![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Jun 2009
|
![]()
Hej nu har jag fixat Gmax och installerat de (idag) nu får jag upp en ruta och vad ska jag göra?
![]() ![]()
![]() |
#2 | |
Medlem
Reg.datum: Dec 2007
|
![]() Citat:
http://www.turbosquid.com/Forum/Inde...ThreadID/16358 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
|
![]()
Tack för hjälpen men de va ett 17
![]() ![]() ((Till dig som kan Gmax ![]() Så nu ska jag börja lära mig hur det fungerar, jag har laddat ner föremål till Gmax men de roliga(HOPPLÖSA) är att de inte går att klistra in/öppna "huset" Som jag laddade ned........???
![]() |
#4 |
Tidigare Ruben
Reg.datum: Oct 2008
|
![]()
Hej!
Du kan ju börja lära dig det här, om de var det som du tänkte på. ![]() http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=2115 |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
|
![]()
Hej tack för sidan ,men då är det bara att böra plugga då..
![]() ![]() Ytligare en hopplös fråga: ... ![]() - Med Gmax går det inte att göra föremål som man kan ändra texten på (ex. en skylt?)?. ???
![]() |
#6 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
|
![]()
Det går att göra i gMax men det kan också göras via script beroende lite på hur du ska ha din text.
Ska du t.ex. ha en stationsskylt med ett namn som går att ändra så går det enkelt att fixa i gMax. Ska du däremot ha destinationskyltar så går det att göra som ovan om du ska ha "Göteborg centrum" som "namn". Problemet är att man bara kan ha en text och jag tror att man inte kan välja typsnitt. Dessutom kan man inte ändra storleken på texten om den blir för lång för skylten. Därför går det bara att ha en viss längd på namnen. Man kan också lösa det via script (otroligt svårt om man inte kan det) så att man kan ha flera namn. Dock fortfarande inte så att storleken kan ändras. Vill du ha "Göteborg cetrum" "Via Sahlgrenska" Alltså ovanpå varandra så är det bästa sättet att lösa detta genom texturer, då du kan använda vilket typsnitt som helst och skriva så många rader med text som du behagar. Detta går att göra enbart i gMax och är inte så svårt. Ska dom vara utbytbara måste det lösas via script. Det är mycket svårare.
![]() |
#7 |
Medlem
|
![]()
Tack, då vet jag att det går.
Jag installerade Gmax i förgår och har knappt gjort ett hus (kub)ens (är nybörjare då..) Finns det någon stans man kan läsa hur man ändrar"scripten" eller de där med ""många namn"" så man kan välja det senare(Texturer)? ![]() Eller har du eller ngn lust att förklara hur man gör från början? Tack så länge!........ ![]() En sak till När du sa stn:s skylt tänkte jag på spårvagns hållplatsen om de går att fixa, för den är formad som en avlång kub på längden med Hållplatsens namn och vilka linjer som går.går det att fixa, texten är ju inte jätte stor; ca:10-15cm i verkligheten.
![]() -En av grundarna- Markus Konduktör på Ringlinien Rangerförare på Spôrvägen ![]() Senast redigerad av GBGtram den 2009-09-19 klockan 21:21. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Medlem
|
![]()
Om du ska lära dig scripting så ska du göra det från början:
http://publish.uwo.ca/~gerard/trainz...ing/index.html Men jag varnar dig, det är otroligt svårt! En stationsskylt med ändringsbar text är hyfsat lätt. Du lägger bara till en attachmentpoint i gMax och sedan fixar man resten i configen. Finns beskrivet i CCG (Content creations guide) Finns att hämta på Auran.com.
![]() |
#9 |
Medlem
|
![]()
Okej, tack, jag fattar bara inte liksom vad attatchmenpoint innebär riktigt(eller var man ska klicka) men jag tänkte göra en sådan stations skylt för jag föredrar att de ska vara så lätt som möjligt....
![]() |
#10 |
Medlem
|
![]()
Börja med att följa dessa tutorialer så lär du dig.
Paul Hobbs, (den undre av dom) är den som tar upp bäst saker. http://www.worldoftrainz.com/Pages/Tutorials.htm http://www.44090digitalmodels.co.uk/cc_tuts.html
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|