|
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
2004-02-20, 19:48 | #556 |
Member
Reg.datum: Dec 2002
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 96
|
Det ser helt fantastiskt ut det du gör Mazz. Som gammal tågnörd blir jag så himla inspirerad av att se ditt bygge att idéerna om framtiden med MSTS ser obegränsat ut. [] Genomtänka spårplaner och snygg landskapsdesign blir det som gör LLJ till den bästa rutten som skapats nånsin enligt mitt tycke. Ser fram emot releasen. [^]
/ P E |
2004-02-20, 19:59 | #557 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 912
|
Ja, LLJ är en rutt som ser ut att kunna lägga beslag på första platsen. En mycket fin och väl genomtänkt rutt. Tack Mazz!
http://pirpen.cjb.net/ |
2004-02-20, 22:08 | #559 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 500
|
Tack goa för era snälla kommentarer! [:I]
releaseplan är man ju alltid försiktig med... huh, alltid svårt, men det tar tid, den saken är klar... Men, de stora sakerna som är kvar är egentligen två vad gäller en förstarelease.. Den ena är Innarvet, som jag inte jobbat med sedan jag byggde spåren och där ska stadsmiljön byggas upp. Nu har jag betydligt mer stadsobjekt att bygga med än när jag anlade staden, så det ska nog gå ganska bra. Det andra som är kvar är inte en stor sak utan många små... Det är sträckan mellan Dandret och Innarvet som ska vara klar till första release och det är en hel del linjearbete förståss att göra där, ett knippe med småorter som ska ordnas till.. Ett gäng med industriområden som ska bli klara... osv.. Men, det är medvind just nu, peppar, peppar... En första release till våren, försommaren kanske... [?] Infarten till Dandrets bangårdar... Malmtåg till höger, persontåg längst till vänster, övriga i mitten tack... Kustpilen i Lappland...? hmm, nåja, en tidigt sommarmorron är den på väg in mot Dandrets centrum iallafall.. /Mats A |
2004-02-24, 19:56 | #560 |
Tidigare mrdaddydj
|
Vill ha!!!! Vill Ha!!!! Vill köra!!! vill köra!!!! Du e bäst på din rutt!!!!!
E.H |
2004-02-25, 02:54 | #561 | |
Hedersmedlem
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 500
|
Citat:
Nu vet jag lite mer om sträckornas längd, har mätt upp följande sträckor. (Utgående ifrån att simulatorn visar riktigt..) : - Dandretbanan är ganska precis 70km - Mellan Leleås malmhamn och Dandret så är det 197km - Mellan Innarvet och Dandret är det 175km Mellan Leleås malmhamn och Dandrets malmterminal blir den längsta sammanhängande körsträckan på LLJ. Har jobbat med signalsättning på Dandretbanan och den är nu helt klar: Sträckan är helt enkelspårig, men har 4 stationer på sträckan som accepterar möten. Hastighetsgränserna är också satta och det är 130km/t som bashastighet på banan, men med några ställen där man tyvärr måste ner till 80km/t pga det bergiga landskapet. Dandretbanan är trots den kuperade terrängen ändå ganska jämnhög, inga större lutningar att forcera här inte. Värre är det ju på Antberglinjen, där Dandretbanan ansluter, där finns det håriga lutningar. Men, malmtågen går ju tommma i uppförsluten, så det är inga problem att orka med... Pinans plats är nu ombyggd i sin södra utfart, då den var en direkt katastrof tidigare... Malmtåg utanför köksfönstret på två villor där var inte trevligt varken för husägarna eller järnvägen. LLJ löste i allafall in tomterna och medverkade till att de två berörda familjerna kunde flytta till andra sidan älven till ett betydligt trevligare område. /Mats A |
|
2004-02-27, 19:10 | #562 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 500
|
En hel del arbete ute på linjen pågår just nu... Övergångar är alltid trevliga att titta på:
Annars är det som står på agendan att signalsätta ifrån Antberg ner till Landbäck nu. Dandretlinjen är en hel del tester gjorda på som utfallt ganska bra trafikmässigt. Det tar ungefär en och en halv timma för ett malmtåg att knalla från Dandret upp till stombanan, så det kommer vara väldigt mycket malmtågensbana, Dandretlinjen. Jag hade tänkt lite drygt 11 avgångar med malmtåg (och lika många tillbaka, rimligtvis...) från Dandret, möjligtvis drar jag ner det lite och drar upp på Svappavare-grenen, som bara hade 4 tåg per dag planerat. Det ska ju inte bara vara malmtrafik til dandret, en hel del persontrafik ska samsas där också och en enkelspårsbana har sina begränsningar... Vilket iof är skoj... /Mats A |
2004-02-27, 20:37 | #563 |
Guest
Inlägg: n/a
|
Det är alltid lika roligt att läsa hur arbetet med LLJ-rutten fortskrider. Jag tackar för de fina bilderna och önskar dig lycka till i det fortsatta arbetet med rutten! Som tidigare har sagt i tråden, landskapet är verkligen realistiskt och därtill fantastiskt vackert.
När var det du började bygga? I början av 2002 har jag för mig, men kan det verkligen vara så länge sen? Två år - det var väl så lång tid det tog att utveckla Train Simulator? [:0] Men så är ju också LLJ betydligt snyggare än alla standardrutter... [^] ____________________ / Lukas Nilson www.s-klass.cjb.net |
2004-02-28, 14:20 | #564 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 500
|
Tack!
