|
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
2014-07-26, 18:35 | #721 |
Medlem
Reg.datum: May 2013
Ort: Skåne
Inlägg: 396
|
Woho, nu har vi slutljus som fungerar...fast bara i enkelset och inte multat.
__________________
X2000 LATEST BEST 5TH JUNE |
2014-07-26, 18:43 | #722 |
Tidigare Traindriver94
|
__________________
Mina arbeten i Trainsimulator 2012: Appleford - Slough Färdig Bergslagsbanan V2.0 Färdig! Bergslagsbanan V3.0 Under arbete! |
2014-07-26, 19:02 | #723 |
Medlem
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sweden
Inlägg: 1 427
|
Mina kommentarer idag är:
__________________
Mvh, Roger |
2014-07-26, 19:03 | #724 |
Medlem
Reg.datum: May 2013
Ort: Skåne
Inlägg: 396
|
TUMME UPP!!
Och det var ju inte en taskig rutt heller precis
__________________
X2000 LATEST BEST 5TH JUNE |
2014-07-26, 19:05 | #725 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 912
|
Grym film på ett grymt tåg! Har lite svårt för X2000 utan noskon, men man vänjer sig säkert..
__________________
Mvh Pirpen |
2014-07-26, 19:10 | #726 |
Medlem
Reg.datum: May 2013
Ort: Skåne
Inlägg: 396
|
Jag tycker också hytten gungar på tok för mycket. Vet inte exakt vad variablerna i cab camera gör så får testa mig fram. X2 tycker jag i annat fall är läskigt mjukt att åka på.
Jag kan göra siffrorna större Siffrorna borde uppdateras samtidigt som hud:en men jag skall kika på vad som skulle kunna orsaka "delayen".
__________________
X2000 LATEST BEST 5TH JUNE |
2014-07-26, 22:23 | #727 |
Medlem
|
Nej, Siffrorna i HUDen uppdaterar inte samtidigt som siffrorna på förarpanelen. Samma "Delay" finns också på Class 695.
HUDens siffror går uppåt när den är på .5, t.ex. när man är på 105.6 så står det 106 i HUDen. Därför blir det även delay när t.ex. "Overspeed" ska dyka upp... På förarpanelen visas inte 106 förrän tåget når 106.0 i hastighet.
__________________
Mvh SummerADDE Alla mina projekt till Train Simulator Classic är nedlagda. Jag kommer härmed fokusera på att skapa rutter och innehåll till Train Sim World i fortsättningen. Alla mina downloads på Google Drive kommer att tas bort permament den 31:a agusuti 2024. |
2014-07-27, 15:37 | #728 |
Medlem
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sweden
Inlägg: 1 427
|
Jag testade på en Tysk rutt som har Km/h och här slår det om från tex 80 Km/h på den digitala hastighetsmätaren till 81 Km/h först en stund efter HUD:en slagit om till 81.0 Km/h. Här slår det alltså inte om när man passerar 80.5 eller 80.6.
__________________
Mvh, Roger |
2014-07-27, 15:55 | #729 |
Medlem
Reg.datum: May 2013
Ort: Skåne
Inlägg: 396
|
Hmm...jag vet inte hur HUD:en updaterar sig men siffrorna i hytten visar avrundat nedåt. Ett par exempel:
134.0 = 134 134.3 = 134 134.8 = 134 135.0 = 135 135.3 = 135 135.8 = 135 Dvs mina siffror visar inte 135 såvida du faktiskt inte uppnått den hastigheten. HUD:en verkar vara 134.0 = 134 134.3 = 134 134.8 = 135 135.0 = 135 135.3 = 135 135.8 = 136 Är detta något ni anser vara ett problem? Jag kan naturligtvis ändra så att siffrorna vissas på annat sätt. Personligen föredrar jag som det är, dvs avrunda nedåt till närmaste heltal F.ö gör jag goda framsteg med korglutning m.m Har även gjort tonvis med andra småsaker, däribland gungandet i kameran, rättat till effektkurvorna m.fl. Det är högst troligt att vi kommer att få "fuska" med värden. Jag byggde en väldigt, väldigt...väldigt lång raksträcka och inte ens på den gick det att komma upp i 200 i rimlig tid.
