Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Övrigt > Off-topic

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-09-15, 19:00   #1
Pierre
Hedersmedlem

Reg.datum: Aug 2001
Standard Min nya bil

Efter varit utan i bil i ett antal år (inte blivit av med lappen, utan själv valt det!), så har jag köpt mig en VW Golf Manhattan -90. Inte den snyggaste att se på, men den går superfint!

Har aldrig haft en Golf förut, men är redan såld på dom. Verkligen trevliga bilar att köra och små utvändigt och rymliga invändigt. Dessutom bränslesnåla och låg skatt.

Manhattan skiljer sig lite från CL, då den har annan inredning, sportratt, 14-tums fälgar (på min sitter det dock CL-fälgar=13-tum), plastskärmbreddare och 90-hästars motorn (går visseligen också att välja till CL). Min har även taklucka som tillval.

Det jag vill få ut av denna tråd, är att få tips om affärer, hemsidor m.m. för VW Golf. Vet ni av nått, var snäll och posta tipsen här!

Hitta ett forum för VW Golf: http://vwgolf.se/
och VW GTI klubben: http://www.gtiklubben.nu/ (har broschyrer över dom flesta VW!).

Nåväl, en bild på min "pärla":
Bifogade bilder
Filtyp: jpg min_bil_fram.jpg (159.8 KB, 201 visningar)

Senast redigerad av Pierre den 2007-09-15 klockan 19:09.
Pierre besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2007-09-16, 23:20   #2
Schulz
Medlem

Reg.datum: Jan 2006
Skicka ett meddelande via MSN till Schulz
Standard

Golf va det ja...

Gammal 2007-09-16, 23:22   #3
andelind
Medlem

Reg.datum: Feb 2005
Standard

Det var en fräck bild.
andelind besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-09-17, 08:05   #4
Pierre
Hedersmedlem

Standard

Mycket fräck bil(d)!!!!
Berätta gärna om den och visa några fler bilder...
Gammal 2007-09-17, 12:14   #5
Marcus Gustavsson
Tidigare v10

Reg.datum: Nov 2005
Standard

jag tycker att båda e skit coola , jag gillar dom lite äldre för att dom e så jäddra roliga att åka i , vi provade massa sånna på min prao
Marcus Gustavsson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-09-17, 12:54   #6
Pierre
Hedersmedlem

Standard

Tackar, men det krävs en hel del jobb innan min kan anses cool...
Men framöver kanske det kan bli tal om ny lack och fälgar iallafall!

Golf 1 tycker jag nog är dom tuffaste, men dom känns så små invändigt.
Gammal 2007-09-17, 19:41   #7
Schulz
Medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Pierre

Golf 1 tycker jag nog är dom tuffaste, men dom känns så små invändigt.
Jodå Golf är helt klart ett mycket bra val. Min tjej har också köpt sig en Golf II från 1990, import från Tyskland så hastighetsmätaren är anpassad efter Autobahn och övriga vägars hastighetsgränser.

Golf I är nog de mest nostalgiska golfmodellen, den har en härlig historia och man kan fortfarande bygga på en sådan.

Nåja, ni ville se mer av min Golf III? Nåja, har en bild till uppladdad så det får bli den tills vidare.

Gammal 2007-09-17, 19:45   #8
Schulz
Medlem

Standard

Citat:
Fälgar gör väldigt mycket. Nu kommer ju mörkret också, då är det snyggt med änglaögon, de är billigare till din golf än vad de kostade mig till min.

Lack kan både vara billigt och dyrt, ska du bara lacka om i samma lack är det inte så dyrt, men vill du ha en fräck lack får du nog allt ge allt mellan 8000 och 30000 kr, vilket inte är i det billigaste laget.
Gammal 2007-09-17, 20:53   #9
Pierre
Hedersmedlem

Standard

Angeleyes ser väldigt coolt ut, fast det börjar bli väldigt vanligt. Jag skulle vilja ha en lätt sänkning (den är på tok för hög!) och några snygga fälgar. Skulle också velat ha bort emblemen fram och bak...

När det gäller lack så blir det i samma färg som orginal (när och om jag hittar ett bra pris!?). Men jag är sugen på mattsvart, det ser brutalt ut och jag tror inte det finns så många mattsvarta Golfar...

Dörren på passagerarsidan är utbytt och är av den äldre modellen (delad ruta). Först tyckte jag det såg helknäppt ut, men nu vet jag inte om jag ska jaga en nyare dörr eller inte???? Det gör ju min bil lite egen!

