Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-12-20, 19:20   #136
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard Just det Bengan,

, men kan du hitta en bra ritning på GS M25 så kan det bli intressant till våren !?
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-12-21, 15:55   #137
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard Gatukorsningar med gatsten och spårvagnsspår ...

... är under utveckling. För att få detta snyggt krävs en antal varianter:

En gatuspline med trottoar på båda sidor.
En med trottoar till vänster
En med trottoar till höger
En utan trottoarer.

Dessa måste ha en svag nivåskillnad i x-led för att inte interferensen skall bli för störande när de överlappar.

Sen behövs ett antal sceneryobjekt för olika saker:

Ett antal trottoarhörnbitar i olika vinklar för att täcka hål som uppkommer i gathörn (ett finns på bilden)
En rombisk mittbit att täcka det hål som uppkommer i mitten på en 4-vägskorsning typ Brunnsparken.

På bilden syns även en "Refug" (från franskans ord för tillflykt) samt två s.k. "Fontellare" (efter polischef Ernst Fontell) som skydd mot den våldsamma trafiken.

Behov uppstår säkert av fler saker.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg lan_20131221_0000.jpg (295.8 KB, 113 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-12-21, 16:14   #138
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
... är under utveckling. För att få detta snyggt krävs en antal varianter:

En gatuspline med trottoar på båda sidor.
En med trottoar till vänster
En med trottoar till höger
En utan trottoarer.

Dessa måste ha en svag nivåskillnad i x-led för att inte interferensen skall bli för störande när de överlappar.

Sen behövs ett antal sceneryobjekt för olika saker:

Ett antal trottoarhörnbitar i olika vinklar för att täcka hål som uppkommer i gathörn (ett finns på bilden)
En rombisk mittbit att täcka det hål som uppkommer i mitten på en 4-vägskorsning typ Brunnsparken.

På bilden syns även en "Refug" (från franskans ord för tillflykt) samt två s.k. "Fontellare" (efter polischef Ernst Fontell) som skydd mot den våldsamma trafiken.

Behov uppstår säkert av fler saker.
Mkt coolt. Ser väldigt bra ut.
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-12-21, 21:23   #139
torpet
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 72
Standard

Helt fantastiskt fint alltsammans. Och t.o.m. Fontellare. Så härligt göteborgskt. Men naturligtvis inbegriper jag hela projektet med underbart fint gjorda spårvagnar från Göteborg! Som vanligt med mästarens skickliga hantering.
-Torpet-
torpet besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-12-21, 23:09   #140
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Smile Tack Torpet...

... du fick mig att våga ladda upp Mustangerna som "Julklapp"

http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=34729

... eller som Åssbon skulle uttrycka det: "de va la på tiden!"

"Gul Jod" då till alla enträgna Trainzare!
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-12-22, 11:16   #141
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard Kom på en sak ...

... som jag lade till i hytten till M23. Om ni drar ner höger framfönster och trycker 2 ggr på Å så kan ni låtsas göra en manuell växelomläggning med spettet.
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-12-22, 14:34   #142
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
Standard

Får tacka så hemskt mycket för Mustangerna.

Blir till att klona och kladda på dom i framtiden, så att nassarna i Kärrtorp får sina SS-vagnar och kanske blir lite lyckligare, fast det är lite skillnad på dom vagnarna som rullade här uppe.

Såg att det var två släp som var för högertrafik och ett släp för vänstertrafik.
Har inte kollat närmare vad som skiljer dom två släpen åt, mer än själva skyltningen. Vad är det för skillnad på dom?

Snart dax att avslöja vad Brämare är för något och antalet Mustanger i hallarna. Brämare har jag Googlat på och hittat svaret, men är fortfarande nyfiken på antalet i hallen.
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-12-22, 15:10   #143
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

De två släpen för högertrafik kommer sig av att jag först gjorde det som har dubbeldörrarna bak vilket inte stämde med verkligheten i Göteborg utan det andra med påstigning fram är det riktiga att använda i Gbg.
Men kanske SS-ligan kan uppskatta den ordentligt högervridna varianten

Du får gjärna avslöja vad en brämare var, det är ju pälstider nu!

