Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Övrigt > Arkiverade forum > Virtuella Tågbolag

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2005-01-02, 02:39   #1
andreasrosen
Senior Member

Reg.datum: Dec 2003
Skicka ett meddelande via ICQ till andreasrosen Skicka ett meddelande via MSN till andreasrosen
Standard Fler passageraroperatörer!

Det vore kul om fler bolag kunde börja köra passagerartrafik så att vi får lite konkurrens!

Bättre att köra lite passagerare än inga alls

Vore även kul om fler bolag startade upp hemsidor så att man får bättre överblick. Gratis utrymme för hemsidor erbjuder de flesta internetleverantörer. Annars finns många hyfsade "gratisalternativ", exempelvis Spray, Geocities etc.

Vill man ha en bra adress rekommenderas .tk som är gratis om man inte har ett alltför populärt namn och kan stå ut med lite reklam som poppar upp. [)]

http://www.swedishtrain.tk
andreasrosen besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2005-01-04, 01:09   #2
Kyriakos
Medlem

Reg.datum: Oct 2004
Standard

Vad menar du med virtuella tågbolag? Jag såg din hemsida och jag såg "länken" boka resa. Men det går väl inte att åka med på ett virtuellt tåg?!?

Kyriakos - En riktig tåggalning...
Kyriakos besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-01-04, 02:40   #3
andreasrosen
Senior Member

Skicka ett meddelande via ICQ till andreasrosen Skicka ett meddelande via MSN till andreasrosen
Standard

Nej, tyvärr är kan man inte det.

Virtuellt bolag går mer ut på att du ska driva ett företag... "på låssas". Som ett monopol, fast tåg istället för fastigheter!

andreasrosen besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-01-04, 12:07   #4
Kyriakos
Medlem

Standard

Néj, det går ju inte. Men ditt bolag hade ju priser för att åka tågen. Hur ska man betala det?

Gammal 2005-01-04, 14:16   #5
andreasrosen
Senior Member

Standard

Till vårt postgirokonto snarast

Skämt å sido. Du såg säkert att vi inte frågade efter kreditkort eller något sådant. Hemsidan är nämligen bara ett sätt att redovisa vad vårt bolaget gör. Priset för att åka med grundar sig på det pris/passagerarkilometer det kostar att åka med oss.

Priser och kontrakt för att köra tågen finns på Svenska Virtuella Tågtrafikledningens hemsida; www.svttl.tk

Om du är tågintresserad rekommenderar jag dig att starta ett eget bolag för att på så vis få prova på hur det är att planera tidtabeller, priser osv!

Kontakta "vl" här på forumet!

Gammal 2005-01-04, 20:03   #6
Kyriakos
Medlem

Standard

Ok!

Gammal 2005-01-04, 20:05   #7
Kyriakos
Medlem

Standard

Men en grej till. Jag såg att man kunde bli "anställd" som lokförare, tågvärd/tågvärdinna m.m hur kan man bli det på virtuellt tåg?

Gammal 2005-01-04, 21:07   #8
Bengt74
Medlem

Reg.datum: Sep 2002
Skicka ett meddelande via MSN till Bengt74
Standard

Allting går om man har tillräckligt bra fantasi.

MVH
Bengt L.

Välbetald VD på ett blomstrande virtuellt tågföretag BLT.
Bengt74 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-01-04, 21:31   #9
andreasrosen
Senior Member

Standard

Precis! Att vara anställd innebär att du "kör" ett av våra tåg. Med andra ord innebär det ingenting, förutom att du är en del av ett företag.

Att starta ett eget företag är det bäst. Som sagt, haka gärna på! Fler aktiva företag behövs verkligen! [8D]

Gammal 2005-01-05, 21:01   #10
Kyriakos
Medlem

Standard

Ja, jag funderar på det.

Tack för alla svar!

Gammal 2005-01-05, 21:53   #11
vl
Medlem

Reg.datum: Feb 2002
Standard

Att starta ett eget företag är inte svårt. Du behöver bara maila mig och berätta vad för slags tåg du vill köra, hur ofta det ska gå och vart.

/Viktor
http://www.svttl.tk/
vl besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-01-05, 23:10   #12
Putte
Member

Reg.datum: Feb 2003
Skicka ett meddelande via ICQ till Putte
Standard

Ursäkta mig men jag måste säga detta,

vet ni inte att det är ett brott att kalla sig AB vad det än handlar om om man inte är det, dv.s Aktie Bolag som man får ansöka om att bli hos staten, Att utan tillstånd från staten att kalla sig AB så är det ett brott mot svensk lag och kan där med bestraffas med typ av böter eller fängselse.

