Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > DTG - Train Simulator > DTG - Train Simulator - Allmänt

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-02-24, 22:25   #16
Dson
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: Morgongåva, Uppland, Sweden
Inlägg: 2 767
Skicka ett meddelande via MSN till Dson
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Hawk Visa inlägg
Hej
Jag kollade noga, men kunde inte se några doserade kurvor.
Det finns nästan inga kurvor, dom som är där har så stor radie att det inte märks. På sista bilden har jag försökt se om spåren lutar, men det är omöjligt att se.
Tänk på att kurvor där hastigheten är låg, sällan brukar vara doserade.
Men jag ska ta en ny titt, jag kanske har sett i syne?
__________________
På internet kommunicerar vi med tecken. Om du stavar och skriver som en idiot kommer du också att bli behandlad som en.
Dson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-02-24, 22:33   #17
Hawk
Veteran
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Mölndal
Inlägg: 4 267
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Dson Visa inlägg
Tänk på att kurvor där hastigheten är låg, sällan brukar vara doserade.
Men jag ska ta en ny titt, jag kanske har sett i syne?
Hehe, om du kan visa en bild på det, så skall jag äta upp min hatt
__________________

Hawk besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-02-24, 22:58   #18
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 500
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Dson Visa inlägg
Tänk på att kurvor där hastigheten är låg, sällan brukar vara doserade.
Ödmjukt, skulle jag då vilja be att få opponera mig...

Nog är det rälsförhöjning ute på linjen allt, även om hastigheten är låg. Här mellan Bofors och Nora, typiskt när banan var i "skarp drift" var det 70 km/t för rälsbuss och 50 km/t för loktåg, i min värld ganska låg hastighet. Radier som snävast 280m om jag minns rätt. Och rälsförhöjning är det definitivt på alla kurvor, ganska mycket på sina ställen. Här både riktar och stoppar vi banan för några år sedan.

Nu hade det inte riktigt med Woodheed-rutten direkt att göra, ber om ursäkt till trådskaparen, men kunde inte hålla trutan... nu igen...
Bifogade bilder
Filtyp: jpg ralsforhojning.jpg (242.6 KB, 46 visningar)
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-02-24, 23:30   #19
bönan
Veteran
 
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Fagersta
Inlägg: 5 541
Standard

Kommer med ett till exempel, på Siljansbanan mellan Mora-Noret och Siljanssågen finns det en mycket kraftig kurva med STH60, som är rejält doserad.
__________________
Mvh Björn

Tågklarerare, Fagersta Central, Nora, Smedjebacken och Mora
bönan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-02-24, 23:42   #20
Basse
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2004
Ort: Stockholm
Inlägg: 797
Standard

Rälsförhöjning förekommer iprincip i alla kurvor med anledning av:
Komfort
Fordonet kan välta
Fordonet kan klättra över ytterrälen
Samt att spåret kan förskjutas i sidled.

För den totalt ointresserade anordnas rälsförhöjning enligt:
h=V^2*1500/R*9,81*3,6^2
Där hastigheten är i km/h tack vare 3,6^2 i nämnaren, 1500 är spårvidden i normalspår grovt förenklad. R, cirkulärkurvans radie och 9,81 är gravitationskonstanten.
Vi kan även härleda det här till 11,8*V2/R så blev det genast mycket enklare.

Dock så är växlar "alltid" i rakspår. Detta blev vääääldigt OT men nu kanske alla känner sig lite visare en fredagkväll...
__________________
/Tänk först. Tänk igen. Tänk igenom allt en gång till. Skriv sen.\\Basse

Senast redigerad av Basse den 2012-02-24 klockan 23:43.
Basse besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-02-24, 23:46   #21
Dson
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: Morgongåva, Uppland, Sweden
Inlägg: 2 767
Skicka ett meddelande via MSN till Dson
Standard

Jag borde kanske varit tydligare... Jag pratade inte om spår på linjen i verkligheten, utan om spår på bangårdar i Railworks, vilket var vad Hawk visade bild på, och de brukar inte vara doserade. Speciellt inte i Railworks.
Ber om ursäkt för det

Har för övrigt gjort lite efterforskningar i RW3 och jo, det finns doserade kurvor i rutten. Dock inte särskilt tydligt, men det finns där
__________________
På internet kommunicerar vi med tecken. Om du stavar och skriver som en idiot kommer du också att bli behandlad som en.
Dson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-02-25, 00:04   #22
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 500
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Dson Visa inlägg
Jag borde kanske varit tydligare... Jag pratade inte om spår på linjen i verkligheten, utan om spår på bangårdar i Railworks, vilket var vad Hawk visade bild på, och de brukar inte vara doserade. Speciellt inte i Railworks.
Ber om ursäkt för det

Har för övrigt gjort lite efterforskningar i RW3 och jo, det finns doserade kurvor i rutten. Dock inte särskilt tydligt, men det finns där
Jo, tänkte nog allt att det var så du menade, men tog tillfället i akt att skapa en liten trevlig OT-utsvävning... men, repliken från Basse... Hmmm. Det är snart banarbetsvecka i Nora, bara snön ger sig... här finns det ju sakkunskap ju...
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:53.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009