![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2010
Ort: Skövde
Inlägg: 34
|
![]()
Mina ai-förare klarar inte av att göra rundgång
![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Filipstad
Inlägg: 239
|
![]()
Det där känner jag igen! Jag har krånglat som sjutton med att få det att fungera. Det finns ett commando som heter "couple to vehicel facing trackmark" som jag använt med mycket bättre resultat. man lägger en trackmark en bit ifrån och använder commandot.
Finns även "couple to vehicel near signal". Något som jag också använt, är när man skall koppla lös vagnarna från loket. Ett commando som heter "uncouple from vehicel" som låter dig välja siffror från 0 till 99. Där är 0 alltid vagnen som sitter i loket, den första alltså. Då slipper man leta namnet på vagnen. prova gärna även att ta bort dvärgsignaler om du har såna och prova. Du kan också prova att hålla växlar på lite avstånd. Lite gleare mellan växlar har jag upplevt underlättat. Har till och med för mig, att jag ibland bytt ut rälsen mot en ny sträcka där det krånglar, och det fungerat sedan, men detta är jag lite osäker på, men inbillar mig i alla fall att det hjälpt. Skriv hur det går! ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
|
![]()
Att ta bort signaler eller använda "couple to vehicle facing trackmark" är bara ett sätt att gå runt grundproblemet. Man ska signalera med rätt signal placerad på rätt ställe.
En autopilot (AP) kör bara efter signalbesked, och inget annat. Det vi kallar AI-förarare har både en AP och en funktion som sätter tågvägen. I fallet "Couple" så söker AI målet, som i detta fall är en vagn, och ställer tågvägen dit. Sen tar AP över. Om AP inte får något signalbesked (signal saknas) väntar den och tvekar, men oftast så smyger den fram till målet så småningom. Om det finns en signal, så är det med största sannolikhet en signal med "standard" funktion, d.v.s. den ger ett stoppbesked p.g.a. hinder i tågvägen. Då försöker couple-funktionen (AI) ställa signalen till kör, men lyckas inte alltid med detta (beroende på hur signalen är gjord). När man ska koppla vagnar med en AP, så måste det finnas signaler (växlingsdvärg eller huvuddvärg) som fungerar rätt. De nya svenska signalerna som kommer, har rätt funktion. När AI har ställt tågvägen, så får AP körbesked (gult signalbesked = kör varsamt) med dom nya signalerna. Couple-funktionen i AI behöver aldrig försöka manipulera signalen.
__________________
svenolov I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse). |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2010
Ort: Skövde
Inlägg: 34
|
![]()
Då får jag försöka få min signalering att fungera bättre. Jag har inte riktigt tid att experimentera nu men är jätteglad för svaren!
Tack än en gång! ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|