Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Övrigt > Arkiverade forum > Lokaltrafik

Stängt ämne
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2003-03-28, 14:29   #31
Byggare Bob
Guest
 
Inlägg: n/a
Standard

Varför åka tunnelbana överhuvudtaget, satsa på SPÅRVÄG istället!
 
Gammal 2003-03-28, 16:50   #32
Pson
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Linköping, , Sweden.
Inlägg: 2 663
Skicka ett meddelande via ICQ till Pson Skicka ett meddelande via MSN till Pson
Standard

Hej!

Spårväg suger. Tunnelbana är mycket bättre.
Vad tror du går snabbast och är mest effektivt?
Tunnelbana eller Spårväg?

Med vänlig hälsning:
Pson

X 2000 - Kungen av sveriges järnvägar.
Pson besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-03-28, 17:00   #33
Fredrik
Admin & STW-member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 5 814
Standard

Tycker det där var ett ganska i mitt tycke korkat svar Pson.

Spårväg lär gå betydligt mycket fortare än t-bana i t.ex Göteborg. Bara lera under Göteborg så det är svårt (omöjligt?) att bygga t-bana där vilket gör spårvägen tämligen överlägsen.

Finns inget som säger att t-bana skulle vara så mycket snabbare. Det måste ju finnas möjlighet att bygga t-bana för det första. Går inte det är spårväg betydligt snabbare än t-bana, inte sant...


/Fredrik
Forumvärd
Fredrik besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-03-28, 17:11   #34
Pson
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Linköping, , Sweden.
Inlägg: 2 663
Skicka ett meddelande via ICQ till Pson Skicka ett meddelande via MSN till Pson
Standard

Hej!

Om vi förutsätter att man kan bygga både Tunnelbana och Spårväg är ju Tunnelbanan ganska överlägsen.

Tänk dig att en spårvagn kanske har plats för 80 resenärer så har väl i alla fall C20-tågen plats för det dubbla. Om inte mera.

Tunnelbana accelererar snabbare och kan köra fortare (?) än Spårvagnen.

Så, om vi säger att vi har Tunnelbana och spårväg mellan samma ställen och vi räknar med att spårvägen har bilar, trafikljus, övergångsställen m.m. tror jag nog vi kan få fram att Tunnelbanan är det snabbare sättet.

Någon som sätter emot?

Med vänlig hälsning:
Pson

X 2000 - Kungen av sveriges järnvägar.
Pson besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-03-28, 20:25   #35
Richard
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2002
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 549
Skicka ett meddelande via MSN till Richard
Standard

Pson det beror helt på vad det är för typ av spårvangn både vad det gäller fart aceleration och antal pasagerare.
vad det gäler vilket som är snabast så beror det på olika faktorer.
i berlin t.ex. är spårvägen snabare än tunelbanan deta pga. att spårvägen har egna körfält.singnal prioretering bätre planerad samt bätre planerade vangnar.
I Stockholms fall så skule jag nog säga att t-bana är bätre i inerstan på visa områden. men att spårvägen skule vara både snabare och mer efektiv i förorten.
Nej stockholm borde satsa på Light rail istälet för tunelbana och spårväg.
se t.ex usa. som har Light Rail i många städer där man kör med spårvangnar model störe/tunelbana model mindre i förorten i hastigheter på up till ca 120 km/h som sedan går ner under jord och fungerar som tunelbana i städerna.
deta är ett konsept som jag tror skule fungera bra för Stockholm.
Richard besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-03-28, 22:10   #36
Rojje
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Jan 2002
Ort: Stockholm
Inlägg: 732
Standard

Måste bara säga att på bana 1 (gröna linjen) så går det att köra jättemjukt med en C20, bara man är koncentrerad. Först bör man skaffa linjekännedom så att man vet var alla "normal" doppningar av börvärdet (max.sth för tillfället) finns, tar inte så lång tid. Sedan lär man sig var man normalt får tågkänning under rusningstrafiken och även håller koll på börvärdet innan man trycker på snabbstarten. Ett exempel är Medborgarplatsen norrut, är börvärdet inte 50 km/h, utan ca 45 km/h så är det tåg inne vid Slussen= starta lugnt, helst utan snabbstarten så går tåget inte in i bromskurvan omedelbart med resultatet att det blir fullbroms.
Sedan tar ju C20:s bromsar bättre än Cx, ATP:n ger bara order om fullbroms, mellanlägen finns inte.

På bana 2 och 3 (röda och blå linjen) så är det hela lite annorlunda inställt, en inbromsning där av HS-systemet ger inte lika stor inbromsning.

Mikael, din resa berodde nog på en förare som bara kände till två lägen på pådraget, av eller på. Fullt tills inbromsning sker, sedan fullt igen och inbromsning, sedan fullt igen osv.............!

Slutligen krävs det mer av föraren generellt på bana 1 beroende på det lite halvjobbiga signalsystemet som är lite "känsligt" för en inte helt vaken förare, "pip pip" säger det, sedan har du tre sekunder på dig att inleda bromsningen. Till vilken hastighet vet du inte i förväg, om det nu inte är ett ställe där börvärdet alltid faller, annars blir du tagen av ATP:n. Konsten är att förutse var börvärdet kommer att falla och inleda bromsningen precis innan börvärdet faller, då ligger man på rätt sida om marginalerna.

