| 
	
| Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. | 
		
			
  | 
	|||||||
| Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa | 
![]()  | 
	
	
| 
		 | 
	Ämnesverktyg | Visningsalternativ | 
| 
			
			 | 
		#481 | 
| 
			
			 Senior Member 
			
			
			
			Reg.datum: Nov 2001 
				Ort: ,  ,  . 
				
				
					Inlägg: 895
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			Hej Mazz! 
		
		
		
		
		
		
		
	Jag tycker att det ska vara enkelspår längs stam banan på många ställen. På dom bilder jag har set från malmbanan är det ofta enkelspår. Men kom ihåg, det är bara min åsikt. Hur som hälst tycker jag LLJ ser jätte bra ut ![]() MVH Zzarr  | 
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#482 | |
| 
			
			 Hedersmedlem 
			
			
			
			Reg.datum: Sep 2001 
				Ort: Vendelsö 
				
				
					Inlägg: 4 502
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 Citat: 
	
 Hej Zzarr! tack för din åsikt, uppskattas när nån tycker till! Det blir dock dubbelspår för hela stomnätet, bara för att jag vill det...    Närå, jag resonerar så här att LLJ är inte Malmbanan, eftersom den är långt ifrån en avbildning. Den är snarare EN malmbana.I min malmbana så är malmtransporterna visserligen anledningen och uppkomsten av banan, men senare har även andra, väldigt betydande transportbehov infunnit sig, med sina heltåg. T.ex oljetransporterna till Antberg, cementtransporterna till Kirvik... På det kommer óxå den mängd med industrier som har vuxit upp utmed banan och allt detta sammataget har naturligtvis gett upphov till en betydande persontrafik, eftersom det här är ett livaktigt område. Med alla dessa trafikslagen som förekommer, så blir det helt enkelt inte bra med en enkelspårsträcka på stomnätet, då skulle aktiviteterna inte bli bra. Primärt ska rutten bli underhållande, sekundärt en avbild av Malmbanan. Men, det kommer ju finnas stora sträckor som är enkelspåriga. de 6 mil långa sträckorna till de två malmfälten är t.ex enkelspåriga båda två. dessa kommer dock inte att färdigställas i första releasen, dock är de spårlagda fram till ändstationen. Egentligen, så alla baner som inte är stomnätet, dvs Landbäck - Leleå, är enkelspåriga. SJ-banan är ju dock flerspårig. det ger ju lite omväxling också i en och samma aktivitet, vilket jag själv tycker är unbderhållande. ![]() Här på bilden timmerbanan:   Så, jag hoppas att enkelspårsanhängarna ska bli nöjda oxå... ![]()       /Mats A LLJ forum: http://forum.wendel.nu/viewforum.php?f=14  | 
|
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#483 | 
| 
			
			 Moderator 
			
			
			
			Reg.datum: Dec 2002 
				Ort: Jönköping 
				
				
					Inlägg: 2 867
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			Snygg bild Mazz! 
		
		
		
		
		
		
		
	![]() Jag gillar att det är variationer på "spårigheten"! ![]() Det gör det hela rutten ännu finare...[  ]Olaf Lindström, Olis  | 
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#484 | 
| 
			
			 Hedersmedlem 
			
			
			
			Reg.datum: Sep 2001 
				Ort: Vendelsö 
				
				
					Inlägg: 4 502
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			På tal om spårighet... 
		
		
		
		
		
		
		
	Ny smalspårstextur tagen i bruk: ![]()       /Mats A LLJ forum: http://forum.wendel.nu/viewforum.php?f=14  | 
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#485 | 
| 
			
			 Hedersmedlem 
			
			
			
			Reg.datum: Aug 2001 
				Ort: Sundsvall, Sweden. 
				
				
					Inlägg: 6 922
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 | 
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#486 | 
| 
			
			 Hedersmedlem 
			
			
			
			Reg.datum: Sep 2001 
				Ort: Vendelsö 
				
				
					Inlägg: 4 502
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			Tack, Pierre!   
		
		
		
		
		
		
		
	![]() Det är ett eget hop-kok. Hittade äntligen ett fint spår vid AGJ i Anten i helgen, som fick stå förebild för texturen. Rälsens ovansida kommer fortfarande från rustytracks, men den ska bytas den oxå. Men, det blir nog ungefär samma resultat dock, kommer hålla mig ungefär til den proportionen slitet/rostigt. Sidorna är dock egna, dom oxå.       /Mats A LLJ forum: http://forum.wendel.nu/viewforum.php?f=14  | 
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#487 | 
| 
			
			 Moderator 
			
			
			
			Reg.datum: Dec 2002 
				Ort: Jönköping 
				
				
					Inlägg: 2 867
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			Wow! Den va snygg...[ 
		
		
		
		
		
		
		
	 ]Kan du kanske lägga upp den till oss vanliga "RE byggare"? ![]() ![]() Olaf Lindström, Olis  | 
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#488 | |
| 
			
			 Medlem 
			
			
			
			Reg.datum: Jul 2002 
				Ort: At the east side of nothing 
				
				
					Inlägg: 1 024
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 Citat: 
	
 //Json ![]() Json, lackerare på BOPGE  | 
|
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#489 | 
| 
			
			 Hedersmedlem 
			
			
			
			Reg.datum: Sep 2001 
				Ort: Vendelsö 
				
				
					Inlägg: 4 502
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			Tack Json! 
		
