom ska. Har i och för sig inte provat det med singelkorsningen, men fungerar det med dubbelkorset. Så borde det inte vara några problem med den. Tack, än engång. Höll på att bli galen igår. Bengan. |
2004-08-15, 17:09 | #14 |
Medlem
Reg.datum: Mar 2003
Ort: Kista, Sweden.
Inlägg: 763
|
Tack både Bengan och rotten för er uppfinningsrikedom jag har hålt på med detta och är snart färdig för psyket.
Jag får det helt enkelt att fungera. Bifogar screenshot och tror mig följt rottens anvisningar men tji. Hjälp innan jag får ett sammanbrott. Göran. GN |
2004-08-15, 19:35 | #15 |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 374
|
Göran.
Jag tycker det ser ut som om du har glömt mellanrummet på namnet till varje växel. J1, J2, J3 och J4. Tror att den måste läsa växeln som två ord. J 1, J 2, J 3 och J 4 på varje växel. Sedan får du skriva J [1,2,3,4]. Mellanslag mellan J och [. Sen inga mellanslag mellan klammrarna. Bengan. |
|
|
Liknande ämnen | ||||
Ämne | Startat av | Forum | Svar | Senaste inlägg |
På gång med nytt forum | Fredrik | Off-topic | 22 | 2005-03-26 13:04 |
Verklighetstrogrna växlar och korningar? | lan | 3D-design - Trainz | 2 | 2004-02-29 20:49 |
Snygga växlar, korsningar och spår | lan | 3D-design - Trainz | 3 | 2003-09-16 09:10 |
Tåg spårar ur, fel växlar läggs om... | Pelle E | MS Trainsimulator - Allmänt om MS Trainsimulator / Open Rails | 2 | 2003-03-08 22:33 |
Hjälp, hur gör jag. Växlar. | Bengan | Landskapsdesign - Trainz | 17 | 2003-01-12 15:41 |