![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
|
![]()
Dom börjar ju komma ner i pris....äntligen!
Vilken är bäst om man tänker koppla datorn till den? Kan man slänga data-skärmen om man köper en? Nån som provat?
![]() |
#2 |
Guest
|
![]()
Rätta mig om jag har fel, men är inte LCD-tv mycket vanligare och bättre i små storlekar (<30")? Plasma har oftast lägre upplösning, och ska du använda skärmen till datorn vill det till att upplösningen är hög. Bilden på en plasma-tv tappar ljusstyrka efter ett tag, medan LCD-skärmar kan få döda pixlar.
Jag skulle ha köpt en skärm i widescreen-format för att kunna kolla på film. Frågan är dock hur många spel som stödjer 16:9-formatet? |
![]() |
![]() |
#3 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
|
![]()
Ja, inte vet jag???? Tanken vore att kunna ha allt samlat. Tv, dator, stereo m.m.
Kanske en projektor vore ett bättre val då? Men man vill ju få en bra bild och kunna spela förståss....
![]() |
#4 |
Medlem
Reg.datum: Jun 2004
|
![]()
Hej!
Jag har inte så himla bra koll på skillnaden, men om du ska skaffa projektor så tänk på att: 1. Dom BRA är dyra. 2. Lampan räcker inte för evigt. Ca 2000-4000h 3. Det är iprincip lampan som kostar pengar, därför när lampan är slut får du lägga ut ca 6000kr beroende på vilken sort m.m. För att få en ny. Har projektor själv, den är ioförsig rätt gammal nu (1år) Inte den bästa heller, men funkar bra att se film på, spela på därimot är inte lika bra. Nu har det väl kommit nya som är mycket bättre m.m. ![]()
![]() |
#5 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Jan 2005
|
![]()
Skall du använda till datorn och vill kunna se vad som står på skärmen så är det nog bara LCD som gäller. Både Plasma och projektor har för låg upplösning till det.
Plasma har ju även problemet att bilden kan "bränna fast" om man visar samma bild för länge! Visserligen är väl de nya bättre men problemet finns fortfarande och Plasma är nog helt fel som datormonitor. Bästa om du vill ha "allt-i-ett" vore nog en stor LCD datormonitor med snabb responstid, men då är det ganska mycket pengar ![]() Personligen tycker jag att för tv-tittande så är det fortfarande inget som slår gamla hederliga bildröret. Efter det kommer projektor. Både Plasma och LCD-tv har fortfarande inte lika bra bild som en 10 år gammal hederlig bildrörstv! De har båda problem med eftersläpning, dålig svärta o kontrast, synbart raster, flytande färger osv. Digital kompression har också en förmåga att se värre ut på dessa. Ju billigare desto sämre gäller ju också tyvärr så en bra plasma är fortarande rätt dyr.
![]() |
#6 | |
Guest
|
![]() Citat:
Om man räknar ut antalet pixlar/tum för större skärmar får man ett relativt lågt värde, men då ska man komma ihåg att man sitter längre ifrån en större skärm. Filmer är inte alls lika beroende av hög upplösning som spel och i synnerhet vanligt datoranvändande är. För filmtittande spelar istället ljudet mycket stor roll. Köp ett Logitech Z5500-system för 3 000 till datorn så har du höjt film- och spelkvaliteten väldigt mycket! Beträffande projektor så kanske det är lite drygt att sitta och surfa med en bild som tar upp hela väggen... ![]() |
|
![]() |