Det dumma SL gjort är att tåget får reda på vad kommande målhastighet är och avståndet dit, men SL tyckte det var onödigt! att föraren skulle få den informationen, tågen skulle ju ändå köras med ATO (automatiskt körning)!!!!


Roger f.d tutf(tunneltågförare) på bana 1 och 3
Rojje besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-03-29, 18:05   #37
Pson
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Linköping, , Sweden.
Inlägg: 2 663
Skicka ett meddelande via ICQ till Pson Skicka ett meddelande via MSN till Pson
Standard

En expert har talat!
- Om några år kommer du nog knappt märka att C20-tågen bromsar, Mikael!

Med vänlig hälsning:
Pson

X 2000 - Kungen av sveriges järnvägar.
Pson besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-03-30, 19:01   #38
Kvarne
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: STHLM, , Sweden.
Inlägg: 1 462
Skicka ett meddelande via ICQ till Kvarne Skicka ett meddelande via MSN till Kvarne
Standard

Hejsan!

1. Det berodde inte på att föraren inte kunde tåget! Det berodde på att det var tåg framför, därav den ryckiga och oberäkneliga resan.

2. Det kommer man visst det Pson. Ett C20 tåg har sånna hårda bromsar! Sedan så måste jag påpeka att spårväg är bättre än tunnelbana ibland, men ibland är tunnelbana bättre. Att bara säga att
Tunnelbana rockar, spårväg suger, det är fel. Ett exempel:

Vi säger att jag står vid Gullmarsplan och jag ska till Alvik. Då är det mkt bättre att åka med tvärbanan(Spårvägen) till Alvik, än vad det är att åka med tunnelbanan till Alvik. Det går både fortare och är åxå relativt bekvämt sätt att ta sig till Alvik.

Sen vill jag passa på att påpeka att spårväg inte behöver stanna vid övergångställen/släppa fram bilar. Spårvägen8 har företräde. Ta gärna reda på fakta innan du postar. [V][B)][}]



Mvh: Kvarne
------------------

6666 *Stockholms Sexigaste buss*
(Scania CR112 H10)
Kvarne besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-03-30, 23:00   #39
Pson
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Linköping, , Sweden.
Inlägg: 2 663
Skicka ett meddelande via ICQ till Pson Skicka ett meddelande via MSN till Pson
Standard

Hej!

Lite fördelar @ C20:

* Vagn 2000 är till 94% återvinningsbar.
* Mycket resurssnålare.
* Rymligare vagn.
* Tystare vagn.
* Ljusare vagn.
* Snabbare vagn.

* Utrustad med effektivt ventilationssystem.
* Ljusskyltar som talar om vart tåget befinner sig.
* Smakfull inredning av Lasse Åberg.

* Möjlighet till radiokontakt med föraren.
* Föraren har mycket bättre uppsikt över vagnen.
* Videokameror så att föraren kan se vad som pågar.

* Hjulen ställer in sig i kurvorna vilket minskar slitage och ljud.
* Bredare dörrar.
* Flera och större fönster.

Behöver jag fortsätta?


Med vänlig hälsning:
Pson

X 2000 - Kungen av sveriges järnvägar.
Pson besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-03-31, 11:57   #40
Kvarne
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: STHLM, , Sweden.
Inlägg: 1 462
Skicka ett meddelande via ICQ till Kvarne Skicka ett meddelande via MSN till Kvarne
Standard

Citat:
quote:Originally posted by Pson

Hej!

Lite fördelar @ C20:

* Vagn 2000 är till 94% återvinningsbar.
* Mycket resurssnålare.
* Rymligare vagn.
* Tystare vagn.
* Ljusare vagn.
* Snabbare vagn.

* Utrustad med effektivt ventilationssystem.
* Ljusskyltar som talar om vart tåget befinner sig.
* Smakfull inredning av Lasse Åberg.

* Möjlighet till radiokontakt med föraren.
* Föraren har mycket bättre uppsikt över vagnen.
* Videokameror så att föraren kan se vad som pågar.

* Hjulen ställer in sig i kurvorna vilket minskar slitage och ljud.
* Bredare dörrar.
* Flera och större fönster.

Behöver jag fortsätta?