Skulle ta bort AB om jag vore du om du inte har väldigt gott ställt med RIKTIGA pengar.

Nu är du varnad iaf!

MVH/Putte
Putte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-01-06, 13:20   #13
andreasrosen
Senior Member

Standard

För att få kalla sig ett företagsnamn behöver man tillstånd från Bolagsverket, undantaget är enskilda näringidkare. Om Bolagsverket kan kallas staten kan man ju tvista om, visserligen är det ett verk men agerar ändå som vilket annat verk som helst - det vill säga på uppdrag av staten.

Om tågbolagen vore en RIKTIG verksamhet så vore det ett lagbrott att kalla sig AB om man inte är ett aktiebolag. Men det finns även utrymmen för andra att kalla sig "AB" om det är uppenbart att bolaget inte är ett aktiebolag samt att man inte kallar sig AB i syfte att lura någon.

Detta är samma princip som att Red Bull får säga att dom ger dig vingar. Det är uppenbart att drycken inte ger dig vingar, dessutom är deras slogan inte till för att lura någon. Därför får dom säga så.

Min personliga uppfattning är att vi lugnt kan fortsätta att kalla oss för AB så länge vi inte aktivt tar kontakt "med utomstående" eller försöker lura någon. (Vi kan t ex inte begära riktiga pengar för någon som vill åka med oss - det vore att lura folk.) Viktigt är också att vi påpekar för folk som tar kontakt med oss att vi bara är fiktiva.

/Andreas Rosén
Egen (riktig) företagare - www.nbc.nu

Läst:
- 10 poäng Juridisk Översiktskurs med civilrättslig inriktning
- 5 poäng Miljöjuridik

SWEDISH TRAIN - CONNECTING SWEDEN
www.swedishtrain.tk
Gammal 2005-01-06, 13:27   #14
Putte
Member

Reg.datum: Feb 2003
Skicka ett meddelande via ICQ till Putte
Standard

Och hur skall dom förstå att det är ett virtuellt tågbolag? Det står inte på sidan så man lätt kan hitta det iaf, Det finns bilder på riktiga tåg. Att kalla sig något man inte är är alltid ett brott!
Annars skulle ju alla kunan säga.. - A, men vi är bara virtuella och finns inte.. Det var det dummaste jag hört!
Ni finns visst!
AB som står för aktiebolag är ett lagbrott att kalla sig vad det än är om man inte är det...

Men visst, Snart kanske det knackar på dörren och frågar vad din sida är... Och säger du attd en inte finns så är du ganska tvungen att följa med dom skulle jag tro.

Här finns ju lite lagar.. Bland annat så måste man ha ett kapital på minst 100 000:-, Varför ens tjata om att inte ta bort AB? Det är väll ganska självklart att inte hålla på med olagliga saker?
AB = Aktie bolag
Ni = Virtuellt tågbolag...

Kan du se skillnaden.. Spelar ingen roll vad du säger... Även om ni är en virtuell form så kallar ni er AB som står för aktiebolag och det är ett lagbrott om man inte har tillstånd att göra det.. Dv.s är ett aktiebolag där folk kan köpa delar av ditt företag och får rösträtt beroende på hur stor del dom äger.. Ni är inget aktiebolag!

MVH/Putte
Putte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-01-06, 14:10   #15
Erik Götborg
Skånsk användare

Reg.datum: Oct 2002
Standard

Men snälla nån...varför bråka? Jag håller med Andreas. Tror inte de som styr Sverige bryr sig så mycket.

Erik Götborg, VD för RTS Trafik

RTS Trafik AB
Norra Hamnen 10
254 36 Dunholmen

Telefon; 0437-231129
E-post; rts@svttl.se
Erik Götborg besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Fler spår än två? Rojje 3D-design - Trainz 9 2003-12-04 13:45
Fler som upplever problem med Prymikoms hemsida? Olaf Lindström Off-topic 3 2003-06-20 22:37
Fler bilder från Stockholm! Dson Off-topic 0 2003-04-21 13:42
Fler bilder från Borlänge!! Dson Off-topic 3 2003-04-18 20:27
spår? [var hittar man fler typer av spår?] avgd Landskapsdesign - MSTS / Open Rails 2 2003-04-18 19:46

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:43.