|
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
2012-05-04, 18:58 | #61 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2011
|
Hej igen
Kan rapportera att nu står den på banan i alla fall. Så nu kan jag återgå till själva loket igen. Jag labbade lite med PVsofts nya exporter för att se om jag kunde normalmappa texturerna. Men resultatet blev katastrofalt av någon anledning med flippade ytor och flyttade attatchment points så det blev (tills vidare) en alldels vanlig export och vanliga texturer utan normalmappning. Grejen är ju att det blir en lite för matt yta för min smak, få se om det går att ordna. LOD fattas också
MVH / BjörnL Senast redigerad av bjornl den 2012-05-04 klockan 19:04. |
2012-05-04, 20:47 | #62 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
|
Love me tender
Härlig tender. Ser fantastisk ut.
Enda felet är att jag nu måste lägga ner mer jobb på min tender för den ser inte bra ut bredvid... |
2012-05-04, 22:19 | #63 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
|
bjornl,
du kan ju få en viss glans på ytorna genom att göra reflective maps. om du kikar på nåt av mina senare ånglok har jag använt en reflect-texture som ser ut som en guldfärgad julgranskula och satt reflection, specular och glossiness till mellan 5 och 10%. Du kan ju prova detta!
2012-05-04, 23:33 | #64 | |
Veteran
Reg.datum: Jun 2008
|
Citat:
Antar att du menar att den är för "matt" i gämförelse med loket!!?? Loket å tedern bör väl ha ungefär samma patina. I så fall är det nog bättre att sänka gaman lite, öka kontrasten, och dutta i en aning blåton i stället. Tog mej friheten att labba lite lätt på din bild. Sen finns ju även möjligheten att göra normalmapps-texturer med PEVSofts program "Images2tga" oxå (men det kanske du visste redan).
2012-05-05, 07:21 | #65 |
Medlem
Reg.datum: Mar 2006
|
Normalmappen har egentligen inget med exporten ifrån 3d programmet att göra. Om exportern går över XML fil så behöver du bara lägga till en rad i den för att få en textureslot som kan användas som normalmap. Sedan måste du förståss skapa själva normalmappen också.
Det är smidigt med specularity som finns i alpha kanalen för normalmappen dvs man kan styra hur blanka olika delar av objektet skall vara. Personligen hatar jag för övrigt alla objekt som blänker och har sig, det verkar vara en sjukdom i Trainz att allt skall vara blankt. Man kan delvis komma runt det genom att skruva ner solbelysningen i environment inställningarna för sin rutt, men egentligen borde man gå igenom vart enda objekt och sätta om specularity värdena, alldeles för ofta 1.0,1.0,1.0 . Jag har till och med hittat buskar med dessa värden och det ser naturligtvis inte bra ut.
2012-05-05, 18:35 | #66 |
Medlem
|
Hej LAn , Ekan och Bear
Jag labbar på och provar era råd. Nej som loket (Aurans FULA PB 15) skall tendern inte alls se ut, hu. Men jag vill hitta en marginell ökning av reflektion på tendern så att den blir som i GMax, i trainz är den lite mattare. Men som sagt det blir knappt synbart det jag vill åstadkoma.
2012-05-06, 14:52 | #67 |
Medlem
|
Lod
Hej
Med ca 8800 polys exl. boggie så är ju tendern en bra kandidat för LOD. Jag har av någon anledning tvekat att testa LOD men nu har jag tagit steget och det var hyggligt enkelt att få till. Bilden visar low poly modellen och det är enkelt att bara strippa bort saker från high poly modellen så det gör snabbt att göra denna variant. Jag valde att bara ha två LOD nivåer för att inte tvinga Trainz att skifta mesh så ofta (och av lathet). Nu till det fina, low poly modellen har 748 polys, dvs. mindre än 10% av high poly modellen. Efter att ha twekat när (avståndsmässigt) bytet sker så kan man inte se när det händer, och det sker ändå ganska snabbt. Nu skall jag ge mig på markskugga.
