Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Stängt ämne

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2003-10-28, 20:32   #1
lan
Veteran

Reg.datum: Nov 2001
Standard Vet Fredrik eller nån?

Nu när TRS2004 är släppt!!!
Det fanns en textureconverter i Trainz 1.1 som packade -tga, jpg, .bmp och .texture.txt filer till en hex-fil med filtillägg .texture. I TRS2004 tas denna typ av filer åter upp (se world\custom\trains\redhen). Detta var väl ett sätt att hindra andra från att stjäla texturer!? Nu till mina frågor:

* Blir TRS2004 snabbare av denna hex-packning?
* Hur gör man från gmax vid export?
* Kommer en ny icke-DOS-version av TextureConverter.exe?
* Om nu Auran lägger dessa i Custom-katalogen till TRS2004 för vår utbildning så borde vi väl kunna se dem? Med vilket program???

LAn
lan besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-10-29, 00:32   #2
emges
Senior Member

Reg.datum: Aug 2001
Standard

Hastigheten har jag inte märkt något av. Tror nog det är försumbart.

Om jag inte minns fel så har Auran släppt stödet för Texture convert sen SP3, eller om det var ännu tidigare? Auran förpackar ju allt sitt i ja-filer istället. Den möjligheten finns tyvärr inte för 3:e partstillverkare ännu. Låt oss hoppas det kommer för det är en bättre lösning än med TC.

Redhen vet jag inte varför dom inte packar in i ja-filen istället. Den är ingen exempelfil. Allt som kommer i form av exempel kommer vara TGA eller BMP så att det går att se. Lite svårt att lära sig något om dom annars

Man måste ha den tidigare versionen av Trainz för att kunna konvertera med TC. Man gör det manuellt eftersom Gmax inte hanterar det formatet.

/Mats
emges besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-10-29, 20:20   #3
lan
Veteran

Standard

Jag har tagit bort lans inlägg av den enkla anledningen att jag inte vill sprida tekniker som gör material åtkomligt för andra. Det finns en anledning till att STW skyddar sitt material och det är att vi vill ha kontroll över vårt eget arbete. STW har lagt ner hundratals timmars arbete och vi vill själva bestämma när och om vi vill skänka bort det materialet eller ej.
Gammal 2003-10-29, 21:07   #4
Tomas
STW-member

Reg.datum: Oct 2001
Skicka ett meddelande via MSN till Tomas
Standard

lan du bör kanske tänka på konsekvenserna av vad du postar ibland...

Tomas

Tomas besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-10-30, 21:13   #5
lan
Veteran

Standard

UPPFATTAT!
Trodde inte det var någon hemlighet! Mitt inlägg med svar ligger kvar på Aurans Forum. Konstigt att det inte är borttaget där, men någon borde väl tipsa forumvärden? Om man nu vill hålla sina texturer hemliga är väl .texture-formatet inte speciellt bra eftersom tydligen hela FS-CFS-MSTS-världen vet hur man extraherar texturen. För att komma tillrätta med Stöldproblemet borde man kanske be Auran att primtalskryptera texturer, .im, .pm och .kin-filer. Hur snabbt blev TRS2004 då tror Ni? Nej,skämt åsido, .texture-formatet är en sammanslagning av .tga-filer och texture.txt-filer till en hexfil som går fortare att läsa av Jet-motorn i Trainz. Om man vill ha ett något bättre skydd får man väl ja-arkivera sina alster. Det lär också vara möjligt. (det finns extraheringsprogram för Jet-Arcive också!)
Visste Ni att det finns program som extraherar 3DS-filer ur .im, .pm och .kin-filer? Hemska tanke! Blunda, och ta bort allt sånt!!!!

Men vad nyttar allt detta till om man inte är en bra konstruktör? Ni i STW är bra konstruktörer och behöver inte vara rädda för att nån skall sno Era kunskaper, det kan ingen! Men att titta och lära av mästarna har alltid varit ett bra sätt.

Jag tillhör den generation som inte stjäl och om jag vill låna något så frågar jag ägaren: Och accepterar ett NEJ för ett NEJ!

Ledsen för klumpfoten!

