|
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
2010-10-30, 16:32 | #1 |
Medlem
Reg.datum: Jun 2006
|
RW2 eller Trainz?
Hejsan,
Är ägare till ett par versioner av Trainz, 2004, 2006, 2009 och 2010, och sitter på en hel del material som jag både laddat ner och gjort själv. Har dock tröttnat lite på Trainz tråkiga och "döda" grafik och funderar på att byta över eller i vart fall göra ett seriöst försök att lära mig RW2. Har redan köpt nu då Steam hade 50% vid releasen och om man ser på de rutter som finns gjorda så är det betyldigt mer grafiskt tilltalande än det man många gåger åstadkommer i Trainz trots alla nya versioner genom åren. Dessutom känns RW2 modernt vad det gäller hur man lägger spår, placerar signaler och får dem att fungera mm. Jag bygger i huvudsak egna rutter där jag vill ha en del tåg som körs av AI:n samtidigt som jag kan köra lite "free roam" själv. Min fråga är helt enkelt om det är lönt att lägga tid och energi på att lära sig ett nytt system och om detta kan åstadkomma det jag önskar. Hur fungerar AI:n i RW2 jämfört med Trainz 2010? Kommer jag bli besviken på RW2 om jag vill få AI:n att plocka upp tågset och köra dem någonstans? Tack på förhand! /Mvh Fredrik |
|
2010-10-30, 16:40 | #2 |
Tidigare Traindriver94
|
Jag kan inte göra en jämförelse mellan de två, men AI i RW2 är bra enl. mig.
Man kan t.ex säga åt ett lok att åka och plocka upp vagnar, och sen köra någonstans. Så det mesta är möjligt med AI.
2010-10-31, 00:10 | #3 |
Veteran
Reg.datum: Aug 2001
|
Enkelt svar RW2
2010-11-08, 03:55 | #4 |
Medlem
|
Vatten?
Hej igen,
Jag har börjat klura en del med RW2 och lära mig hur man bygger rutter. Måste säga att det är lite frustrerande att om man testkör och går tillbaka till editorn så hamnar man i det läge man var när man stoppade testkörningen. För att få rätt på allt igen måste man ladda om rutten från början igen. Lite bökigt enligt mig och jag förstår inte riktigt varför de lagt upp det så. Hur som helst är det väl lite en vanesak med. Nu till min egentliga fråga, hur är det med vatten? Jag skulle tex vilja gör en sjö eller en kustlinje men kan inte hitta något annat än floder och andra mindre vattendrag. Hur gör man egentligen sjöar, för förutsätter att går på något vis! Tack på förhand! /Mvh Fredrik Senast redigerad av Fredrik_Lund den 2010-11-08 klockan 03:57. |
2010-11-08, 04:18 | #5 | |
Månadens bild - Mars 2005
Reg.datum: Feb 2002
|
Citat:
Jodå, visst går det att göra sjöar. Du hittar vattnet sist i listan med all växtlighet (Water ...) Det finns lite olika att välja emellan. Till att börja med så är det bara en liten ruta, men genom att klicka på de kantiga fälten med den obestämbara färgen så kan man dra ut hörn och sidor tills man når önskad storlek. De går dock inte att göra hur stora som helst utan man kan få lov att placera flera vattenobjekt brevid varandra om man vill ha en stor sjö eller ett hav. Hoppas att det hjälper dig något. mvh .... Mats PS: Vad gäller Railworks eller Trainz så är det två rätt så olika program, båda med sina för och nackdelar. När du nu ändå äger ett ex av Railworks så tycker jag absolut att du ska ge det ett ärligt försök. Senast redigerad av MatsH den 2010-11-08 klockan 04:23. |
|
2010-11-08, 12:59 | #6 |
Medlem
|
Jag tackar ödmjukast!
Självklart är vatten en växt... |
2010-11-08, 13:26 | #7 |
Månadens bild - Mars 2005
Reg.datum: Feb 2002
|
Japp. Och bananen är en insekt.
Lycka till med byggandet. Posta gärna bilder i screenshots-tråden. mvh .... Mats |
2010-11-08, 13:48 | #8 |
Medlem
Reg.datum: Jun 2004
|
Om det ändå fanns ett sökfält för objektlistan. Vissa saker man laddar ner kan ligga på väldigt mystiska ställen ibland.
Varför editorn börjar där du slutar köra är gjort med grundtanken att man testkör sin rutt, ser att något är fel när man kör t.ex. ett hus svävar i luften, då är det enkelt fixat och sedan hoppar man tillbaka till loket för att fortsätta leta "fel". Hoppas allt går bra med bygget!
2010-11-08, 14:44 | #9 |
Medlem
|
Jo det går sakta sakta, lära sig hur den fungerar samtidigt som man har enettåring som gärna vill ha uppmärksamhet. Jag är pappledig så jag försöker göra lite mellan varven med dottern.
Kan för övrigt rekommendera alla "nybyggare" att leta på youtube efter instruktionsfilmer om hur man gör diverse saker i Railworks! Det finns dels "officiella" och sen en hel del som privatpersoner har gjort. Jag har haft mycket nytta av dem tyvärr var den ingen som visade var man hittade vattnet... Dröjer nog lite till att jag känner att att jag något att visa upp, än så länge är det endast ett en stickspår för att passage på en enkelspårsbana, en bro och lite annat. Har provat en del med signaler, för mig är det viktigt att dessa fungerar på ett hyfsat sätt och att jag kan sätta upp lite AI tåg som gör lite olika ärenden. |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|