Jo, det var 6 januari 2002 som första spadtaget på LLJ togs. I några veckor byggde jag parallellt med en rutt i Trainz och LLJ. Första arbetena på LLJ var i Landeck, som på LLJ fick heta Landbäck. Lite nya spår i stationen, ett nytt industriområde med egen bangård nere i dalen, omarbetad södra infart där tunneln slopades och en mildera lutning erhölls genom att gå runt berget istället för tunneln. Det var dom stora ombyggnadssakerna på Landbäck då. Senare i projektet hade jag stora bekymmer med att få rebuild att gå igenom och det resulterade i att ett antal tiles gick i graven, bl.a den här versionen av Landbäck. Kanske lika bra det, spårplanen var inte jättebra fungerande för bra trafik och Landbäck har ju blivit en mer frekvent trafikknut än vad originalets Landeck hade. Så här kunde det se ut i Landbäck 28 januari 2002: /Mats A |
2004-02-29, 16:53 | #565 |
Avregistrerad
Reg.datum: Mar 2003
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 156
|
fan vad snyggt, längtar som fanns tills denna rutt släpps[]
mvh Rodi |
2004-03-02, 19:11 | #566 |
Member
Reg.datum: Dec 2002
Ort: , , .
Inlägg: 72
|
snygt är det bilder eller msts [][][] och var har du fåt tag på shimms vaganarna [:0][:0][:0][:0]
|
2004-03-03, 09:55 | #567 |
Skånsk användare
Reg.datum: Oct 2002
Ort: Hässleholm
Inlägg: 1 518
|
Finns i T43_freighttrain, om jag inte minns helt fel
MVH Erik VD,Railway Transport System Kontrakt: http://www.svttl.se/rts.htm |
2004-03-03, 11:25 | #568 |
Senior Member
Reg.datum: Apr 2003
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 207
|
När kommer LLJ rutten att släppas?
|
2004-03-03, 20:26 | #569 |
Member
Reg.datum: Dec 2002
Ort: , , .
Inlägg: 72
|
Tack du frästen jag undrar var duhe fåt tag på tiger om jag inte mins fel så heter det stora blåa loket som du har det[][]
|
2004-03-06, 02:23 | #570 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 500
|
En resa uppför övre stomnätet mot Antberg... Från slutstationsorterna som ansluter till övre stomnätet så trafikeras ju sträckan av 2 typer av heltåg, det är malmtågen från Dandret förståss och det är olika former av petroliumprodukter från Antberg. Oljetågen är lite olika långa, medans malmtågen alltid är långa. Den här delen av LLJ är enkelspårig, men som tur är så finns det några trafikplatser att mötas på utmed sträckan. Hastigheten ner mot Landbäck är satt till typiskt 90km/t och uppför är det satt til 110km/t. Det går konstant nedför från Antberg på den hgär sträckan, därav den något lägre sth i nedriktning. Vi följde med en LLJ X11 en bit från Landbäck med destination Antberg och det blev några möten utmed sträckan... Vi börjar strax ovanför landbäck, där gamla LKJ grenar av från stomnätet mot Kirvik, där ytterligare en heltågstyp förekommer, cementtågen. Kirvikslinjen är visserligen mindre lutningar, men har en lägre standard och har en något lägre sth. Pinans plats passeras utan att behöva invänta några tåg. Men, ingen anledning till brådska, vi har mötande tåg att invänta vid Flisberg... [B)] Flisberg är utformat för möten med icke regionala tåg, så tabellerna ligger utan möte för sådana. Andra tåg som inte ska släppa av passagerare går utmärkt att möta. Första mötet, ett kort oljetåg på väg till Svappavaare från Antberg. Andra mötet är betydligt mäktigare... Dm3 med 40 vagnar är en maffig syn när det försiktigt och värdigt glider förbi oss... Så, efter uppehållet grönt för oss att gå vidare mot Petervik. "Klart, vänta kör 40"... Perrongspåren, dit vi ska, ligger på sidospår en bit fram, så det blir till att vackert glida in på dessa i lagom fart... I Petervik kort väntan på nästa möte... Passagerarna har lagom hunnit att gå av / gå på när det mötande tåget anländer, ett till oljetåg, men på väg till en ort ovanför LLJ:s linjenät. Så kan vi fortsätta vår färd mot Antberg, nu finns inga planerade möten fram till destinationen, trots att vi har en knapp mils dubbelspår, precis innan Dandretlinjen viker av från stombanan. Signalsättningen har nu nått ner till Landbäck, som ni ser. Hastigheter och signalfunktioner provas under arbetets gång under mer intensiva former än vad trafiken för den färdiga rutten kommer att utsätta partierna för. En enkelspårig linje kan ju helt enkelt inte svälja särskilt mycket trafik och det är därför ingen större vita att förse enkelspårs-sträckor med block, utan det blir endast en signal för hela sträckan mellan stationerna. Från Dandret finns det dock en blocksignal mellan stationerna, då planeringen ofta görs med två malmtåg med relativt nära avgångstider, för att lite effektivare utnyttja banan. Ursäkta för mängden bilder, hoppas ni står ut ändå... [B)] /Mats A |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|