LAn
Gammal 2003-10-30, 21:33   #6
emges
Senior Member

Standard

Jag förstår mig inte på dig lan. Att vi vill skydda det som vi lagt timmar och dagar på att tillverka, är det så konstigt? Du nämner gång på gång att vi försöker undanhålla våra kunskaper. Kan du nämna ett exempel på det? Det enda vi inte kan prata om är det som våra NDA förbjuder oss att göra. Att undanhålla kunskap och skydda det man tillverkat är två helt skiljda saker. En av grundprinciperna för skapande är att man har sin upphovsrätt till det man gjort. I en ideal värld kopieras inte andras verk. Tyvärr lever vi inte i en sån värld.

Jag vet mycket väl att det går att hacka och piratkopiera allt, men det får inte förekomma någon diskussion om sånt här. Kalla det för censur eller blunda för om du vill men så tror jag dom allra flesta vill ha det här.

/Mats
emges besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-10-30, 21:47   #7
lan
Veteran

Standard

OK emges,
jag ger mig! Jag trodde att en öppnare debatt kunde utveckla ett "annat" tänkande hos oss forummedlemmar, men tydligen är det svårt? Om man talar öppet om vissa saker så frammanar man de sämsta sidorna hos vissa, det är synd men så fungerar nog världen 2003. Jag lovar att lägga band på min nyfikenhet om Ni lovar att fortsätta utveckal alla fina saker till Trainz. Jag försöker också, så gott jag kan (och har tid).
Dags att stänga ned denna tråd?!
[|)]

LAn
Gammal 2003-10-30, 23:26   #8
Fredrik
Admin & STW-member

Standard

Om Janne målat en textur i flera timmar och någon sedan bara ändrar färgen så att texturen blir grön istället för sj-brun, hur svårt är det när det stora jobbet redan är gjort?

DEssutom så står det på STW-sidan att gråskalemallar finns om man frågar efter dem.

Vad vinner jag på om någon kör .pm till .3ds på min X1 och gör en ändring och kallar det sin egen?

Är vi inom STW så hemska? Mats har lagt ut sina 3d-filer för att andra ska kunna använda dem men det verkar som om vi på något sätt hela tiden gör fel... men jag förstår inte riktigt vad...

Fredrik besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-10-30, 23:51   #9
lan
Veteran

Standard

Fredrik,
missuppfatta mig inte! Ni gör inte fel. Men det finns så många sätt att tillskansa sig material som andra gjort, och verkligen kämpat med för att få fram. Jag tycker det är skam att inte upphovsmännen(kvinnorna) kan skydda sig eller få kredit för vad dom gjort, men sådant är nu internet. Om jag vill ha ekonomisk vinning av vad jag gör får jag distribuera det på annat sätt än genom generösa nedladdningar med öppna kort.
Vi är alla djupt engagerade i ett fantastiskt spel(det är ju ett spel!) (TRAINZ) och jag anser att det man gör mycket väl får komma andra till del, för att vidareutveckla och använda så mycket dom vill. Min uppfattning strider antagligen mot vedertagen företagaranda idag, men jag tänker fortsätta att propagera för en fri och öppen "marknad", för jag tror att vi alla tjänar på det i längden.
Får jag till något i framtiden tänker jag publicera det med "all source codes availible", inte för att "reta" Er på STW utan för att jag tror att det för utvecklingen framåt!
När STW publicerade nedladdningar av detaljer till vagnar, såg jag det som en öppning till en tolerantare inställning. Jag hoppas jag inte har fel!
[?]

LAn
Gammal 2003-10-31, 00:02   #10
tom-sa
Medlem

Reg.datum: Oct 2001
Skicka ett meddelande via ICQ till tom-sa
Standard

lan,

Jeg tror ikke, at du opfatter, hvor meget arbejde STW lægger i sine ting.
Jeg synes også, at dine beskyldninger mod STW for manglende åbenhed og hjælpsomhed er helt ved siden af. Mere hjælpsomme og samarbejdsvillige mennesker skal man lede længe efter. Det er vist heller ikke første gang, at du er fremkommet, direkte eller indirekte, med sådanne beskyldninger, og jeg er efterhånden meget træt af at læse dem.

Det er udtryk for en dyb respektløshed over for STW og en masse andre content creators at poste instruktioner til hvordan man hiver textures ud, være det sig her eller på Auran's forum.

Jeg blander mig sjældent i stridigheder her på dette forum, men jeg synes, at det her er ved at være dråben.