Senast redigerad av Pierre den 2007-09-17 klockan 20:55.
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-09-17, 23:08   #10
Schulz
Medlem

Standard

Citat:
Angeleyes ser väldigt coolt ut, fast det börjar bli väldigt vanligt. Jag skulle vilja ha en lätt sänkning (den är på tok för hög!) och några snygga fälgar. Skulle också velat ha bort emblemen fram och bak...

När det gäller lack så blir det i samma färg som orginal (när och om jag hittar ett bra pris!?). Men jag är sugen på mattsvart, det ser brutalt ut och jag tror inte det finns så många mattsvarta Golfar...

Dörren på passagerarsidan är utbytt och är av den äldre modellen (delad ruta). Först tyckte jag det såg helknäppt ut, men nu vet jag inte om jag ska jaga en nyare dörr eller inte???? Det gör ju min bil lite egen!
Mjo, visst är det vanligt, men jag gillar det. Orginal är så fult, klarglas funkar istället.
Gammal 2007-09-18, 16:27   #11
Pierre
Hedersmedlem

Standard

Glöm vad jag skrev om mattsvart (fick en blackout!). Bilen blir (i framtiden) omlackad med orginal färgen med en lätt sänkning och snyggare fälgar. Tror inte det blir andra modifieringar, men man vet ju aldrig????
Gammal 2007-09-18, 17:59   #12
Schulz
Medlem

Standard

Citat:
Glöm vad jag skrev om mattsvart (fick en blackout!). Bilen blir (i framtiden) omlackad med orginal färgen med en lätt sänkning och snyggare fälgar. Tror inte det blir andra modifieringar, men man vet ju aldrig????
Sänkning gör också mycket på utséendet. Nej, det är en grund att stå på, därefter väntar alltid nya projekt. Man vill ju alltid förbättra sina pärlor.
Gammal 2007-11-24, 08:15   #13
Pierre
Hedersmedlem

Standard

Var och besiktiga "pärlan" igår. Gick igenom med bara ett påpekande på en sprucken damask. Bromsarna var bra och väldigt jämna (tog dock bättre fram än bak) och avgasvärdena var mycket lägre än gränsvärdet ("fuskade" inte heller genom att hälla nått i soppan!).

Jag var lite orolig då jag inte har tidigare protokoll och nått brukar det alltid bli på en besiktning av en gammal bil, men allt var ok...skönt!

När det var klart och jag skulle betala, så var det fullt av folk vid kassan. Datorerna hade gett upp! Ingen kunde varken betala eller få sitt protokoll. Efter ett tags väntande, så talar dom om att vi kommer få dom hemskickade tillsammans med en faktura...

Senast redigerad av Pierre den 2007-11-24 klockan 08:18.
Gammal 2007-11-24, 17:01   #14
Schulz
Medlem

Standard

Betalar du inte i förväg? Det brukar man väl göra?

Min ska in på fredag, jag tror inte det ska vara några stora men. Möjligen något fel på styrleden, men annars inget. Har inte hunnit ljusinställa mina angeleyes så det blir att byta ut dem till originallyktorna och även baklyktorna eftersom man måste ha reflex, som inte sitter på mina lexusbaklampor.
Gammal 2007-11-24, 19:46   #15
Pierre
Hedersmedlem

Standard

Förut gick man in och betalade i förväg och fick kölapp hos bilprovningen här. Men nu har dom flyttat och byggt en ny anläggning. Så har man (som jag) beställt en tid på nätet, går man först till en automat (står ute). Automaten har pekskärm och där trycker man in reg. numret. Sen går man till bilen och väntar tills reg. numret syns på skylten, som också talar om vilken port man ska in i.

Först hamnar man i hallen, där dom kollar ljus, motorrum, under bilen m.m. Sen åker man ut och dom testar tuta och vindrutetorkare och vidare till en pyttebyggnad (såg ut som ett garage ungefär), där bromsarna testas. Sen vidare till avgastest och sen ska man gå in tillsammans med besiktningsmannen och betala och få protokollet.

Såhär funkar det nu i Sundsvall, men som jag sa tidigare, så är det en ganska ny anläggning...

Lycka till på fredag, hoppas det går bra!

Senast redigerad av Pierre den 2007-11-24 klockan 19:52.
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:36.