|
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
2010-01-12, 21:02 | #1 |
Veteran
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Fagersta
Inlägg: 5 541
|
Min virtuella resa genom Italien!
Min virtuella resa genom Italien Del 1 Turin - Milano Ja, jag har börjat på en virtuell tågresa genom Italien i MSTS. Jag startar i Turin och slutmålet är Reggio Di Calabria i södra Italien. Jag ska försöka att använda olika lok i varje del. Idag körde jag från Turin Porta Nova till Milano Centrale. Lok: E444R Kort om loket: Loken av typen E444 byggdes 1967-68 och togs i trafik 1967. Det var på den tiden världens snabbaste ellok med STH 200 km/h, med prestanda motsvarande japanska Shinkansen. Loket används uteslutande i snabba expresståg, även om Italien numera har ett nätverk med höghastighetståg. Under 80 och 90-talen byggdes loken om med fordonsdator, vissa förbättringar i motorerna samt helt nya fronter för att ge en behagligare arbetsmiljö åt föraren. Bokstaven "R" lades då till på namnet, och står för riqualificazione (uppgraderat). Vagnantal: 7 st. Vagnar: 2 st A61 förstaklassvagnar, 4 st A41 andraklassvagnar och en Nb51 restaurangvagn. Tågtyp: InterCity Plus. Tågnumer: IC 697. Restid: 1 timme 50 minuter. Avgångstid: 06.05. Ankomsttid 07.55. Sträckans högsta hastighet: 180 km/h. Och så bilderna, kommentera gärna! Bild 1: Tåget väntar på avgång från Turin Porta Nova. Bild 2: Riktig restaurangvagn finns självklart! Bild 3: Vi rullar in på Turin Porta Susa. Bild 4: Utsikt åt höger från hytten. Bild 5: Vi passerar en liten lantstation i hög fart, sorry för track monitorn! Bild 6: Vi har stannat i Vercelli. Bild 7: Vi har stannat i Novara. Bild 8: Vi är framme i Milano! Som sagt, det är kul med kommentarer! Nästa del blir Milano - Florens. Den kommer snart!
__________________
Mvh Björn Tågklarerare, Fagersta Central, Nora, Smedjebacken och Mora |
|
2010-01-12, 22:02 | #2 |
Tidigare Ruben
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 907
|
Fina bilder och bra berättelse! Blir sugen på att ladda ner både rutten och tåget och köra där själv. Längtar spänt på nästa del.
|
2010-01-12, 22:06 | #3 |
Veteran
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Fagersta
Inlägg: 5 541
|
Ja, allt finns på trenomania.it. Nästa del kommer nog i morgon, om jag hinner köra den alltså.
__________________
Mvh Björn Tågklarerare, Fagersta Central, Nora, Smedjebacken och Mora |
2010-01-12, 22:08 | #4 |
Tidigare Traindriver94
|
Bra idé Nu blev jag också sugen på att göra en liknande
__________________
Mina arbeten i Trainsimulator 2012: Appleford - Slough Färdig Bergslagsbanan V2.0 Färdig! Bergslagsbanan V3.0 Under arbete! |
2010-01-12, 22:45 | #5 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 912
|
Väldigt bra idé!
Längtar till nästa del...
__________________
Mvh Pirpen |
2010-01-12, 22:52 | #6 |
Veteran
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Fagersta
Inlägg: 5 541
|
Dehär blev visst populärt, så nästa del kommer i morgon. Det blir 4 delar till, Milano - Florens, Florens - Rom, Rom - Neapel och Neapel - Reggio di Calabria. Alla tar ca 2 timmar utom den sista, som tar nära 6 h!
__________________
Mvh Björn Tågklarerare, Fagersta Central, Nora, Smedjebacken och Mora |
2010-01-13, 18:42 | #7 |
Veteran
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Fagersta
Inlägg: 5 541
|
Del 2 Milano - Florens Då var det dags för del två av min resa. I Milano var det 20 minuters väntetid innan jag bordade det blänkande ETR500-tåget för resan mot Florens. Jag var några minuter sen till Bologna, som var det enda stoppet. Efter Bologna är det ganska bergig terräng, därför använde jag elbromsen för att hålla farten. Men något blev fel i motorerna av det och jag var tvungen att stanna för att reda ut det. På så sätt blev jag av med den tid jag hade kört igen och blev till slut 10 minuter sen till Florens. Tåg: ETR500-AV tolvvagnarståg. Kort om tåget: ETR500-AV är en del av snabbtågsfamiljen ETR500. Eftersom Italien har olika spänningar i kontakledningen på de äldre linjerna och på höghastighetsbanorna behövs speciella tåg. AV-versionen är den typ som kan köra på båda spänningarna. Tågfamiljens första versioner började byggas 1988 och de nyaste versionerna tillverkas fortfarande. AV-versionen togs i bruk mellan 2001 och 2005. Toppfarten är 300 km/h. Tågtyp: Eurostar Italia AV. Tågnummer: 9507 FRECCIAROSSA. Restid: 1 timme 45 minuter, pga försening 1 timme 55 minuter. Avgångstid 08.15. Ankomsttid: 10.00, 10.10 pga försening. Sträckans högsta hastighet: 200 km/h. Och så bilderna, kommentera gärna! Bild 1: Bakre drivenheten på Milano Centrale. Bild 2: Ledande drivenhet på Milano Centrale. Bild 3: Vi åker ut från Milano Centrale. Bild 4: Vi kör i 180 km/h på linjen mellan Milano och Bologna. Bild 5: Vi passerar en medelstor station. Bild 6: Vi har stannat i Bologna. Bild 7: Vy från en passagerarvagn. Bild 8: Vi är framme i Florens, stationen heter Santa Maria Novella. Del 3 blir Florens - Rom, den kommer i morgon. Och som sagt, kommentera gärna!