2012-05-06, 18:45 | #68 |
Medlem
|
Jag ändrade mig, ingen markskugga just nu.
Istället har jag börjat med att textruera hytten. Det som är knepigt här är att hitta en balans mellan hytt och tender så att de ser ut att höra till samma lok. Just nu är hytten lite anorlunda än tendersidorna. Lite mattare och lite mindre blåaktig. Vad tycker ni, funkar det ihop?
2012-05-06, 19:06 | #69 |
Tidigare v10
Reg.datum: Nov 2005
|
Ser bra ut!
Men hade nog belönat sig att leka runt lite med olika värden i textur filen för tendern för att få det lite jämnare i nyansen. |
2012-05-07, 09:14 | #70 | |
Medlem
|
Citat:
Hur menar du då, mellan de olika delarna på tendern eller mellan tendens sidor och hytten?
2012-05-07, 11:44 | #71 | |
Veteran
|
Citat:
Tycker nog att det ser ganska bra ut, lite småjusteringar (i färgton bl.a) kanske, så blir det helt perfekt = samma patina. Vet av egen erfarenhet att det brukar bli mycket justerande hit å dit, även när man använder fototexturer, det är inte "bara" att klippa å klistra. T.ex olika bilder på en å samma tender, lok, eller vad det nu kan vara, kan bli helt tokigt "olika", beroende på när, var, och hur dom är tagen (i skugga, i solljus, etc, etc).
2012-05-07, 18:08 | #72 |
Veteran
|
Tag lärdom av....
... av bjornls karriär som mästerbyggare, det började med några enkla, och snygga, byggnader. Nu producerar han lok av Mästarklass.
Det vore kul om andra kunde lära av bjornl. Det är mycket "blod, svett och tårar" och vägen kan synas lång och snårig - men titta vad bjornl kan åstadkomma idag!!!! Bara att lyfta på hatten och låta sina få kvarvarande gråa hårstrån fladdra i fartvinden !!!! :a pplad::tum upp::tumm e_upp:
2012-06-06, 17:06 | #73 |
Medlem
|
Hej igen
Efter att ha ramlat under Trainz horisonten ett bra tag på grund av arbete och annat så är jag på väg att få tid igen till DONJ. Så jag kan i alla fall berätta att Malleten inte är övergiven utan att arbete fortgår. Mera detaljer är på plats som strålkastare och Tryckluftspump. Sen håller jag på att texturera pannan, men det är ett litet H**vete att få rätt.
MVH / BjörnL Senast redigerad av bjornl den 2012-06-06 klockan 17:14. |
2012-06-07, 14:56 | #74 |
Veteran
|
Håller med Lennart, MÄSTERKLASS .
Och du vet väl att det är bättre med ett "rent h*lvete", än lite skit i hörnen, det torde väl även gälla textureringen på loket oxå, hehe . Lite OT kanske, men jag såg att din tråd har drygt 2.500 visningar, och det har postats 72 inlägg (merparten är väl dina egna inlägg). Med andra ord, det dräller inte av positiva kommentarer och glada tillrop här heller, TRÅKIGT!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
2012-06-07, 15:36 | #75 |
Veteran
|
Det är synd att...
...detta superbygge inte får mer gensvar. Alla 2500 som varit inne och gluttat - har ni hört talas om nåt som heter "hejarop", det brukar leda till bättre prestationer, eller har alla ni på läktaren somnat ??? Det pågår faktiskt en mycket intressant "spel" på detta forum, med nytänkande och utveckling av utomordentliga "assets" och skripts.
Till den Björn som iallfall inte sover vill jag bara säga: Texturera på, vi väntar så ! "Super non plus ultra" = "(ung. Superbt, går inte att göra bättre, på ett nordiskt språk)" kan man kalla ditt Malletlok
|
|