Med vänlig hälsning:
Pson

X 2000 - Kungen av sveriges järnvägar.
* Det är Cx åxå...
* Var har du fått det ifrån? C20 drar mkt mkt mer el.
* Nej, Cx är minst lika rymlig...
* Ja det har du rätt i...
* Cx kan vara minst lika ljus
* Nej, Cx är lika snabba..
* Ja, men det krävdes rejäla klagomål från sthlmare...
* Ja, men de krånglar ibland, lätt att installera i Cx
* Ursäkta mig, men är du medveten om att Lasse Åbergs säten finns i
Cx åxå?
* Ja, men knappen är väldigt dumt placerad
* Hur menar du?
* Ja
* Sant
* Ja, men det krävs onödigt utrymme till dem
* Cx och C20 har exakt lika många fönster (48st i ett fullängdståg)
Räknar man med dörrarna har Cx fler fönster....
Återigen ber jag dig: Ta reda på fakta istället för att försöka
hitta på saker....
[V]
--------------------------------------
Nackdelar C20
* En rejält störande signal när dörrarna stängs(Den senare)
* Sega dörrar
* Ryckig körning
* Drar rejält mkt el i jämförelse med Cx
* Om man fastnar är det mkt svårare att komma loss än vad det är i Cx
* Det verkar som att man har satsat mer på design med C20 än med
säkerhet =Dåligt
* C20 har ont om bra stå-platser
* C20 har automatisk uppstart, vilket inte Cx har =Nackdel
* C20 har ej öppningsbara fönster, vilket är en stor nackdel jämtemot
Cx
* Det är större risk att göra illa sig i C20 än vad det är i Cx

Fördelar med C20

* C20 Lättare att städa(Även sköts dåligt)
* Går tystare
* Går mjukare

Nackdelarna är desstu fler än fördelarna...[V][xx(]



Mvh: Kvarne
------------------

6666 *Stockholms Sexigaste buss*
(Scania CR112 H10)
Kvarne besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-03-31, 12:02   #41
Kvarne
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: STHLM, , Sweden.
Inlägg: 1 462
Skicka ett meddelande via ICQ till Kvarne Skicka ett meddelande via MSN till Kvarne
Standard

Sen är det ju så att Lasse Åberg bara designat Sätena(Som finns i både C20 och en del Cx) inget annat...[}]



Mvh: Kvarne
------------------

6666 *Stockholms Sexigaste buss*
(Scania CR112 H10)
Kvarne besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-03-31, 12:04   #42
Pson
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Linköping, , Sweden.
Inlägg: 2 663
Skicka ett meddelande via ICQ till Pson Skicka ett meddelande via MSN till Pson
Standard

Mina källor kommer från hemsidor på internet.
Så du som TROR DU ÄR EXPERT på allting kan ta och lugna ner dig en aning.

Tro inte att du kan allt, och ifrågasätt inte folk som lagt ner massor timmar på hemsidor om stockholms tunnelbana och kan brödrostmycket mera än dig.



Med vänlig hälsning:
Pson

X 2000 - Kungen av sveriges järnvägar.
Pson besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-03-31, 12:10   #43
Pson
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Linköping, , Sweden.
Inlägg: 2 663
Skicka ett meddelande via ICQ till Pson Skicka ett meddelande via MSN till Pson
Standard

Jag skrev upp 15 fördelar men C20.
Och du skrev 10 "nackdelar."

Vem vinner? [}]

Dessutom är C20-fönstren större. [8D]

Med vänlig hälsning:
Pson

X 2000 - Kungen av sveriges järnvägar.
Pson besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-03-31, 14:51   #44
Kvarne
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: STHLM, , Sweden.
Inlägg: 1 462
Skicka ett meddelande via ICQ till Kvarne Skicka ett meddelande via MSN till Kvarne
Standard

Men snälla Pson!

Om du öppnar dina ljusblå så ser man tydligt även på hemsidor om tunnelbanan att Cx har fler fönster

Hur kan du veta om jag är expert eller ej.

Sedan vill jag veta vilka sidor du varit på, www.tunnelbana.com & welcome.to/tunnelbana ser man glasklart att Cx har lika många fönster...

Edit
Ja du skrev fler fördelar men om du kollar noga så ser du att jag sågade de flesta av dem i och med att de inte stämde/var felaktiga...



Mvh: Kvarne
------------------

6666 *Stockholms Sexigaste buss*
(Scania CR112 H10)
Kvarne besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-03-31, 15:02   #45
Kvarne
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: STHLM, , Sweden.
Inlägg: 1 462
Skicka ett meddelande via ICQ till Kvarne Skicka ett meddelande via MSN till Kvarne
Standard

Pson! Det står ingenstans på www.tunnelbana.com eller liknande sidor att C20 har tex mer fönster...

Jag ifrågasätter inte dem, utan det du skriver!
Jag vet mkt väl att de kan mer än mig, det är inte de jag klagade på, jag klagade på att du skrev saker som var felaktiga...
Så sluta beskylla mig och påstå saker om mig som inte är sanna...



Mvh: Kvarne
------------------

6666 *Stockholms Sexigaste buss*
(Scania CR112 H10)
Kvarne besöker inte forumet just nu  
Stängt ämne

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Kvarnes Julgodis 2003 [Många&stora bilder] Kvarne Off-topic 3 2003-12-17 21:58
Uppläggning av filer till e-buzz Fredrik MS Trainsimulator - Allmänt om MS Trainsimulator / Open Rails 3 2003-12-01 14:21
!!! Varning till er som fotar i Stockholms T-bana Kvarne Off-topic 44 2003-08-07 19:04
Konvertera från Trainz till MSTS, går det? Pierre Off-topic 8 2003-03-04 23:18
Nu är min akt. färdig till JBJ knasen MS Trainsimulator - Allmänt om MS Trainsimulator / Open Rails 16 2003-01-31 14:05



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:38.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009