Hur många mustanger man kan knô in i en vagnhall får ni själva finna ut när den dagen kommer
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-12-22, 15:41   #144
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg

Du får gjärna avslöja vad en brämare var, det är ju pälstider nu!
Då kommer jag med avslöjandet om vad en Brämare är för något och får väl krypa till korset och erkänna, att det hade jag ingen aning om, innan det togs upp här i tråden.

Brämare är ett gammalt yrke, där man syr fast pälskanter på kläderna.

Undra om det finns någon som utför detta arbete i Sverige idag eller om yrket är helt utdött.
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-12-22, 17:25   #145
Jockes
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 856
Standard

Väldigt fina vagnar!!! Men, Högervagnen (den ena av dem) saknar ett fönster för konduktören. Kanske han tröttna på arbetstiderna och stack hem..?
Bifogade bilder
Filtyp: jpg jetekol_20131222_0000.jpg (209.5 KB, 72 visningar)
__________________
//Joakim Wahlberg
Jockes besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-12-22, 19:51   #146
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Tack Jockes,
det är det öppningsbara som skall öppnas när icke dörrsidan är vänd mot perrongen.
Skall kolla detta!
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-12-22, 20:29   #147
Jockes
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 856
Standard

Perfekt Lennart!! Men jag undrar om strömavtagaren, tycker den dels sitter för långt bak, och är på tok för liten. Den ska väl ändå nå upp till en höjd på ca 6m? (mätte precis, och "standardhöjden" på Spårvägskontaktledning i Trainz är 5,5-6m vid en mätning jag nyss gjorde, så nog borde den vara högre (ser jättekonstigt ut tyvärr vid nuvarande spårvägar jag har byggt)).
__________________
//Joakim Wahlberg
Jockes besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-12-22, 21:13   #148
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Jockes Visa inlägg
Perfekt Lennart!! Men jag undrar om strömavtagaren, tycker den dels sitter för långt bak, och är på tok för liten. Den ska väl ändå nå upp till en höjd på ca 6m? (mätte precis, och "standardhöjden" på Spårvägskontaktledning i Trainz är 5,5-6m vid en mätning jag nyss gjorde, så nog borde den vara högre (ser jättekonstigt ut tyvärr vid nuvarande spårvägar jag har byggt)).
Då får du väl bygga om!
Jag har valt att lägga kontaktledningshöjden på 5,0 m på alla spårvagnar för att få kompatibilitet.
En verklig strömavtagare har en funktionshöjd mellan 4,2 och 6,5 m. tyvärr finns inget sådant i Trainz.

En sak till: Jag laddar upp massor av bilder under byggets gång, just för att få feedback , att komma med sånt där efter att vagnarna är uppladdade kommer jag inte att bry mig om !!!

Om man inte gillar mina strömavtagare så varsågod och bygg egna då!
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn

Senast redigerad av lan den 2013-12-22 klockan 21:22.
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-12-22, 21:27   #149
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
Standard

Tog en snabbkoll angående höjden för svenska spårvagnar.

Där ligger höjden i snitt mellan 5,2 och 5,5 meter (Frankrike runt 6 meter)

Mustangen ligger på 5,1 meter i Trainz (M5 har jag inte kollat på).

Tyskarna har byggt några banor för spårvagn till Trainz och deras höjd i Trainz ligger på ca: 5,4 meter.

Om du kunde få upp strömavtagaren till 5,4 meter, då finns det mycket tyskt spårvagnsmaterial som man skulle kunna använda.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg bengolle_20131222_0000.jpg (169.7 KB, 61 visningar)
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-12-22, 21:38   #150
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
Standard

Hmmmmm, Lennart.

Vi har inte sett direkt några bilder med Mustangen tillsammans med kontakledning och även om så vore. Så skulle det nog ha varit svårt att avgöra höjden.

Det är egentligen bara i detta inlägg, som vi verkligen hade kunnat reagera och uttala oss om höjden. Där du nämner 5 meter. Själv har jag inte vetat höjden exakt, mer än att ledningen brukar sitta lägre än för vanliga tåg p.g.a. lägre spänning i ledningarna och inte samma säkerhetsavstånd då behövs.

http://www.e-buzz.se/forum/showpost....&postcount=125
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:56.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009