__________________
X2000 LATEST BEST 5TH JUNE |
2014-07-27, 16:17 | #730 |
Veteran
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Fagersta
Inlägg: 5 541
|
Tycker inte att det är något problem. Hastighetsmätarna är väl knappast så exakta i verkligheten ändå. Åtminstone på Rc6 (som har samma typ av mätare) uppdatera siffrorna så pass långsamt att man ofta hoppar över ett antal kilometrar. Vid inbromsning blir indikeringen alltså tex 122-119-116. Det syns i detta klipp: https://www.youtube.com/watch?v=2QiIJjDTi4k
__________________
Mvh Björn Tågklarerare, Fagersta Central, Nora, Smedjebacken och Mora Senast redigerad av bönan den 2014-07-27 klockan 16:20. |
2014-07-27, 16:42 | #731 |
Medlem
Reg.datum: May 2013
Ort: Skåne
Inlägg: 396
|
Du skulle inte kunna förklara om du kan vad som händer med ATC'n i den där videon? Det skulle hjälpa mig programmera den till X2an
__________________
X2000 LATEST BEST 5TH JUNE |
2014-07-27, 17:09 | #732 |
Medlem
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sweden
Inlägg: 1 427
|
Nä, det är inget större problem.
__________________
Mvh, Roger |
2014-07-27, 17:28 | #733 | |
Veteran
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Fagersta
Inlägg: 5 541
|
Citat:
Tåget kör från Uppsala mot Sala, på en sträcka med STH 130 + procentuellt överskridande (10% för loktåg, 30% för X2) = STH 140 för loktåg (notera att alla sträckor har en så kallad "takhastighet" som aldrig kan överskridas, oavsett procentuellt överskridande. 140 skulle kunna vara den högsta möjliga hastigheten här oavsett inställt överskridande. Det framgår i linjeboken.). Strax efter Heby finns en kurva med STH 110 + överskridande. 120 visas i förindikatorn och 140 i huvudindikatorn. Gällande STH är alltså 140 och kommande 120. Notera att inget händer vid passage av varningstavlan för 110, eftersom ATC känner till tågets bromstal och därför inte varnar ytterligare fören det är dags att bromsa. Några sekunder senare piper det till och 120 börjar blinka i huvudindikatorn. Nu är det dags att börja bromsa. Ytterligare några pip för att påkalla uppmärksamhet. Där 120 börjar går huvudindikatorn över till att visa fast 120. Om vi hade åkt och andra hållet, och en ökning av STH var aktuellt, är det enda som händer att huvudindikatorn slår om från 120 till 140 när hela den inmatade tåglängden har passerat hastighetstavlan. Ett pip vid ändrad hastighet. Förindikatorn är alltså helt släckt vid ökad hastighet. Notera att hastigheten vid procentuellt överskridande alltid avrundas neråt till närmaste 5-tal. Hoppas du hänger med..!
__________________
Mvh Björn Tågklarerare, Fagersta Central, Nora, Smedjebacken och Mora Senast redigerad av bönan den 2014-07-27 klockan 17:31. |
|
2014-07-27, 19:00 | #734 |
Medlem
Reg.datum: Jun 2004
Ort: Stockholm
Inlägg: 797
|
Lite mer onödigt vetande till bönans inlägg som annars tog upp det bra.
Informationen i förindikatorn kommer att börja blinka 13s innan ATC kommer begära broms (förblinkintervall). 8s kvar till ATC ingriper så hoppar informationen över till huvudindikatorn med en tonstöt och blinkar (huvudblinkintervall), 3s kvar till broms så piper det två gånger (tonintervall). Hastigheten måste ha kommit ner under angiven hastighet +9km/h för att ATC inte ska bromsa, dock kommer överhastighet blinka och pipa om hastigheten är mer än 4km/h för fort.
__________________
/Tänk först. Tänk igen. Tänk igenom allt en gång till. Skriv sen.\\Basse |
2014-07-27, 20:39 | #735 |
Medlem
Reg.datum: May 2013
Ort: Skåne
Inlägg: 396
|
Super!
Jag är övertygad att det går att återskapa i RW. Säg att vi gör ATC'n programmeringsbar...ex om man klickar på siffrorna så växlas dem mellan sigelset eller multipelset. När man tryckt där lyser inmatningsknappen och då får man trycka på den så är det klart. Det som i sådant fall skulle ske i skriptet är endast att värdet för hur tidigt ATC'n skall ge föraren signaler. Detta kan också drivas av distansen till nästa signal och tågets hastighet, så förprogrammerar man värden som passar. Det är bara två animationer, två kontrollers och fyra rader skript Fråga: Om man kör fortare än 9km/h över angiven hastighet som du sa Basse, bromsar tåget automatiskt då? När tar ATC'n över?
__________________
X2000 LATEST BEST 5TH JUNE |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|