Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Allmänt > Allmänt om tågsimulatorer

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-01-28, 00:37   #1
Byggare Bob
Guest

Standard Communityware = Svenska Lok - verkliga svenska rutter...

Idén med Communityware är i min mening bra, men vad är ett väldetaljerat lok på en rutt utan verklighetsanknytning?

Communityware borde även innebära detaljerade ruttbyggen av hög kvalitet med svenska äkta banor som förebild. Trollhättan borde kunna bli den första...

Här har "övriga världen" kommit en lång väg, idag finns det både väldetaljerade lok, vagnar och verklighetsbaserade rutter.

Vi har ett flertal duktiga ruttbyggare, varför inte göra ett communityware för dem också???

Svara med citat
Gammal 2009-01-28, 01:00   #2
Pierre
Hedersmedlem

Reg.datum: Aug 2001
Standard

Håller med om att Communityware är en bra idé (har dock inte gått med än), men undrar om detta skulle funka med rutter också??????

Om jag ska betala för en rutt, så ska den vara väldigt bra gjord och att byggnader som finns i verkligheten är med i rutten också. För att en verklig rutt inte ska ta "100 år", så behövs ordentligt med folk som skapar alla objekt m.m. Finns det verkligen så många svenska 3d-byggare som kommer behövas? Och hur ska vi värdera deras insats? Känns som dom inte kommer få många kronor per skalle...ja, om inte rutten ska kosta 1000 spänn då...
Gammal 2009-01-28, 09:41   #3
KMW
Medlem

Reg.datum: Feb 2005
Standard

Tveksam till den ideen, en rutt är så omfattande att det krävs ett genuint intresse och bedriva det som hobbyprojekt.
Tar så mycket tid att det är omöjligt finansiera via CW.
Får vi bara lite svenska grejor så kan nog ruttbyggandet komma igång lite och sådant är på gång kan jag lova.

/Anders
KMW besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-01-28, 10:03   #4
Fredrik
Admin & STW-member

Standard

Är inne på precis samma spår som Anders. När det väl kommer svenska objekt så blir ruttskapandet mer självgående. Betydligt mer självgående jämfört med nu då man konstant saknar svenska saker.

Titta på malmbanan. Där kan vi ju se flera svenska saker och i senaste inlägget skymtade V-signal och en enklare övergång förbi också!
Gammal 2009-01-28, 10:58   #5
Totte
Hedersmedlem

Reg.datum: Mar 2002
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Byggare Bob
Idén med Communityware är i min mening bra, men vad är ett väldetaljerat lok på en rutt utan verklighetsanknytning?

Communityware borde även innebära detaljerade ruttbyggen av hög kvalitet med svenska äkta banor som förebild. Trollhättan borde kunna bli den första...

Här har "övriga världen" kommit en lång väg, idag finns det både väldetaljerade lok, vagnar och verklighetsbaserade rutter.

Vi har ett flertal duktiga ruttbyggare, varför inte göra ett communityware för dem också???

Hej!
Jag har hållit på med min rutt väldigt länge och fortfarande har långt kvar, så det är inte så lätt att göra en ny rutt i annan simulator. Det blir ju "omskolning" av att bygga ny rutt, pröva och testa hur det fungerar osv. Det tar tid det med.
Jag tror på samma linje som Anders och Fredrik.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-01-28, 16:29   #6
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem

Standard

Blir ju inte samma bredd heller.

Med 3D-modellen, så hade vi 3 st olika simulatorer innan MSTS2 gick i graven.

Ska man bygga en rutt. Hur ska man få den, att fungera i alla simulatorer?
Gammal 2009-01-28, 16:57   #7
Micke.L
Tidigare Traindriver94

Reg.datum: Aug 2007
Skicka ett meddelande via MSN till Micke.L
Standard

Jag som testat ruttbygge i KRS kan säga att jag håller på med en fantasirutt som har tagit mig ca en månad och jag har fortfarande långt kvar. På denna tid har jag endast hunnit bygga 4st stationer som ligger ganska nära varandra och då ska jag tillägga att min miljö mestadels är skog.

Så en detaljerad rutt, med tämligen rätta avstånd till stationer osv osv kan som alla säger ta lååååååååång tid, vilket skulle kosta mycket pengar....

Mitt förslag (vet inte om nån annan skrev det, läste inte alla inlägg) är att betala för ett paket svenska signaler, paket svenska tavlor osv. Då kan vi själva bygga men har då chansen att använda oss av genuina svenska objekt.
Bergslagsbanan V3.0 Under arbete!
Micke.L besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:43.