Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > DTG - Train Simulator > 3D-design - DTG - Train Simulator

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2014-03-18, 17:04   #91
Kungsfisk
Medlem
 
Reg.datum: May 2013
Ort: Skåne
Inlägg: 396
Standard

Gjorde en Lua fil och länkade den i engineblueprintets skriptdel. Var det allt?
Haha, och nej det gick tyvärr inte

Testa gärna så att det inte är min dator som strular. Funkar det direkt hos er
kanske jag måste göra något annat på min sida.

Länk till uppdaterad KFP
__________________
X2000 LATEST BEST 5TH JUNE
Kungsfisk besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-03-18, 17:23   #92
Basse
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2004
Ort: Stockholm
Inlägg: 797
Standard

Det fungerade för mig när jag exporterade. Men behövde lägga till ett script längst ner i blueprintet. Fältet heter Script Component. Det behövs en lua fil för simulation blueprintet och ett för loket kan man säga.

Testa denna om det fungerar för dig annars är det något annat som är fel.
Bifogade filer
Filtyp: rar KFP.rar (436.3 KB, 8 visningar)
__________________
/Tänk först. Tänk igen. Tänk igenom allt en gång till. Skriv sen.\\Basse
Basse besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-03-18, 17:26   #93
Kungsfisk
Medlem
 
Reg.datum: May 2013
Ort: Skåne
Inlägg: 396
Standard

Funkade!!! Tack!! O jösses vad detta gör mig glad!!!
__________________
X2000 LATEST BEST 5TH JUNE
Kungsfisk besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-03-18, 18:12   #94
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 802
Standard

Va roligt att du blev glad!
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-03-18, 19:57   #95
Kungsfisk
Medlem
 
Reg.datum: May 2013
Ort: Skåne
Inlägg: 396
Standard

Gällande glas, skall glasrutorna vara ett eget objekt eller räcker det med att man lägger ett material direkt på ytan som representerar förnstret.

På swengelska så blir det typ, kan man applya material till en eller flera faces...typ. Var det begripligt?

Och eftersom dokumentationen är gammal, hur många smoothing groups får man ha (idag om det ändrats)?
__________________
X2000 LATEST BEST 5TH JUNE
Kungsfisk besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-03-18, 21:41   #96
ADDE
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2012
Ort: Södermalm
Inlägg: 1 366
Skicka ett meddelande via MSN till ADDE Skicka ett meddelande via Skype™ till ADDE
Standard

dagens railworks har stöd för "raindrops". prova kör ett av RWs lok i regnigt väder. Tror det gäller annat när det kommer dit.

Men jag har ingen aning, ville bara säga att det låter skoj att det går framåt i övrigt!
__________________
Mvh SummerADDE

Alla mina projekt till Train Simulator Classic är nedlagda. Jag kommer härmed fokusera på att skapa rutter och innehåll till Train Sim World i fortsättningen.

Alla mina downloads på Google Drive kommer att tas bort permament den 31:a agusuti 2024.
ADDE besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-03-19, 07:47   #97
Kungsfisk
Medlem
 
Reg.datum: May 2013
Ort: Skåne
Inlägg: 396
Standard

In_game2.jpg

Jadå, en liten morgonupdate såhär innan man glider ner till affären för att köpa sin frukostmüsli.

Jag har experimenterat och bråkat en väldans massa med olika exporteringalternativ m.m. och börjar närma mig vad jag skulle säga är acceptabelt.
Ni får usäkta den något usla kvaliten på bilden som råkade bli mäktigt komprimerad.

Texturen är inget att tala om (placeholder) och som ni ser är den i vääääääääääääääldigt låg upplösning.
(Och världssämst uvw...)

Notera dock att boggin har en färdig textur!! (men långt ifrån slutgiltig, den råkade bara så att den var lättast att mappa upp för att testa )
...och att lite hydraulik finns med i bilden dessutom. Inte helt 100 på hur jag skall knyta ihop det med animationer
men det kan vi ta i ett senare skede.

Trappsteg under dörrarna har lagts till samt dörren där bak.
Dimensioner är omarbetade och krökningar inåt taket är nu mer åt verkligheten till.
Fönstren har dimensionerats om lika så sidofönstret. Dock tycker jag inte att jag
får helt rätt på proportionerna av någon anledning med sidofönstret och backspegeln men det löser sig.

Om ni inte är för morgontrötta så kanske ni lägger märke till att boggiarna inte rört på sig.
Varför är lite av ett mysterium än så länge
__________________
X2000 LATEST BEST 5TH JUNE

Senast redigerad av Kungsfisk den 2014-03-19 klockan 08:30.
Kungsfisk besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-03-19, 08:02   #98
Kungsfisk
Medlem
 
Reg.datum: May 2013
Ort: Skåne
Inlägg: 396
Standard

In_game_1.jpg

En annan bild som lite bättre visar detaljer än den första dock inte den senaste 3D modellen. Men jag tänkte nämna några saker.

Föst, förarfönstren och sidofönstren går nu INÅT och inte UTÅT.
De är överdrivet mycket inskjutna men det är med flit än så länge
Det gör det helt enkelt lättare att arbeta med. Bra när man testar skuggmodellen

De har även fått nya dimensioner. Sidofönstret är inte helt 100% för jag fick flytta det en gnutta för att få plats med backspeglarna.

Den övre raden med lyktor har minskat i storlek.
Den undre raden med lyktor är inte rörd med skall plattas till och göras något smalare.

