![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Jan 2005
|
![]()
Just nu 20.00 går ett program om stora flytt på Discovery.
NU visas flytten av en gammal station med en mängd tåg vrålandes förbi. Har för mig att i detta avsnitt skall även flytten av antingen en Big Boy eller DD40 på väg visas. Rätt kul att se...
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2004
|
![]()
Såg programmet för någon vecka sedan och mycket riktigt så flyttar de både ett DD40 och ett Big Boylok.
Har sett ytterligare något avsnitt ur serien som heter ”Tunga transporter” och det är inte lite som dessa killar kan flytta med sina domkrafter och Dollyvagnar, som t.ex. nio våningar höga hus, flera våningar höga stenhus, 60 meter höga silos, flygledartorn mm. Det blev lite halvspännande när man fick ett axelbrott på en av Dollyvagnarna och blev stående mitt på BNSF´s huvudlinje (som jag tror man hade fått endast en halvtimme på sig att passera) efter att redan ha passerat UPRR´s huvudlinje, med andra ord två av Usas viktigaste godstågslinjer. Här snackar vi riktiga heavy dutygiganter, Big Boy har nog de flesta hört talas om, men DD40 aka Centennial är kanske inte lika känt? Lite fakta om ett av det kraftigaste dieselelektriska lok som någonsin byggts: Dryga 30 meter långt, enbart en 4-axlig boggie med tractionmotorer väger 40 ton, bestyckad med 2st V16 dieslar som tillsammans utvecklar 6.600hk, och toppar tydligen 145 km i timmen. Det är/var ingen ovanlighet att man kopplade ihop 3st (närapå 20000 hästar) av dessa lok när man dundrar/dundrade mot toppen av Sherman Hill som är ett känt berg som UPRR går via, i Wyoming. Här är en länk till lite bilder från flytten. http://www.uphs.org/4023move.html