		
		
		
		
		
		
	Känner mig dock hyggligt klar nu med den, har bara en lite justering kvar... Nu är spåret helylle hemgjort... ![]() ![]() Ja, det är klart jag ska lägga upp det, ifall nån vill använda den.       /Mats A LLJ forum: http://forum.wendel.nu/viewforum.php?f=14  | 
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#490 | 
| 
			
			 Hedersmedlem 
			
			
			
			Reg.datum: Sep 2001 
				Ort: Vendelsö 
				
				
					Inlägg: 4 502
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			Har pysslat lite vidare på LLJ...  
		
		
		
		
		
		
		
	Dubbelspåret mellan Grusele och Saffenhög är helt klart nu, så nu är det dubbelspår hela vägen mellan Landbäck och Leleå. Fortfarande finns det ordentligt med enkelspårssträcker ändå, men den här linjeuppbyggnaden blir både logisk och underhållande tror jag. Jag börjar bli lite klar med Motes oxå... okey, det går nog att roa sig en kväll till i Motes, men här är ett litet delresultat iallafall. Motes är ju orten där smalspåret ansluter till LLJ:s stomnät (numera dubbelspårigt..   ) och här finns omlastningsspår mellan smal och normal, överföringsramp så Bosses överföringsvagnar har nånstans att ta vägen...    Om nån skulle råka ha en riktig överföringsramp, så vore det skoj...   Den här är bara påhittad...      /Mats A LLJ forum: http://forum.wendel.nu/viewforum.php?f=14  | 
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#491 | 
| 
			
			 Hedersmedlem 
			
			
			
			Reg.datum: Aug 2001 
				Ort: Sundsvall, Sweden. 
				
				
					Inlägg: 6 922
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			Och för att vara påhittad blev rampen mycket bra! 
		
		
		
		
		
		
		
	Rutten ser helt underbar ut. Den är rent ut sagt vacker! Har undrat över nått dock? Blir det kontaktledningsstolpar på smalspårsdelen? Eller tänker du fimpa tråden sen och köra både med och utan stolpar, som i rutten Denmark?   http://pirpen.cjb.net/  | 
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#492 | 
| 
			
			 Senior Member 
			
			
			
			Reg.datum: Apr 2003 
				Ort: ,  , Sweden. 
				
				
					Inlägg: 207
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			Kan du skicka den där spårtexturen till mig min e-mail är oskar_717@hotmail.com.
		 
		
		
		
		
		
		
		
	 | 
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#493 | 
| 
			
			 Hedersmedlem 
			
			
			
			Reg.datum: Sep 2001 
				Ort: Vendelsö 
				
				
					Inlägg: 4 502
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			Nja, jag har funderat fram o tillbaka vad gäller kontaktledningen...  Å ena sidan, så ser det beige ut att på normalspåret bara ha stolpar och ingen tråd...  Å andra sidan, ser det lika beige ut att ha tråd på smalspåret om det inte ska vara kontakteledning... 
		
		
		
		
		
		
		
	Så, gissningsvis kommer jag ha luftledning även på smalspåret, även om det inte är det jag egentligen vill.. Men, då skulle jag vilja ha trä-kontaktledningsstolpar, egentligen... Så, jag är inte jätteklar över hur jag kommer att göra, sammanfattningsvis... ![]() ![]()       /Mats A LLJ forum: http://forum.wendel.nu/viewforum.php?f=14  | 
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#494 | 
| 
			
			 Medlem 
			
			
			
			Reg.datum: Jul 2002 
				Ort: At the east side of nothing 
				
				
					Inlägg: 1 024
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			Någon får bygga luftledningssektioner som man kan plasera ut, sen får man lägga tråden på 999meters höjt, vet ej om det går men det är en tanke! 
		
		
		
		
		
		
		
	//Json ![]() Json, lackerare på BOPGE  | 
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#495 | 
| 
			
			 Moderator 
			
			
			
			Reg.datum: Dec 2002 
				Ort: Jönköping 
				
				
					Inlägg: 2 867
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			Har du några bilder på sådana ramper? 
		
		
		
		
		
		
		
	Isåfall får du en till rutten!  [8D](hoppas jag...)Olaf Lindström, Olis  | 
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
![]()  | 
	
	
		
| Ämnesverktyg | |
| Visningsalternativ | |
		
  | 
	
		
  |