|
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
2012-02-24, 22:25 | #16 | |
Medlem
|
Citat:
Men jag ska ta en ny titt, jag kanske har sett i syne?
__________________
På internet kommunicerar vi med tecken. Om du stavar och skriver som en idiot kommer du också att bli behandlad som en. |
|
2012-02-24, 22:33 | #17 |
Veteran
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Mölndal
Inlägg: 4 267
|
Hehe, om du kan visa en bild på det, så skall jag äta upp min hatt
__________________
|
2012-02-24, 22:58 | #18 | |
Hedersmedlem
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 500
|
Citat:
Nog är det rälsförhöjning ute på linjen allt, även om hastigheten är låg. Här mellan Bofors och Nora, typiskt när banan var i "skarp drift" var det 70 km/t för rälsbuss och 50 km/t för loktåg, i min värld ganska låg hastighet. Radier som snävast 280m om jag minns rätt. Och rälsförhöjning är det definitivt på alla kurvor, ganska mycket på sina ställen. Här både riktar och stoppar vi banan för några år sedan. Nu hade det inte riktigt med Woodheed-rutten direkt att göra, ber om ursäkt till trådskaparen, men kunde inte hålla trutan... nu igen... |
|
2012-02-24, 23:30 | #19 |
Veteran
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Fagersta
Inlägg: 5 541
|
Kommer med ett till exempel, på Siljansbanan mellan Mora-Noret och Siljanssågen finns det en mycket kraftig kurva med STH60, som är rejält doserad.
__________________
Mvh Björn Tågklarerare, Fagersta Central, Nora, Smedjebacken och Mora |
2012-02-24, 23:42 | #20 |
Medlem
Reg.datum: Jun 2004
Ort: Stockholm
Inlägg: 797
|
Rälsförhöjning förekommer iprincip i alla kurvor med anledning av:
Komfort Fordonet kan välta Fordonet kan klättra över ytterrälen Samt att spåret kan förskjutas i sidled. För den totalt ointresserade anordnas rälsförhöjning enligt: h=V^2*1500/R*9,81*3,6^2 Där hastigheten är i km/h tack vare 3,6^2 i nämnaren, 1500 är spårvidden i normalspår grovt förenklad. R, cirkulärkurvans radie och 9,81 är gravitationskonstanten. Vi kan även härleda det här till 11,8*V2/R så blev det genast mycket enklare. Dock så är växlar "alltid" i rakspår. Detta blev vääääldigt OT men nu kanske alla känner sig lite visare en fredagkväll...
__________________
/Tänk först. Tänk igen. Tänk igenom allt en gång till. Skriv sen.\\Basse Senast redigerad av Basse den 2012-02-24 klockan 23:43. |
2012-02-24, 23:46 | #21 |
Medlem
|
Jag borde kanske varit tydligare... Jag pratade inte om spår på linjen i verkligheten, utan om spår på bangårdar i Railworks, vilket var vad Hawk visade bild på, och de brukar inte vara doserade. Speciellt inte i Railworks.
Ber om ursäkt för det Har för övrigt gjort lite efterforskningar i RW3 och jo, det finns doserade kurvor i rutten. Dock inte särskilt tydligt, men det finns där
__________________
På internet kommunicerar vi med tecken. Om du stavar och skriver som en idiot kommer du också att bli behandlad som en. |
2012-02-25, 00:04 | #22 | |
Hedersmedlem
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 500
|
Citat:
|
|
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|