__________________
Mvh Björn Tågklarerare, Fagersta Central, Nora, Smedjebacken och Mora Senast redigerad av bönan den 2010-01-13 klockan 18:45. |
2010-01-13, 22:17 | #8 |
Veteran
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Fagersta
Inlägg: 5 541
|
Förresten, jag ska också påpeka att jag kör efter verkliga tidtabeller och tågnummer, så det är alltså inget som jag hittar på.
__________________
Mvh Björn Tågklarerare, Fagersta Central, Nora, Smedjebacken och Mora |
2010-01-13, 22:38 | #9 |
Tidigare Traindriver94
|
Kör du 2 timmar i sträck då, eller pausar du lite då och då?
__________________
Mina arbeten i Trainsimulator 2012: Appleford - Slough Färdig Bergslagsbanan V2.0 Färdig! Bergslagsbanan V3.0 Under arbete! |
2010-01-13, 22:42 | #10 |
Veteran
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Fagersta
Inlägg: 5 541
|
Ja, normalt sett är det 3-5 minuters stopp på varje station för IC-tågen i Italien, men här blev det lite jobbigt eftersom jag var sen till Bologna. Men annars tar jag paus då och då.
__________________
Mvh Björn Tågklarerare, Fagersta Central, Nora, Smedjebacken och Mora |
2010-01-13, 22:44 | #11 |
Tidigare Traindriver94
|
Nej men jag menar om du pausar spelet och går ifrån datorn?
__________________
Mina arbeten i Trainsimulator 2012: Appleford - Slough Färdig Bergslagsbanan V2.0 Färdig! Bergslagsbanan V3.0 Under arbete! |
2010-01-14, 18:11 | #12 |
Veteran
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Fagersta
Inlägg: 5 541
|
Nej, det gör jag normalt inte medans jag kör. Om det inte händer nå´t viktigt alltså. Tycker det sabbar känslan lite att pausa i onödan...
__________________
Mvh Björn Tågklarerare, Fagersta Central, Nora, Smedjebacken och Mora |
2010-01-14, 18:28 | #13 |
Medlem
|
Du har aldrig flugit longhaul online på IVAO eller VATSIM, va? Har gjort ett antal flygningar Europa-USA i realtid, med NATs, positionsrapporter osv...
Ont: Bönan! Riktigt bra tråd, jag gillar det här. Bra med lite berättelse till bilderna, historia och information om var och vad du kör för något, det gillar jag!
__________________
På internet kommunicerar vi med tecken. Om du stavar och skriver som en idiot kommer du också att bli behandlad som en. Senast redigerad av Dson den 2010-01-14 klockan 18:30. |
2010-01-14, 18:33 | #14 |
Veteran
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Fagersta
Inlägg: 5 541
|
Del 3 Florens - Rom Ja, då har jag kört vidare till Rom efter 30 minuters uppehåll i Florens. Detta var den enda del av streckan där jag körde på höghastighetsbana. Här måste tåget verkligen konkurera ut flyget, med tanke på den korta restiden! Denna bana var världens första höghastighetsbana när den invigdes 1977, och den enda i Italien som är elektrifierad med 3 kv spänning. Därför kan den också trafikeras av vanliga tåg. Med dagens standard är banan relativt kurvig för att vara en höghastighetsbana, och därför används tåg med korglutning. Höghastighetstågen mellan Florens och Rom kör utan undantag non-stop. Tåg: ETR450 Pendolino tiovagnarståg med korglutning. Kort om tåget: ETR450 är det första Italienska tåget med korglutning, och började utvecklas av Fiat på 1970-talet, för den nya höghastighetsbanan Rom - Florens, men började inte serietillverkas fören 1987-92. Tåget designades med sin flygplansnos enbart för utseendet. STH är 250 eller 200 km/h om korglutningen är avstängd eller trasig. Max lutning är 8 grader. Tågtyp: Eurostar Italia AV. Tågnummer: 9405 FRECCIARGENTO. Restid: 1 timme och 33 minuter. Avgångstid: 10.40. Ankomsttid: 12.13. Sträckans högsta hastighet: 250 km/h. Och så bilderna, kommentera gärna! Bild 1: Tåget står redo i Florens. Bild 2: Vy från hytten ut från stationen. Bild 3: Jag tittar in i förstaklassvagnen. Bild 4: Vi rullar ut från stationen. Bild 5: Detta är en av de många tunnlarna på streckan... Bild 6: ... och det här är en av tre djupa bergsskärningar. Linjen är verkligen platt, trotts det bergiga landskapet! Bild 7: Vi åker förbi Roma Tiburtiana, Roms stora station för passerande tåg. Bild 8: Vi är framme på Roma Termini, tåget står på spår 12. Nästa del blir Rom - Neapel, och som jag har sagt, kommentera gärna!
__________________
Mvh Björn Tågklarerare, Fagersta Central, Nora, Smedjebacken och Mora |
2010-01-14, 19:29 | #15 |
Tidigare Ruben
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 907
|
Snygga bilder! Alstom verkar vara stora i Italien!
Senast redigerad av Bombardier Train den 2010-01-14 klockan 19:33. |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|