Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Microsoft Trainsimulator / Open Rails > Landskapsdesign - MSTS / Open Rails

Stängt ämne
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2002-09-23, 02:22   #1
Hawk
Veteran
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Mölndal
Inlägg: 4 267
Standard Tips och trix -öka framsen i tröga rutter

Hej

Shape File Manager
http://www.railpage.org.au/steam4me/...s/sfm_faq.html
Gör underverk med slöa rutter.

"Distance Visibility Adjustment (added in ver 2.2): lets you adjust the maximum distance at which objects are visible (modellers should really be doing this, so that small scenery items disappear over 500m). This will help improve frame rates on routes with a high object density."

Jo de va så ja gjorde med "KMJ-rutten", ändrade på en massa Shapes-filer (minst 100 filer ändrade ja på) från ursprungligt 2000 m. på alla objekt, ändrade ja till mer lämpligt avstånd.
Ett exempel är flatpeople, vem kan se dom på 2000 m. håll, de räcker med 100 meter.!
Ju fler polygoner som ett objekt innehåller ju mer suger de på datorn.
Stora objekt får man försöka dra ner på avståndet.
Allra bäst är när man kan ha olika nivåer på polygonerna, då kan man ha max antal nära objektet och mindre polygoner på lite håll.

"LGV-med" är en rutt som suger frames.
Inte så underligt när alla objekt är visible på 2000 m.
Om man ändra till betydligt kortare avstånd så ökar framsen i rutten.
Ta ett exempel.
Gantrys, där även antal polygoner måste tas med i beräkningen.
Svenska gantrys


Franska gantrys !!


Om då datorn måste hålla alla gantrys inom 2000 meter i minnet, så förstår man att de suger.

Man kan ju välja andra avstånd än 500 meter, ja tycker kanske att 700 är lagom, om man har en snabb dator.

Kollade på rutten "seaview2", där suger de rätt bra.
Oj då allt står på 2000 meter.

Lycka till i framesjakten


Hawk



Hawk besöker inte forumet just nu  
Gammal 2002-09-23, 17:44   #2
niofem
Guest
 
Inlägg: n/a
Standard

1.Vad har du för dator, Håkan?
2. Ungefär hur många FPS mer blir det efter konverteringen?

____________________

Med vänliga hälsningar
Lukas Nilson

www.s-klass.cjb.net


Edited by - niofem on 23 September 2002 16:45:02
 
Gammal 2002-09-23, 19:06   #3
Hawk
Veteran
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Mölndal
Inlägg: 4 267
Standard

Hej
Själv så har ja en AMD Athlon XP2100+ (1.733GHz) motsvarar Pentium4 2.1GHz,
GeForce4 Ti4200 128MB DDR, 512 2700 DDR,
Western Digital Caviar 120GB IDE 7200RPM- Special Edition 8MB .

Man märker skillnaden mer än om man har en långsam dator.
Men man kan ju jämföra KMJ v1 med v2, så ser man hur mycket det gör på framsen.
"LGV-med" före runt 20-30 frames, efter ca 40-60.


Hawk



Hawk besöker inte forumet just nu  
Stängt ämne

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Tips på bra/trevliga rutter Joel Landskapsdesign - MSTS / Open Rails 35 2005-05-25 03:19
Tips på rutter önskas Daniel R Trainz - Allmänt om Trainz 2 2004-02-29 22:13
Tips på bra rutter? Joel MS Trainsimulator - Allmänt om MS Trainsimulator / Open Rails 1 2003-01-28 00:47
Tips på bra rutter! Pierre MS Trainsimulator - Allmänt om MS Trainsimulator / Open Rails 1 2002-10-14 10:21



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:05.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009