Dine posts hjælper ikke andre Trainz-brugere, de hjælper ikke STW, og i sidste ende hjælper de heller ikke dig selv.

jeg synes at du bør overveje at finde et andet sted at poste, hvis du ikke kan finde på andet at lave end at gøre livet surt for STW og andre af dette forums brugere.

/Tom
Vild med sporvogne - især Tvärbanan
tom-sa besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-10-31, 00:22   #11
lan
Veteran

Standard

Ok Tom-Sa
då tiger jag!

LAn
Gammal 2003-10-31, 03:26   #12
tufftuff
Medlem

Reg.datum: Jul 2002
Standard

pga att man väldigt kvickt blir stämplad som icke önskvärd om man inte klart har 100% samma åsikt som moderator-maffian har jag tagit bort det mycket harmlösa inlägget jag hade skrivit här
tufftuff besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-10-31, 06:17   #13
Janne
STW-member

Skicka ett meddelande via Yahoo till Janne
Standard

Ja du Björn, inte förstår jag vad du ville med detta inlägg men några större sympatier för dina åsikter får du i alla fall inte från mig, och troligen inte från någon annan skapare av material till tågsimulatorer heller. Vi har i denna tråd klart uttryckt vad vi tycker om detta i detta forum och passar inte galoscherna kan de som har ett starkt behov av att ventilera sina åsikter i ämnet lämpligen uppsöka andra fora. Du och lan kanske kunde frossa i dessa åsikter med varandra mailledes i stället?

Janne
Admin Svenska 3D-Tåg
Regler
Janne besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-10-31, 20:08   #14
tufftuff
Medlem

Standard

ehhhhhh.....

Herr Janne...
nu har du verkligen missuppfattat mig totalt. Det var ingen särskild åsikt jag har om något, bara det att ni hackar lite väl mycket på LAn för att ni är oroliga att *andra* ska vara ohederliga nog att sno just *erat* material...

LAn har ju inte gjort något fel egentligen. Iaf inte större fel än vad så många andra gör hela tiden. Men jag vet hur jäkla sura o griniga "somliga" vart mot mig när jag postade något om samma ämne för en tid sedan

...och det är himla onödigt att nu utmåla även mig för att jag skulle vilja uttryck min åsikt om.... ja om vadå egentligen?? Rätten till att sno andras verk eller?? Nej... något sådant sa jag aldrig

Men...

Jag vet ju hur heta somliga är i denna fråga... Har minsann fått erfara det förr... När jag tex blev beskylld (var det av dig Janne?)för att ha snott delar av texturen från STWs T44 (handtagen till luckorna) Och det genom att beskyllaren ifråga endast hade sett den skärmdump jag visade på min T42 här på detta forum.
Sanningen var ju att jag hade målat det jäkla handtaget helt efter ett foto på T42... STWs T44 hade jag inte ens tittat på...

Det är inte trevlig få skäll för en massa saker jämt som man inte gjort något för att förtjäna

Hmmm... vad sa du om galoscherna inte passar?? Hmmm... ja du har en poäng där... Kanske dax lämna detta forum mao... Mig kvittar det egentligen får inte ut mycket av detta egentligen rätt trista forum längre

*fnys*
Gammal 2003-10-31, 20:19   #15
tufftuff
Medlem

Standard

till någon moderator vem som helst

Vänligen radera SAMTLIGA inlägg jag någonsin gjort på detta forum... är inte detta gjort inom 24 timmar ber jag ödmjukast om att nådeligen få mitt konto raderat

så kallade åsikter gör sig icke besvär i en demokrati som denna och jag vill inte riskera att ännu fler saker jag tidigare skrivit ska ge upphov till åsiktsförtal/förtryck från överhögheten eller andra

Mvh
Björn

"de saknade humor..."
Stängt ämne

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
VHS eller DVD filmer av verkliga tåglinjer? Perre Tågbilder 2 2005-01-11 13:26
Brainstorming.... Pierre 3D-design/Ommålningar - MSTS / Open Rails 69 2005-01-05 21:10
Fredrik Z65 Bengan Trainz - Allmänt om Trainz 19 2004-11-29 23:35
Fredrik eller nån annan med behörighet. Bengan Off-topic 2 2003-01-09 11:50
Vilken station bor du vid eller ligger närmast dig Trigger Off-topic 23 2002-10-29 17:31

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:44.