Här är även lättare att urskilja de nya detaljerna i boggin, trappsteg till loket
samt luckor i underredet i mitten. Vinklarna för ventilation längst uppe är skarpare
och geometrin går även där inåt och inte utåt som det gjort innan.

Taket har fått överlag rundare profil samt utskärning i förberedande syfte för pantograferna.
Båda dörrarna har återbesökts och handtagen har installerats även om de knappt syns på denna bild

Observera hacket i nosen. Ingen aning om hur det kom ditt haha!
Nosen har jag återbesökt ett par gången men det börjar ta sig.
Ser jämnare och slätare ut gång för gång.

Jag tror dock att den noterbara "plåtböjningen" som går i loket, alltså den linjen
som kommer ner ovanifrån sidofönstret görs bäst synlig med någon reflektions-map
i ett senare skede

Detaljnivån är lite si och så, inte mycket har hänt på den fronten egentligen.
Ritningar är på väg och lära komma senare i veckan eller tidigast nästa vecka.
Just nu är det boggin som har det bästa referensmaterialet. Skall ta ett ryck på den senare i dag tänkte jag.
__________________
X2000 LATEST BEST 5TH JUNE

Senast redigerad av Kungsfisk den 2014-03-19 klockan 08:29.
Kungsfisk besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-03-19, 09:26   #99
ADDE
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2012
Ort: Södermalm
Inlägg: 1 366
Skicka ett meddelande via MSN till ADDE Skicka ett meddelande via Skype™ till ADDE
Standard

Ser mycket fint ut!

Men jag tänkte på nosen, ska det inte finnas möjlighet att multa två x2-tågsätt, tycker du?

Fast, ja. Idag syns hela koppeln så det blir mycket enklare att multa två tågsätt. Det vore kul om du tog fram en variant av X2 och UB2X med koppel istället för nos, också.

Se gärna på ICE3 eller "Super Express concept" hur RSC har löst det här med koppel bakom nos. Även Class 380 i GARL är intressant. Kopplar jag ihop två 380r så fälls dörrarna upp och ihop så passagerare kan gå emellan dessa vagnar. Dessutom jobbar granders på en liknande lösning på X31K, med dess luckor... tänkte om X2:ans koppelskydd fälls bort när man multar två enheter...
__________________
Mvh SummerADDE

Alla mina projekt till Train Simulator Classic är nedlagda. Jag kommer härmed fokusera på att skapa rutter och innehåll till Train Sim World i fortsättningen.

Alla mina downloads på Google Drive kommer att tas bort permament den 31:a agusuti 2024.
ADDE besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-03-19, 10:23   #100
Micke.L
Tidigare Traindriver94
 
Reg.datum: Aug 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 508
Skicka ett meddelande via MSN till Micke.L
Standard

Härligt att problemen löste sig och att du är på banan igen. Underbart hög hastighet du håller, väldigt uppskattat

Har du någon tanke på vad du skulle vilja ge dig på när X2000 är färdigt?

Själv fick jag sluta jobbet tidigare, fast får betalt fram till lunch, så man kanske ska bygga lite bana "med lön" nu på förmiddagen Kanske rentav en 200km/h-sträcka som denna skapelse kan få dundra fram på inom kort
__________________
Mina arbeten i Trainsimulator 2012:
Appleford - Slough Färdig
Bergslagsbanan V2.0 Färdig!
Bergslagsbanan V3.0 Under arbete!
Micke.L besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-03-19, 10:37   #101
Hamp3
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2013
Ort: Skåne
Inlägg: 134
Standard

Hade faktiskt en bild på lager som visar två sammankopplade X2'or:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/.../WP_000427.jpg

För övrigt tror jag att det var detta tåg som rev ner kontaktledningen framför "mitt" Öresundståg på en inte alltför vacker dag i höstas...
__________________
//Hamp3

SJ InterCity (X31K)
Hamp3 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-03-19, 12:45   #102
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 802
Standard

Otroligt framgång!
Kollade en sak om snöplogen, enligt senaste bifogade bilden är plogen annorlunda än din.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-03-19, 17:29   #103
Kungsfisk
Medlem
 
Reg.datum: May 2013
Ort: Skåne
Inlägg: 396
Standard

Vad tycker ni? Skall jag göra nosen med koppling istället så kan jag göra en "mjuk nos" senare?
Hade inte varit något problem för mig och hade varit lärorikt att arbeta och ta
fram kopplingar som funkar i Railworks så tror minsann jag gör så
__________________
X2000 LATEST BEST 5TH JUNE
Kungsfisk besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-03-19, 18:23   #104
KMW
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Karlstad, Sverige
Inlägg: 988
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Kungsfisk Visa inlägg
Gällande glas, skall glasrutorna vara ett eget objekt eller räcker det med att man lägger ett material direkt på ytan som representerar förnstret.

På swengelska så blir det typ, kan man applya material till en eller flera faces...typ. Var det begripligt?

Och eftersom dokumentationen är gammal, hur många smoothing groups får man ha (idag om det ändrats)?
Du kan ha olika material på olika faces inom samma objekt.
Fast ibland blir det både enklare och mer ekonomiskt att göra det som separata objekt.
Då kan man gömma undan de andra delarna medan man jobbar.
KMW besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-03-19, 18:26   #105
Hamp3
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2013
Ort: Skåne
Inlägg: 134
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Kungsfisk Visa inlägg
Vad tycker ni?
Det är ditt projekt men personligen älskar jag detaljer och sådant som ofta klassas som "lull-lull" så för min del hade varit jättehäftigt om man kunde fälla upp och ner nosen!!
__________________
//Hamp3

SJ InterCity (X31K)
Hamp3 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:21.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009